Zubr (ODS): Koalice přehodila výhybku u Buštěhradské dráhy

05.03.2015 16:29

Když v pátek 20.února spatřil světlo světa článek serveru Aktuálně.cz o tom, že Praha 6 již netrvá na svém usnesení z roku 2008 zatlačující modernizovanou železniční trať v úseku Dejvice – Veleslavín pod zem a že ministr dopravy je „novou dohodou nadšen“ v mnohých občanech Prahy 6 by se pravděpodobně krve nedořezal. Ze změny tohoto postoje je navíc zřejmé, že ochota nového vedení Prahy 6 hájit primárně zájmy občanů Prahy 6 vzala říjnovými volbami za své.

Zubr (ODS): Koalice přehodila výhybku u Buštěhradské dráhy
Foto: Hans Štembera
Popisek: ODS

Zmobilizoval jsem kolegy z našeho zastupitelského klubu a narychlo jsme oslovili místní, co si o takovéto „dohodě“ myslí. Reakcí přišlo během pár hodin několik desítek, z nichž namátkou vybírám:

* „Naprosto souhlasím s Vaším postojem proti povrchové variantě rychlodráhy, jejíž vliv na životní prostředí a kvalitu života nesčetných obyvatel Prahy 6 je nesouměřitelný s penězi na investice do podpovrchové varianty“
* „Jsem rád, že jsem v minulosti přispěl svým podpisem k vyjádřeni nesouhlasu s megalomanskou akci železniční loby prosazující zbytečnou obludu hyzdící nejen bezprostřední sousedství plánované stavby rychlodrahy.“
* „Nedává smysl, že když se ve Stromovce povede trať pod zemí kvůli přírodě, proč se jinde nemůže vést pod zemí kvůli lidem.“
* „Kolejové spojení tohoto rozsahu se nestaví na pět deset let, to zanechá stopu navždy. S touto perspektivou je třeba k němu přistupovat a zvolit řešení, které jen rychle neřeší současné problémy, ale které je zaměřeno do budoucna.“
* „Jak může toto rozhodnuti prezentovat paní Kolínská bez jakékoli diskuze s občany Prahy 6?“
Zatímco ministr dopravy zve korejské investory k účasti na tomto projektu, ve stejný den strany vládnoucí koalice TOP 09, ANO, SZ, STAN a KDU-ČSL na radnici Prahy 6 zabraňují zařazení našeho návrhu na projednání tohoto bodu přímo na půdě Zastupitelstva Prahy 6.
Je vidět, že současné vedení Prahy 6 má eminentní zájem na realizaci tohoto projektu a proto nad spoustou věcí, které jsou tak důležité pro život občanů Prahy 6 přivírá oči a snaží se navodit atmosféru bezbřehé prospěšnosti tohoto projektu pro Prahu 6. Argumenty, které k tomu používá je však potřeba podrobit kritice.

1) MODERNIZOVANÁ ŽELEZNICE PROMĚNÍ PRAHU 6 K LEPŠÍMU
Ač v tuto chvíli neznáme preferovanou variantu a už vůbec ne podrobnosti jejího technického řešení je naprosto evidentní, že pokud bude v úseku nádraží Dejvice – nádraží Veleslavín realizována dvojkolejná povrchová varianta, tak to rezidenční ráz Prahy 6 nepochybně promění – avšak určitě ne k lepšímu.

2) POŽADAVEK PRAHY 6 NA ZAHLOUBENÍ DĚLÁ PROJEKT NEREALIZOVATELNÝM
Praha 6 není investorem stavby, není známa podoba projektu natož model jeho financování, ale pokud někdo tvrdí, že navýšení investičních nákladů řádově o 20% oproti variantě nejlevnější (částečně jednokolejně povrchové řešení) činí tento projekt již nerealizovatelným, pak zní zásadní otázka – je tento projekt vůbec finančně realizovatelný i ve variantě pro občany Prahy 6 zcela nepřijatelné?

