Přepis vozu s emisní normou EURO 2 (auta vyrobená v letech 1996 až 2000) stojí tři tisíce korun. V budoucnu se má poplatek zvednout na pět tisíc. Stát by tak ročně na ekologické dani vybral o 200 milionů korun více než teď.
Peníze z ekologické daně se hromadí na účtu. Nelze je použít na jiné účely
MF Dnes ale upozorňuje na to, že vybrané peníze se mohou využít jen na likvidaci autovraků. Za to stát utratí zhruba 30 milionů korun. Přitom už teď se na poplatcích za přepis ročně vybere 600 milionů korun. Na státním autovrakovém účtu se zatím nashromáždilo 1,5 miliardy korun.
Sněmovna proto bude hlasovat o návrhu, aby se peníze mohly použít i na jiné účely. „Z účtu se však budou financovat jen projekty na ochranu životního prostředí. A dál půjdou přednostně na likvidaci autovraků," řekl MfD náměstek ministra životního prostředí Ivo Hlaváč.
Podle ministra životního prostředí Tomáše Chalupy (ODS) se tím má zalepit osmimiliardová sekyra v programu Zelená úsporám. Zároveň dodal, že cílem je také omlazení vozového parku a snížení emisí. V České republice jsou prý dva miliony aut, které je třeba vyměnit za novější.
Český vozový park se omladil
Češi si kvůli vyššímu poplatku za ojetá auta nezačnou kupovat nové vozy, upozorňuje MF Dnes. Od zavedení ekologické daně v roce 2009 klesl průměrný věk aut jen o tři čtvrtě roku. Průměrné stáří vozidel všech kategorií na českých silnicích je 7,5 roku. Například v Rakousku je průměrné stáří 7,7 roků a ve Švédsku až 9,3 roky.
Související:
- Policie nakoupí elektroniku do aut za 300 milionů korun
- Brusel chce zakázat klasická auta. Hlas z ODS: Šílenost. Vystupme z EU
- Policisté nabourají až čtyři auta denně
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe