Má vláda zastropovat ceny pohonných hmot i za cenu, že na to bude doplácet z rozpočtu?Anketa
Vláda zřejmě nebude své předsednictví příliš propagovat; ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek uvedl pro Seznam Zprávy, že vláda zrušila zakázku na nákup mediálního prostoru, kterou sama v březnu vypsala. Jako důvod uvedl úspory, ovšem mezi faktory v rozhodování údajně patřily i úvahy, zda má být reklama na předsednictví v médiích spadajících pod Mafru, která je součástí koncernu Agrofert.
„Vláda se rozhodla, že vzhledem k okolnostem a válce na Ukrajině není potřeba obecná reklama českého předsednictví v Radě EU. Taková zakázka byla v běhu, ale nebyla uzavřená, zrušili jsme ji,“ sdělil ministr s tím, že se tímto omezením reklamy ušetřilo 12 milionů korun. „Myslím, že pro rozhodování o zrušení této zakázky to nebylo podstatné,“ komentoval úvahy, zda vláda nechtěla dělat zisk Mafře.
Dle Bekova mluvčího Marka Zemana se vláda soustředí na obsahovou a vizuální stránku, kterou budou moci voliči ocenit v televizním a rozhlasovém vysílání. Reklama na předsednictví se už vysílá na ČT a upozorňuje diváky, že předsednická země určuje agendu a priority Evropské rady a údajně se tak stává centrem rozhodování o unijní politice. „Je to prestižní příležitost ukázat, že jsme platným a odpovědným členem Evropské unie,“ sděluje reklama.
Kromě toho také upozorňuje, že Česko je 9. nejbezpečnější zemí na světě a 6. nejbezpečnější v EU. 38letý voják Patrik pak prohlašuje: „Díky Evropské unii a členství v NATO se každý z nás dneska může cítit bezpečně. Já si myslím, že v tuto chvíli je důležité ukázat celému světu evropskou jednotu a solidaritu. Být členem Evropské unie je teď nejenom strategická výhoda, ale spíše nezbytnost.“ V mezičase je divák upozorněn, že EU a její členové jsou největší poskytovatelé humanitární pomoci.
Jako další předstupuje téměř čtyřicetiletá pedagožka Věra, která na přednáškách studentům vštěpuje, že v EU jde zejména o partnerství a dobrovolnou spolupráci. „Naše předsednictví přichází ve velmi složité době, kdy se Evropa musí potýkat se sociálními a ekonomickými následky války na Ukrajině a s obrovskou uprchlickou vlnou,“ uvedla, zatímco na obrazovce běželo, že ČR už získala od vstupu do EU (tedy za 18 let) 984 miliard Kč a v dalším programovém období prý bude k dispozici až bilion korun. „Máme však jedinečnou šanci reagovat a hledat podporu hlavně pro státy, které tyto následky nesou nejvíce,“ upozornila ještě Věra.
Předposledním účinkujícím v reklamě byl čtyřicetiletý novinář Tomáš, který má své povolání v rodině. Podotkl, že oproti otci a dědovi k němu má svobodnější podmínky a také větší bezpečí. „Podívejte se, já určitě nerozumím všemu, co EU dělá. Ale právě teď máme příležitost si objektivně říct, proč je naše členství v EU výhodnější. A jak se naše vláda hodlá postavit k nevýhodám,“ uvedl, zatímco byl divák seznámen s tím, jak je práce novináře v EU bezpečná a svobodná.
A poslední byla Monika, zřejmě jako zástupkyně demografické kohorty matek. V 38 letech prý teď hodně přemýšlí, jaká bude budoucnost jejích dětí. „Moc bych si přála, aby mohly být hrdé na to, v jaké zemi se narodily. Aby už se nemusely ničeho bát a hlavně aby věděly, že tady pokaždé bude někdo, kdo se postaví za jejich práva a na koho se mohou spolehnout,“ uvedla a její slova byla doprovázena sděleními, jak EU financuje opatření proti násilí vůči ženám, dětem a mladým lidem. A jak z fondů EU bylo prý revitalizováno 1000 hektarů parků a náměstí. V součtu tedy v této reklamě na předsednictví EU chválili a vyzdvihovali voják, učitelka, novinář a matka ve velmi úzkém věkovém rozmezí 38 a 40 let.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas