Analytik: Proč mají vlaky zpoždění a smrdí, jsme se od ministra nedozvěděli

20.11.2011 17:26

MEDIÁLNÍ HODNOCENÍ Ministr dopravy Pavel Dobeš přišel do nedělní Partie televize Prima obhajovat jak zvýšení DPH, tak i mýtného. Neuspěl. Stál proti němu nejen expert KSČM Pavel Hojda, ale výjimečně i moderátor, jehož častý sarkasmus mile překvapil analytika ParlamentníchListů.cz.

Analytik: Proč mají vlaky zpoždění a smrdí, jsme se od ministra nedozvěděli
Foto: Filip Jandourek
Popisek: Ministr dopravy Pavel Dobeš na zasedání vlády

Používáte veřejnou dopravu? Tak zněla první otázka nedělní Partie televize Prima. "Ano, jel jsem tramvají, jel jsem metrem," odpověděl ministr dopravy Dobeš. "Jistě, když jsem v Praze, využívám hromadnou dopravu," reagoval dopravní expert KSČM Hojda. "Je to přeci rychlejší," doplnil. Nejasnou otázku v úvodu následně nahradilo téma smogu. Zástupce komunistů si to však vyložil po svém.

Co také zaznělo v pořadu ZDE

"Přeci některé spalování je důležité. Dostáváme se do situace, kdy pracovní příležitosti v obci nejsou a pokud nemáte MHD, nedostanete se do zaměstnání, musíte volit auto. Je to problém pro důchodce, je to problém pro školáky." Moderátor, ani oponent v podobě ministra dopravy Dobeše se na reakci nezmohli. A tak si vzal znovu slovo Pavel Hojda. "Nevím, proč Česká republika nevyužívá elektromobily?" uzavřel zmatečný úvod.

CO DOBEŠOVI PŘEDCHŮDCI?

"Komunista v akci, chtělo by se mi říct," tvrdí ve svém mediálním hodnocení analytik Břetislav Polách. "Stačilo říct jedno slovo a pan Hojda měl pré," dodává pro ParlamentníListy.cz. "Ale abych to nezlehčoval, Hojda měl velice přesné informace a mluvil značně věcně. Osobně jsem ho v televizních studiích snad ještě nezaznamenal, ale určitě se mi líbil. S vervou a tvrdou dikcí vyjmenoval, co lidem aktuálně vadí a pak zase mlčel. Vyhýbal se konfrontaci. Ministr Dobeš byl v tomto světle o mnoho měkčí a míň výrazný, nechal si skákat do řeči moderátorem, nereagoval věcně na Hojdova slova, trochu mě to zaskočilo. Sice byl také občas konkrétní, ale příliš odborný. O rozličných nařízeních EU podle mého soudu opět slyšel jen málokdo," doplňuje Polách pro ParlamentníListy.cz.

Cena benzínu, zvýšené DPH, mýtné, to vše označil komunistický poslanec za aktuální problémy. Ačkoli se podle jeho slov ještě stále vyplatí osobní doprava, v budoucnu to tak být nemusí. "Vyšší náklady na jízdné spolkne státní rozpočet, takže lidé z toho neuvidí nic," uvedl v dalším vstupu moderátor Punčochář. "Slevu by ale dopravci mohli promítnout do jízdenek," opáčil Dobeš. "Snažíme se zejména pro dálkovou dopravu. Tam se domnívám, že zvýšení mýtného či ceny za dálniční známku umožní vyšší využití autobusů a vlaků," dodal.


