Hnutí Úsvit považuje současnou ekonomickou situaci České republiky za důsledek selhávání politického systému,který se v České republice utvořil po době totality. Systém charakterizuje vysoká míra přerozdělování a regulací. V kombinaci s dominantním postavením politických stran, kontrolujících přerozdělování, to nutně vede k trvalé stagnaci a krizi v ekonomice. Projevy krize jsou překonávány pouze za cenu zadlužení. Politické strany se v republice chovají jako akcionáři bez odpovědnosti a jejich vnitřní demokracie kolabuje pod tlakem stranických kmotrů a sekretariátů. Vzhledem k vysoké míře přerozdělování se stal prostor veřejných financí podnikatelskou sférou sám o sobě.Propojené podnikatelsko-politické lobby tak vytváří trvale tlak na růst zisků z tohoto prostoru.Zisk často mizí v zahraničí. Důsledky jsou následující:
1.Zvyšování daní a poplatků,nárůst povinností pro ekonomicky aktivní občany.
2.Deformace trhu,úpadek živnosti,podnikání a trhu práce,hospodářský pokles a nezaměstnanost.
3.Korupce, selhávání státní správy,zbídačení lidí a regionů
4.Zadlužování, které má částečně krýt a odkládat důsledky takto vyvolané krize.
Hnutí Úsvit počítá s radikálním zvýšením odpovědnosti v politickém systému zavedením prvků přímé demokracie.Chceme jednokolovou většinovou volbu poslanců v menších volebních okrscích.Chceme zachovat stávající dvoukolovou volbu do senátu.Prosazujeme neslučitelnost těchto zákonodárných funkcí s pozicí člena vlády a chceme ,aby vládu řídil občany přímo volený a odvolatelný prezident .Je nutné prosadit odvolatelnost politiků a zákon o všeobecném referendu.Všechny výše uvedené změny jsou zásadní pro zvýšení odpovědnosti v politickém systému a pro zvýšení odpovědnosti v nakládáním s veřejnými prostředky.Kromě těchto zásadních politických změn navrhujeme v souladu s programovými zásadami hnutí následující ekonomické kroky:
1.Konec zvyšování daní.
Čeští občané a podnikatelé platí dost , aby stát dobře fungoval a nemusel dělat dluhy.Další zvyšování daní by vedlo jen k prohloubení hospodářské recese a posílení šedé ekonomiky.Jedinou výjimkou bude 100% daň u majetku nad 20 mil.korun ,kde vlastník nedoloží legální nabytí majetku. Povinnost doložit nabytí bude platit i zpětně u majetku pořízeného dosud. Co bylo ukradeno , musí být vráceno.
2.Budeme prosazovat snížení daně u DPH
Chceme snížení DPH o jedno procento v obou sazbách. Jde o zásadní opatření k posílení domácí poptávky a přispěje k oživení maloobchodního trhu.Vznikne prostor pro snížení cen zboží pro občany.
3.Navrhneme snížení spotřební daně u PHM.
Snížením spotřební daně u PHM na úroveň roku 2008 chceme snížit nákladové vstupy pro podnikatele a snížit ceny pro občany. Vzhledem k tomu ,že Česká republika je tranzitní zemí pro silniční dopravu, opatření zvýší i obrat prodeje PHM .Dojde tak ke kompenzaci snížení sazby daně.Jde o krok který podpoří ekonomické oživení.
4.Navrhneme legislativní změnu v platbě DPH.
Chceme stanovit platbu DPH podle skutečně zaplacených faktur.Jsme pro zrušení zákonné praxe ,,nespolehlivého plátce“ a jsme pro zrušení ručení za platbu DPH u obchodního partnera. Uvedená opatření mají podpořit živnostníky, malé a střední podniky a také zrušit přenášení povinností státu na firmy a živnostníky
5.Chceme prosadit po výše uvedených změnách následné moratorium na daňové změny nejméně na tři roky.
Jde o snahu stabilizovat podmínky pro investory a zlepšit možnosti pro dlouhodobé plánování podnikatelských záměrů.Česká ekonomika potřebuje investice,které budou vytvářet nová pracovní místa .Musí skončit každoroční chaos v sazbách daní.
