Plýtvání ministerstva: Bonbony stojící 14 korun se kupovaly za 50

26.08.2010 7:53

Audit, který si zadal ministr dopravy Vít Bárta (VV) už přinesl výsledky. Verdikt? Provoz ministerstva dopravy byl léta zcela předražený.

Plýtvání ministerstva:  Bonbony stojící 14 korun se kupovaly za 50

Daňoví poplatníci platili sumy, které byly až čtyřikrát nadsazené. Podle vyúčtovaných částek jedno umytí automobilu ministra dopravy stojí 500 korun, myje se osmatřicetkrát za měsíc - tedy i dvakrát denně. Za VIP krabičku bonbonů Tic Tac platí resort padesátikorunu. Přitom obyčejná stojí v obchodě 13,90. Těch „jedinečných" se ale nakoupily bedny. Největším překvapením je však cena za jedno zalití květiny, za kterou ministerstvo zaplatí 460 korun. Když se k tomu připočítají kalendáře s dopraváckými motivy, vytáhly z rozpočtu ministerstva dalších 600 000 korun.

Když se seškrtají desítky těchto „drobných" drahých položek, ušetří ministerstvo jen do konce roku asi 35 milionů korun. Respektive v protokolu auditu je uvedeno: „Za údržbu zeleně jsme v roce 2009 zaplatili 1 410 686 korun. Z faktur přitom nelze zjistit, na co byly vynaloženy."

Náklady ministerstva dopravy činily loni 230 milionů korun

Vynaložené sumy nechápou ani živnostníci, kteří se v daných oborech pohybují a pro ministerstvo nepracují. „Cena je čtyřikrát nadsazená," komentuje například údaj Marie Koucká, jejíž firma Postaramese.cz nabízí péči o květiny.

Bývalí ministři dopravy však tvrdí, že o předražených zakázkách nevěděli. „Zalévaní kytek není věcí ministerstva. To je věc náměstků nebo jejich podřízených," řekl Mladé Frontě Dnes Petr Bendl (ODS). Jeho nástupce Gustav Slamečka argumentoval podobně: „Ministr se k takovým informacím nedostane. "

Podle ekonomů, která oslovila Mladá Fronta Dnes, jde však o manažerském selhání přicházejících ministrů. Právě oni totiž samozřejmě nesou odpovědnost za celkové hospodaření úřadu včetně výdajů na provoz. „Ministr pochopitelně neodpovídá za cenu zalévání kytek. Na druhou stranu ručí za výběr svých podřízených, na něž deleguje tuto odpovědnost. A pokud oni plýtvají desítkami milionů, tak jde jednoznačně o manažerské selhání ministra, který si vybral neschopné lidi, „říká ekonomom společnosti Patria Finance David Marek.

Happy end?

„Jedním z výsledků auditu je, že po 10 minutovém rozhovoru odešel celý management odboru vnitřní správy," dodává Bártův náměstek Radek Šmerda. Některé z vyhozených úředníků však už přijali do práce na ministerstvu zemědělství, které sídlí o pár desítek dál od ministerstva dopravy.

Čtěte také:
Bártovi věří většina lidí

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Navrácení Ukrajinců

Proč by měli Ukrajinci, kteří už na Ukrajině nežijí třeba 20 let jít nyní za Ukrajinu bojovat? Nebo i ti, co jít bojovat nechtějí z jakýchkoliv důvodů, proč je nutit? Navíc nechápu to, že nejdřív jste vehementně podporovali přijetí uprchlíků z Ukrajiny a teď je zas tlačíte k návratu. Zamýšlel jste s...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

2005. Magda Vášáryová zažila trapas. Prostě nevěděla

18:15 2005. Magda Vášáryová zažila trapas. Prostě nevěděla

Povolební vyjádření herečky a diplomatky Magdy Vášáryové o tom, že vítěznou stranu Směr-SD volila i …