Podle novely školského zákona by bylo možné do praktických škol zařadit i průměrně inteligentní žáky, kteří nejsou mentálně postižení - stačí, že trpí poruchou učení (např. dyslexií). Tito žáci by s pomocí zvládli navštěvovat běžnou základní školu a měli by tak větší jistotu dalšího vzdělání a lepší možnosti uplatnění na trhu práce.
Velmi problematickým aspektem navrhovaného školského zákona je také možnost umístit do praktické školy dítě z rozdílného kulturního prostředí a na základě jeho životních podmínek, což povede k ještě většímu prohloubení segregace takových dětí a opakování osudu jejich rodičů. Zelení proto podporují návrh na změnu, kterou navrhla Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání.
“Ministr Chládek chce řešit problém zbytečně vysokého počtu praktických škol tím, že do nich umístí žáky, kteří by bez větších problémů mohli studovat na běžné základní škole. Kromě dětí s dyslexií chce ministr do těchto škol posílat také děti, které se od ostatních liší pouze kulturně, nebo pochází z chudých rodin. To je nejen nespravedlivé, ale i nerozumné, protože tak vytváří armádu těžko zaměstnatelných lidí. Ministr Chládek se tak vrací k segregaci a to je špatně,” uvádí Jana Drápalová, 1. místopředsedkyně zelených.
Zelení dále upozorňují, že tím, kdo bude o diagnóze a budoucnosti dítěte rozhodovat jsou speciálně-pedagogická centra, která patří k praktickým školám a jejich rozhodování může být značně neobjektivní.
“Návrh zákona také rozhodně není v souladu s již sedm let starým rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva ‘D.H. a ostatní proti ČR’. Podle něj posílá ČR zcela nepřiměřený počet romských dětí do praktických škol. Ministr navrhuje řešení, které počet dětí vylučovaných z běžné výuky opět zvýší,”
dodává Pavla Brady, 2. místopředsedkyně zelených.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zeleni.cz