Výbor právě jednal o České republice kvůli nefunkčnosti přerozdělovacího systému evropských dotací. Problém byl odhalen v letech 2010 a 2011 a zadal příčinu jarní návštěvě delegace europoslanců v Česku, která byla silně skloňována v českých médiích. Členové mise nyní vydali zprávu, ve které svou návštěvu detailně ilustrují na konkrétních korupčních případech.
Pochybných případů je více
Brusel nás již v předešlých letech v této věci několikrát varoval a přerozdělování dotací muselo být načas dokonce přerušeno a to na základě auditů vzešlých ze samotné Evropské komise a Evropského účetního dvora. Koneckonců, v samotné zprávě je zmíněný i známý případ korupce při přerozdělování evropských dotací v rámci Regionálního operačního programu Severozápad, kvůli němuž je nyní souzeno celkem osm lidí.
A to není zdaleka vše, protože případů selhání kontrolních mechanismů při přerozdělování eurodotací by se našlo bezpočet. Například případ budící podezření je i předražené šestikilometrové prodloužení trasy A pražského metra, které vyšlo na 18 miliard korun. Podobně vysoká částka nemá ve srovnání s ostatními evropskými stavbami metra obdoby.
Tvrdě kritizovaná je také stavba zdvihacího mostu v Kolíně. Vtip je v tom, že tento most se prakticky vůbec zdvihat nepotřebuje. Daným úsekem Labe téměř neproplouvají větší lodě, kvůli nimž by byla stavba zdvihacího mostu nutná. Za zmínku stojí také tři kilometry cyklostezky Rokytka v Praze-Libni, které vyšly na 5,2 milionu eur, což je světový unikát. Pro srovnání, průměrné náklady na stavbu jednoho kilometru cyklostezky zde byly až desetkrát vyšší než v Německu!
Problémy přetrvávají
Během mise výboru pro rozpočtovou kontrolu do České republiky se česká média bohužel nevěnovala jádru celého problému a zabývala se pouze mediálně zajímavou obavou ze střetu zájmů ze strany současného ministra financí Andreje Babiše. Ve zprávě z mise se nicméně uvádí i to, že by se měla zlepšit kontrola osob ve státním sektoru: skvělým příkladem byl Operačním program Transport, ve kterém audit prokázal, že ministr dopravy měl vlastní firmy profitující z tohoto programu.
Hlavní nedostatky však byly odhaleny v zadávání veřejných zakázek a v otázce lidských zdrojů ve státní správě. Už v roce 2012 bylo doporučeno zlepšit výběr zaměstnanců státního sektoru. Přestože bylo v oblasti přerozdělování dosaženo určitých zlepšení, např. V případě zákona o státní službě, který by měl začít platit od začátku příštího roku, nedostatky přetrvávají.
V situaci, do které se Česko dostalo jen a jen vinou vlastní nezodpovědnosti nám může být jen malou útěchou, že výbor CONT vítá aktivní spolupráci s českými úřady při hledání chyb, které se staly v minulosti, a zároveň vyjádřil spokojenost nad zlepšujícím se stavem při přerozdělování financí. Hlavním problémem ale zůstává neprůhlednost a komplikovanost operačních programů a veřejných zakázek. Obojí samozřejmě nemůže vést k ničemu jinému než k neefektivnímu a často pochybnému přerozdělování dotací z evropských fondů. Na nějaké velké slavení je tedy ještě brzy.
Na závěr můžu dodat jediné. Budu velmi rád, až Česko nebude v EU budit tak velkou pozornost. Ne vždy nám je publicita v Bruselu ku prospěchu a opravdu zde neplatí známé tvrzení, že negativní publicita je ve skutečnosti více než z poloviny zároveň publicitou pozitivní. Rád bych proto věřil tomu, že to bylo naposledy, kdy se Česko octlo v hledáčku zmíněného výboru. Nerad bych se zase styděl za svoji vlastní zemi!
Přeji hezký den a veselou mysl!
Tomáš Zdechovský
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš Zdechovský - profil