Za hlavní motiv stávky označil předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša absenci pravidel pro způsob finančního zajištění železniční dopravy v regionech. Jde prý o to, že memorandum podepsané Fischerovou vládou, které mělo zabezpečit krajům po deset let státní dotaci na vlaky v celkové výší 2,6 miliardy korun, způsobilo problémy už při sestavování rozpočtu pro letošní rok.
Hrozí kolaps, tak budeme stávkovat
Už loni chtělo ministerstvo zmíněnou částku snížit, ale nakonec couvlo. To prý se může opakovat i letos. Podle Pejši vláda na příští rok 2,6 miliardy korun nebude mít. „To zavání pořádným malérem,“ cituje server Pejšu s tím, že kolaps dopravy by se dotkl i zaměstnanců železnic.
Týden.cz v této souvisloti informuje, že podle náměstka ministra dopravy Lukáše Hampla resort připravuje koncepční materiál, který má memorandum nahradit. „Musíme jít cestou nového nastavení pravidel,“ řekl Hampl. Materiál je prý už hotový, ale ministerstvo jej chce napřed projednat na poradě ekonomických ministrů.
To co ale železničáře tlačí, je prý čas. Podle Pejšy je kvůli jízdním řádům na příští rok nutné co nejdříve vědět, kdo a jak bude regionální železnice financovat. „A pokud nebude řešení známé již v průběhu tohoto pololetí, budou odbory stávkovat,“ informuje server. „Mohlo by to být i 16. června," odkázal Pejša na symbolické datum, kdy se loni touto dobou uskutečnila celodenní stávka v dopravě na protest proti sociální a ekonomické politice vlády.
Žluté vlaky ve stávce? Ani náhodou
Podle serveru by při případné stávce nestály jen vlaky Českých drah. „Odborové sdružení železničářů sdružuje nejenom zaměstnance Českých drah a ČD Cargo, ale i Správy železniční dopravní cesty. To by znamenalo, že by se zastavily nejenom vlaky Českých drah, ale například i konkurenčního RegioJetu patřícího brněnskému podnikateli Radimu Jančurovi,“ vysvětluje server.
Jančura to ovšem tak jednoznačně nevidí. „To je otázka, naši zaměstnanci by samozřejmě do stávky nešli, to bych si s nimi vlastnoručně udělal pořádek. A v případě, že by šli do stávky zaměstnanci dopravní cesty, čili bychom nemohli jezdit, pak bychom vyžadovali po státu, respektive po Správě železniční dopravní cesty náhradu za způsobené škody,“ řekl Jančura ParlamentnímListům.cz.
Připravte si miliony denně
Ten doplnil, že by se jednalo řádově o miliony denně. „Stávka, to není nějaká třetí moc, to je problém každé firmy a každého managementu, aby si udělal se svými zaměstnanci pořádek,“ myslí si provozovatel žlutých autobusů a vlaků. Odbory podle něj musí být zodpovědné za to, co dělají vůči zaměstnavatelům. „A zaměstnavatelé mají pak právo náhrady škody,“ uzavřel Radim Jančura.
Týden.cz připomněl, že odbory vyhlásily na 21. dubna velkou demonstraci proti politice vlády. Odbory přitom avizovaly, že v čase není vyloučena ani generální stávka, která má vládu přinutit k odchodu. Tady Pejša potvrdil, že pokud by šlo o generální stávku, jeho Odborové sdružení železničářů by do stávky šlo.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ondřej Vaněk