6.Jsme pro stanovení zákonné povinnosti při veřejných zakázkách platit faktury dodavateli .Při včas a kvalitně odvedené práci , do maximálně 30 dnů.Dodavatelé veřejné zakázky musí mít jasnou vlastnickou strukturu a zisk musí danit v České republice.
Firmy a jejich zaměstnanci nemohou úvěrovat stát. Podpoříme také u technicky náročných zakázek většího rozsahu zavedení institutu minimální bezpečné ceny.Tuto cenu by vyjádřil nezávisle stanovený limit objektivně minimálních nákladů na materiál a mzdy.Cílem je zabránit realizaci zakázek za cenu poškození mzdových práv zaměstnanců firmy,nebo poškození subdodavatele druhotnou platební neschopností.Veřejná zakázka musí sloužit k podpoře ekonomiky České republiky.
7.Podporujeme ústavní brzdu zadlužování podle vzoru Švýcarské konfederace.
Považujeme za reálně možné dosáhnout při realizaci našich opatření a návrhů stabilizaci rozpočtu postupným snižováním deficitu.Na konci volebního období chceme deficit státního rozpočtu pod 2% při 2% hospodářského růstu.Do šesti let považujeme za reálné dosáhnout vyrovnaného hospodaření státu.Nechceme nechat našim dětem dluhy.
8.Jsme pro zákon , který stanoví ,že veškerý zisk státních firem,nebo poměrná část u firem ,kde stát je majoritní akcionář ,bude příjmem státního rozpočtu.
V těchto firmách provedeme platovou revizi u mezd vrcholného managementu. Konec zlatých padáků a milionových měsíčních mezd šéfů těchto firem.
9.Stát musí koncentrovat užití prostředků evropských fondů na zásadní investice .
Za zásadní investice považujeme především prostředky vložené do těchto oblastí .Především dopraví infrastruktura,městská a komunální infrastruktura,osvojení nových technologií,zapojení firem a podniků do technického vzdělání studentů a učňů.Musíme začít připravovat mladé lidi na konkrétní pracovní uplatnění v regionu.Musí skončit časy seminární turistiky,hřišť na golf pro vyvolené a přestavby soukromých hotelů za tyto prostředky.Příkladem správných investic ,které chceme podpořit ,je dopravní vodní cesta kanál Labe-Dunaj-Odra.
10.Zajistíme podporu mladým a začínajícím živnostníkům.
Prostřednictvím rozšíření záručních a podpůrných programů Českomoravské záruční a rozvojové banky a.s. chceme podpořit začínající a mladé živnostníky.Formou by mohl být 100% ručený úvěr s odloženou dobou splatnost.Úvěr by byl použit na rozběh živnosti a realizaci zakázek.Přednostně by se podpora týkala řemeslných živností a regionů s vyšší nezaměstnaností.Byla by také propojena na rekvalifikace a systém uznávání kvalifikace.
11.Chceme podpořit export na nová odbytiště.
Ministerstvo zahraničních věcí a ministerstvo průmyslu a obchodu musí jasně vymezit kompetence a musíme poskytovat účinný servis českým firmám při pronikání na nové trhy.Trhy v zemích s významným hospodářským růstem jsou zásadní příležitost pro české výrobky.
12.Považujeme za zásadní udržení energetické a potravinové bezpečnost republiky.
Dotované dovozy potravin,energie a surovin nemohou sloužit k ničení příležitostí pro české výrobce a producenty.Musíme zde bránit česká pracovní místa .Přehodnotíme podporu obnovitelných zdrojů energie.Tato podpora nemůže zvyšovat ceny energii tak ,že to ničí firmy i domácnosti.Energetická koncepce nesmí být poplatná ani betonové ani solární či jiné lobby.
13.Nepodporujeme zavedení Eura.
Pokud se zavedení Eura bude v budoucnu řešit ,konečné slovo musí mít občané v referendu.
Naše ekonomické návrhy jsou reálné a odpovědné.Nechystáme na voliče hypermarket volebních nápadů a slibů. Našimi návrhy chceme obnovit hospodářský růst ,zvýšit odpovědnost v systému správy veřejných prostředků ,postupně dosáhnout vyrovnaného hospodaření státu a především dát lidem práci.Jde o jedinou možnost jak zachovat udržitelný sociální, zdravotní a školský systém a zastavit destrukci dalších funkcí státu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Úsvit přímé demokracie