Zdechovský (KDU-ČSL): Je důležité nastavit stejná pravidla pro všechny

08.06.2016 16:10

Europoslanci žádají Evropskou komisi o zamezení stáčení tachometrů. Pravidla by měla platit pro celou Evropu.

Zdechovský (KDU-ČSL): Je důležité nastavit stejná pravidla pro všechny
Foto: red
Popisek: Europoslanec Tomáš Zdechovský

Stočené kilometry v ojetých automobilech, které prodávají autobazary, jsou realitou v celé Evropské unii. Tyto podvody na spotřebitelích chtějí ukončit europoslanci v čele s českým europoslancem Tomášem Zdechovským z KDU-ČSL. K deklaraci pro Evropskou komisi, kde žádají jasná pravidla pro všechny členské státy, se přidávají europoslanci napříč frakcemi. Na návrhu spolupracoval i Autoklub České republiky společně s odborníky z celé Evropy.

„Volný trh v rámci Evropské unie způsobil to, že větší část nákupů ojetých aut ze západních zemí slouží jako tranzit pro další prodej ve východních zemích,“ popisuje stav europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se dlouhodobě zabývá bojem proti podvodům a nekalým praktikám.

„Hlavním prodejním argumentem pak bývá zejména odkaz na původ, který zároveň slouží jako omluva chybějících nebo nekompletních informací o historii vozu. To dává volnou ruku v nezákonných úpravách ojetých vozů,“ dodává.

„Problematika se týká aut i motorek. Bohužel přetáčení tachometrů a podvody na autech a nyní i motorkách jsou stále častějším jevem,“ upozorňuje na poznatky Autoklub České republiky. Podle Roberta Vacka z Autoklubu ČR jsou právě zájemci o lehce ojeté vozidlo často obětí podvodů mnoha překupníků ojetin. „Obrací se na nás mnoho našich členů s problémem stočených tachometrů automobilů a zajímá je řešení. To řešení musí být určitě celoevropské,“ zdůraznil Vacek.

Statistiky jsou alarmující

Na českém trhu se v roce 2014 prodalo přes autobazary 220 000 automobilů. Z tohoto objemu má 37 % takto inzerovaných vozidel stočený počet kilometrů, 20 % bylo bouraných nebo mělo záznam o pojistné škodě a 17,8 % má uvedený mladší rok výroby. Počet poškozených zákazníků na českém trhu je alarmující - více než 73 000, přičemž výši jejich škody není možné přesně vyčíslit. Podle odhadů se však pohybuje v miliardách.

„Je důležité nastavit stejná pravidla pro všechny. Spotřebitel nemůže být klamán při koupi automobilu. Těmto podvodům musíme zabránit v celé Evropské unii,“ zdůrazňuje Zdechovský, který tuto problematiku opakovaně diskutoval i s eurokomisařkou Věrou Jourovou.

Podle Zdechovského se Evropská komise může inspirovat například v Belgii či Nizozemí, kde fungují deset let tzv. Car pasy, kde musí při každé návštěvě servisu být zapsán stav tachometru vozidla. Celý systém je neziskový, obsluhuje ho osm lidí a nevyžaduje žádné dotace od státu.

Tomáš Zdechovský

  • KDU-ČSL
  • Poslanec EP a člen předsednictva KDU-ČSL
  • europoslanec

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hampl: Nechutné výmluvy docenta Tuleji na svou doktorandku

14:17 Senátor Hampl: Nechutné výmluvy docenta Tuleji na svou doktorandku

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nominaci Pavla Tuleji na post ministra pro vědu.