3) PRAHA 6 JE ZAHLCENA DOPRAVOU
Užívat tento argument pro obhajobu tohoto projektu je minimálně zavádějící. Pokud však takové studie existují, rádi se s nimi seznámíme. Mnohem zásadnější význam na „zahlcení dopravou“ od dojíždějících obyvatel Středočeského kraje bude mít nepochybně otevření nového úseku metra a zavedení Zón placeného stání zejména v okolí jeho nových stanic. Praha 6 volá po zavedení ZPS již téměř 10 let a už teď je jasné, že lidé v okolí nových stanic nebudou s otevřením metra před dojezdem Středočechů ochráněni.

4) MODERNIZACE ŽELEZNICE NABÍDNE I PŘES TISÍC NOVÝCH MÍST NA ZÁCHYTNÝCH PARKOVIŠTÍCH PO CELÉ DÉLCE TRASY
Vybudování velkokapacitního P+R parkoviště na Dlouhé Míli v uvažované kapacitě 1 200 míst není spojeno s modernizací trati Praha – Kladno, ale s projektem napojení Letiště Václava Havla na tuto trať či na jiný druh kolejové dopravy.

5) EIA PROKÁŽE, ZDA POVRCHOVÁ VARIANTA SPLNÍ HLUKOVÉ LIMITY
Toto hrdě hlásá současný starosta Prahy 6 – Mgr. Ondřej Kolář. EIA posoudí vliv této stavby v mnohem širším spektru složek životního prostředí než pouze ve složce hluku. Navíc splnění požadavků EIA je podmínkou nutnou nikoliv postačující pro realizaci tohoto projektu. Rozdělení Prahy 6 kapacitních kolejovým spojem i za splnění podmínek EIA stále považuji za urbanistický zločin. Rád bych také znal posouzení dopadů na hodnotu nemovitostí zejména v úseku povrchového vedení trati.

6) VLAK SE NESTANE NEPŘEKONATELNOU BARIÉROU V ÚZEMÍ
Vedení radnice si pravděpodobně myslí, že když připustí povrchové řešení trati, tak budou zachovány VŠECHNY cesty přes koleje. Po prvních debatách s místními víme, že dosavadních cest pro pěší je velké množství a to nejen těch oficiálních, ale za to hojně využívaných. Pokud by měly být skutečně „všechny“ řešeny mimoúrovňově, značně by to prodražilo celou stavbu. O ztrátu přístupu k domům v ulicích U Dráhy či U Přechodu ani nemluvím.

7) OBSLUHU LETIŠTĚ ZAJISTÍ LÉPE ODBOČENÍ VLAKU Z MODERNIZOVANÉ TRATI NEŽ METRO
Není úkolem zástupců Prahy 6 posuzovat, jaký druh kolejového spojení zajistí lepší propojení největšího mezinárodního letiště v České republice s centrem hlavního města. Bylo by férové vypracovat komparativní analýzu obou projektů a tu následně podrobit odborné diskusi, než populárně argumentovat v oficiálním stanovisku Městské části k projektu modernizace železniční trati o tom, že metro „ není atraktivní pro turisty s objemnými zavazadly“.

I přes výše uvedenou kritiku a opoziční roli v současném zastupitelstvu je ODS připravena sehrát nejen v tomto projektu konstruktivní úlohu. Pokud tedy nové vedení radnice říká, že je připraveno učinit „nějaký“ kompromis, tak jej musí nejprve představit, komunikovat jej s občany a následně obhájit před zastupiteli. Dokud se tak nestane, tak je pro nás zpochybnění dlouhodobé pozice Prahy 6 nemyslitelné.

Ing. Alan Zubr
člen strany
člen oblastní rady
1. místopředseda oblastního sdružení
zastupitel
místopředseda dopravní komise RMČ Praha 6

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ODS

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Laudát (KAN): Zpackali jsme to víc, než byste čekali, vaše TOP 09

8:14 Laudát (KAN): Zpackali jsme to víc, než byste čekali, vaše TOP 09

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nominaci a odvolání nominace Pavla Tuleji na post m…