Půl roku budeme určovat agentu a priority Rady Evropské unie. Staneme se centrem rozhodování o unijní politice. Máme příležitost prokázat, že jsme platným a odpovědným členem EU. Takto odvážná a sebevědomá hesla zní úvodem propagačního videoklipu o chystaném českém předsednictví v Radě EU na obrazovkách veřejnoprávní České televize.
V klipu dále mluví postavy v úloze vojáka, učitelky, novináře a matky několika dětí. Všichni souhrnně vyzdvihují Evropskou unii a nešetří superlativy v hodnocení, co všechno díky EU v naší zemi máme, co jsme vybudovali a jak bezpečně se díky EU cítíme. Navíc prý teď můžeme celému světu ukázat evropskou jednotu a solidaritu.
Proti původnímu plánu se ale vláda rozhodla výdaje na propagaci osekat. Mezi důvody mělo patřit i to, že by zadání reklamního prostoru v celostátním tisku mířilo i do deníků skupiny Mafra, která patří do svěřenských fondů expremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše. Oficiálně jsou podle ministra pro evropské záležitosti Mikuláše Beka hlavním důvodem úspory kvůli válce na Ukrajině.
Dle Bekova mluvčího Marka Zemana se vláda soustředí na obsahovou a vizuální stránku, kterou budou moci voliči ocenit v televizním a rozhlasovém vysílání. Reklama na předsednictví se už vysílá na ČT a upozorňuje diváky, že předsednická země určuje agendu a priority Evropské rady a údajně se tak stává centrem rozhodování o unijní politice. „Je to prestižní příležitost ukázat, že jsme platným a odpovědným členem Evropské unie,“ sděluje reklama.
Naši redakci zajímalo, nakolik je legitimní za podobné propagační spoty utrácet veřejné peníze, zda má podobně laděná kampaň nějaký reálný smysl a dopad, anebo jde pouze o vládní propagandu. Marketingového specialisty, konzultanta a člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadima Petrova jsme se ptali i na to, jakým způsobem by podle něho měl stát české předsednictví v Radě EU mediálně komunikovat a jak aktuální propagační klip hodnotí.
Reklamní šot chce říct, že předsednictví Rady EU je věc dobrá, prestižní a významná a ti lidé, kteří v něm účinkují, deklarují, proč to tak je. Ne proto, že si to skutečně myslí, ale protože to tak copywriter napsal do scénáře.
„Je to taková domluvená hra, kdy zadavatel říká – my to zaplatíme, vy, reklamní agenturo, to vyrobte tak jako vždycky a divákovi to pak naservírujeme. Jen ten zvídavější si řekne – proboha, to nikdo nevidí, jak je to strojené, prázdné a umělé? Ne. My už jsme si zvykli. Jako ve filmu z roku 1965 o Bílé paní, kdy herečka Vlasta Chramostová v roli manželky kastelána hradu Vlastimila Brodského, když mají jít po neexistujícím mostě, říká: ,Nestěžuj si a plav',” popisuje Petrov.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka