„Tolik nám dala EU.“ Státní propaganda v ČT. „Obyčejní lidé“ v akci

13.06.2022 11:02 | Komentář

1. července převezme ČR podruhé štafetu předsednictví EU. Česká vláda se rozhodla osekat výdaje na reklamu, takže se nebude propagovat v tisku a na internetu. Ale v ČT už reklamní spoty běží – voják, učitelka, novinář a matka lidi přesvědčují, jak je ČR díky EU bezpečná, jak se jí členství finančně vyplatilo a jak se EU stará o lidská práva.

„Tolik nám dala EU.“ Státní propaganda v ČT. „Obyčejní lidé“ v akci
Foto: Repro ČT
Popisek: Záběr z klidu v ČT propagující české předsednictví v EU

Anketa

Má vláda zastropovat ceny pohonných hmot i za cenu, že na to bude doplácet z rozpočtu?

95%
3%
hlasovalo: 15393 lidí
Česká republika pod vládou pětikoalice se zanedlouho ujme předsednictví Evropské unie, pomyslné žezlo převezme 1. července. V unii však Češi patří ke skeptičtější části, což dokazuje i to, že poslední volby do Evropského parlamentu měly účast necelých 28,72 % voličů. V EU se jednalo o druhý nejhorší výsledek, podobný nezájem projevilo Slovinsko a ještě méně zajímal Evropský parlament voliče na Slovensku, kde se k volbám nedostavila ani čtvrtina voličů.

Vláda zřejmě nebude své předsednictví příliš propagovat; ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek uvedl pro Seznam Zprávy, že vláda zrušila zakázku na nákup mediálního prostoru, kterou sama v březnu vypsala. Jako důvod uvedl úspory, ovšem mezi faktory v rozhodování údajně patřily i úvahy, zda má být reklama na předsednictví v médiích spadajících pod Mafru, která je součástí koncernu Agrofert.

„Vláda se rozhodla, že vzhledem k okolnostem a válce na Ukrajině není potřeba obecná reklama českého předsednictví v Radě EU. Taková zakázka byla v běhu, ale nebyla uzavřená, zrušili jsme ji,“ sdělil ministr s tím, že se tímto omezením reklamy ušetřilo 12 milionů korun. „Myslím, že pro rozhodování o zrušení této zakázky to nebylo podstatné,“ komentoval úvahy, zda vláda nechtěla dělat zisk Mafře.

Dle Bekova mluvčího Marka Zemana se vláda soustředí na obsahovou a vizuální stránku, kterou budou moci voliči ocenit v televizním a rozhlasovém vysílání. Reklama na předsednictví se už vysílá na ČT a upozorňuje diváky, že předsednická země určuje agendu a priority Evropské rady a údajně se tak stává centrem rozhodování o unijní politice. „Je to prestižní příležitost ukázat, že jsme platným a odpovědným členem Evropské unie,“ sděluje reklama.

Kromě toho také upozorňuje, že Česko je 9. nejbezpečnější zemí na světě a 6. nejbezpečnější v EU. 38letý voják Patrik pak prohlašuje: „Díky Evropské unii a členství v NATO se každý z nás dneska může cítit bezpečně. Já si myslím, že v tuto chvíli je důležité ukázat celému světu evropskou jednotu a solidaritu. Být členem Evropské unie je teď nejenom strategická výhoda, ale spíše nezbytnost.“ V mezičase je divák upozorněn, že EU a její členové jsou největší poskytovatelé humanitární pomoci.

Jako další předstupuje téměř čtyřicetiletá pedagožka Věra, která na přednáškách studentům vštěpuje, že v EU jde zejména o partnerství a dobrovolnou spolupráci. „Naše předsednictví přichází ve velmi složité době, kdy se Evropa musí potýkat se sociálními a ekonomickými následky války na Ukrajině a s obrovskou uprchlickou vlnou,“ uvedla, zatímco na obrazovce běželo, že ČR už získala od vstupu do EU (tedy za 18 let) 984 miliard Kč a v dalším programovém období prý bude k dispozici až bilion korun. „Máme však jedinečnou šanci reagovat a hledat podporu hlavně pro státy, které tyto následky nesou nejvíce,“ upozornila ještě Věra.

Předposledním účinkujícím v reklamě byl čtyřicetiletý novinář Tomáš, který má své povolání v rodině. Podotkl, že oproti otci a dědovi k němu má svobodnější podmínky a také větší bezpečí. „Podívejte se, já určitě nerozumím všemu, co EU dělá. Ale právě teď máme příležitost si objektivně říct, proč je naše členství v EU výhodnější. A jak se naše vláda hodlá postavit k nevýhodám,“ uvedl, zatímco byl divák seznámen s tím, jak je práce novináře v EU bezpečná a svobodná.

A poslední byla Monika, zřejmě jako zástupkyně demografické kohorty matek. V 38 letech prý teď hodně přemýšlí, jaká bude budoucnost jejích dětí. „Moc bych si přála, aby mohly být hrdé na to, v jaké zemi se narodily. Aby už se nemusely ničeho bát a hlavně aby věděly, že tady pokaždé bude někdo, kdo se postaví za jejich práva a na koho se mohou spolehnout,“ uvedla a její slova byla doprovázena sděleními, jak EU financuje opatření proti násilí vůči ženám, dětem a mladým lidem. A jak z fondů EU bylo prý revitalizováno 1000 hektarů parků a náměstí. V součtu tedy v této reklamě na předsednictví EU chválili a vyzdvihovali voják, učitelka, novinář a matka ve velmi úzkém věkovém rozmezí 38 a 40 let.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

15:02 „Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

Premiéru Fialovi prý prošla další lež, tentokrát k jeho cestě do USA za prezidentem Bidenem. Ve svém…