Doprava v bodech:

  • Ministr dopravy by rád prosadil, aby každý řidič dostal svou osobní SPZ na doživotí. Lidé by tak nemuseli měnit poznávací značku při koupi nového automobilu nebo ve chvíli, kdy se přestěhují do jiného města.
  • V příštím roce se zahájí dostavba dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové. Umožní to chystané zvýšení rozpočtu fondu dopravy o čtyři miliardy korun, na kterém se dohodnula vláda.
  • Na dálnici D1 bude pro příštích deset let těsno, neboť ministerstvo dopravy zde plánuje rozsáhlé opravy. Každý rok na třech až pěti místech bude uzavřený nejdřív jeden a potom i druhý pás a jezdit se bude vždy v tom druhém. Informoval o tom Český rozhlas, který upozornil, že jednou z nejvíce postižených obcí bude Velký Beranov na Vysočině, neboť auta se tady budou snažit objíždět.
  • Majitel Společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura je odhodlán jít do sporu i se státem, a to kvůli třicetiprocentnímu snížení jízdného u Českých drah na trati Praha-Ostrava, na níž začal s RegioJetem provozovat své vlakové spoje. Za neochotou politiků a Českých drah pustit na železnici v osobní přepravě konkurenci vidí někdejšího šéfa ČEZu Martina Romana.
  • Předposlední měsíc v roce, listopad, patří v počtu dopravních nehod k těm nejhorším v roce. Navíc překvapivě bývá problém spíše v období, kdy ještě nesněží a nemrzne. Podle České televize právě takové období meteorologové očekávají, proto je třeba řidiče varovat.
  • Silničáři provedli několik rozsáhlých kontrol českých dálnic. A zjistili, že na některých místech jsou nebezpečná středová svodidla, především pak na D1.

"Mile mě překvapil Jan Punčochář, zřejmě se dobře vyspal, protože jeho nedělní sarkasmus nebyl k vidění několik uplynulých týdnů. Často se navážel do ministra Dobeše, rýpal si do jeho prohlášení, to bylo nezvyklé, ale dobré," říká ve svém hodnocení Polách.

Vyšší DPH rovná se vyšší cena, tato rovnice platí podle slov moderátora zejména na železnici. "Takže budeme platit tři týdny navíc na železnici, a to od 11. prosince, protože se přizpůsobíme novému jízdnímu řádu. Dráhy si přály zdražit ještě před koncem roku, vy jste zástupce majoritního akcionáře a neuděláte s tím nic, takže je to v pohodě?" pustil se Punčochář do ministra Dobeše. Ten argumentačně pohořel. "Snažím se, aby vlaky jezdily včas, byly čisté." "Chápu to jako nefér, hlavně vzhledem k cestujícím," konstatoval Hojda. "Ztráta v ČD byla kolem dvou miliard ročně v uplynulých letech, to nebylo možné financovat" doplnil.

"Opět bylo vidět, že Jan Punčochář byl na tématiku připraven, stejně jako komunista Hojda. Ministr Dobeš až často opakoval, co bylo špatně v minulosti. Jeho přístup k argumentaci byl na bodě mrazu," tvrdí analytik. "Kdybych nevěděl, jak jsou rozložené karty, rozhodně bych Pavla Dobeše netipoval na jednoho z klíčových lidí vlády v České republice."

Podle analytika měla i přes svižný ráz nedělní Partie jednu zásadní chybu - nevěnovala se konkrétním problémům občanů. "O tom, kdo ponese v managementu Českých drah zodpovědnost za osobní dopravu, se sice mluvilo, ale nevím proč. Co to bude znamenat pro ty, kteří zaplatí o 20 korun denně víc, ti žádný důvod neslyšeli. Stejně tak neslyšeli, kdy budou nové vagony a proč jsou vlaky tak často zaneřáděné, smrdí a já osobně, který jel vlakem tak tisíckrát v životě, snad nikdy nevyjel na minutu. Věci veřejné se zpočátku profilovaly jako strana, co má blízko k lidem. Teď na ně, zdá se, zapomínají. Komunisté jsou stále sví. Dolejš a po dnešku také poslanec Hojda tvoří nadmíru silnou mediální dvojici. Jsou nekompromisní, striktně přesní a přesvědčiví," dodává ve svém hodnocení Polách.

UŽ JSTE ČETLI?

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…