Jak se můžeme dočíst na webových stránkách společnosti, u takto velké korporace je důležitá i reputace a etika. ABB má pochopitelně vnitřní kodex. ParlamentníListy.cz přinášejí jen výňatek.
„Proč potřebujeme Kodex jednání? Ať se ve světě kolem nás mění cokoli, jedna věc se nemění: závazek ABB udržovat nejvyšší standardy etiky podnikání a integrity (poctivosti).“
Na webových stránkách pak nacházíme další důležitou větu:
„Věděli jste, že… Institut Ethisphere zařadil ABB mezi nejetičtější společnosti?“
Institut Ethisphere je nezávislé výzkumné středisko propagující osvědčené postupy v oblasti etiky podnikání. Společnost ABB na svůj seznam doplnil opakovaně.
Otázkou však zůstává, jak jdou psané kroky ruku v ruce s realitou.
Psal se rok 2018 a v Ostravě na jedné z poboček ABB se totiž odehrálo následující.
V rámci pracovní komunikace mezi nadřízeným a podřízeným udělil manažer servisního střediska oprav motorů svému podřízenému příkaz k nákupu nestandardních komponentů, které nebyly pro danou zakázku potřebné. Ten to odmítl. Poté došlo ze strany manažera k následujícímu, téměř nepochopitelnému zkratu.
„Když to neuděláš, tak ti zabiju psa!“ napsal šéf svému podřízenému.
Etický kodex ABB (zdroj: webové stránky společnosti)
Ten se tlaku nezalekl a komponenty u vnucovaného dodavatele neobjednal. Celý incident nahlásil na vedení společnosti.
V tuto chvíli musíme dodat, že pro podobné případy má ABB vnitřní nástroj pro nahlašování podobných záležitostí: BUSINESS ETHICS HELPLINE, kde lze telefonicky nebo e-mailem nahlásit podobné jednání týkající se jakkoli společnosti ABB.
Ale zpět.
Určitě každého napadne, že pokud něco podobného jako zaměstnanec nahlásím, mohu se automaticky stát pomyslným terčem nebo cílem odplaty ze strany nahlášeného, v tomto případě nadřízeného. I na to v ABB předem mysleli a daný mechanismus nastavili tak, aby k tomu prý nikdy nedošlo.
Systém by měl fungovat následovně: nahlásíte na linku případ, zemi, ze které jste, uvedete své jméno, pracovní pozici a popíšete záležitost, na kterou chcete upozornit. Systém vám vygeneruje číslo stížnosti a vy si nastavíte své heslo.
Následně jste přesměrováni na stránky NAVEX Global, což je organizace, která se zabývá anonymními oznámeními problematického nebo nelegálního chování, a vy máte možnost sledovat vývoj případu. Dále už je řešena záležitost mimo konkrétní firmu a její organizační strukturu.
Jaká byla realita v Ostravě?
Dotyčný zaměstnanec údajně nevyužil nahlášení přes etickou linku a poslal informace vedení přímo. Neschovával se. Vedení si dotyčného manažera-šéfa předvolalo na kobereček. Plynuly týdny a měsíce. Až nakonec ten, který odmítl podepsat a bylo mu vyhrožováno, skončil.
Po něm si ovšem i další zaměstnanci, jak jsme byli informováni, opakovaně stěžovali na chování dotyčného manažera-šéfa a následně jej nahlásili na takzvanou etickou linku.
Po oznámení případu zaměstnanci byl sice dotyčný manažer servisního střediska zhruba na dobu měsíce pracovně suspendován, to se ale už psal podzim roku 2018. Následně na počátku roku 2019 došlo k výměně vedení, pro které došetření, téma etiky a pověsti nebylo nejspíš hlavní prioritou.
Pro doplnění uveďme, že daný manažer – šéf ve společnosti ABB – na své pozici vydržel i další rok, a to až do podzimu 2019, kdy bylo celé organizační servisní středisko motorů zrušeno.
PR manažerka ABB Markéta Brázdová naší redakci k tématu etiky uvedla následující: „Pracovněprávní případy řešíme nad rámec legislativy zásadně dle uvedeného etického kodexu. ABB uplatňuje „nulovou toleranci“ v případě porušování interních směrnic, včetně tohoto kodexu. Zaměstnanci mohou hlásit případná porušení i anonymně na oznamovací Horké lince etiky podnikání ABB nebo zasláním e-mailu vedoucímu pro integritu.“
Pokud daný příběh zestručníme, mnoho věcí, jež by se týkaly etiky, nenacházíme. Člověk, jemuž bylo vyhrožováno, skončil. Ten, který vyhrožoval, pracoval dál.
Pokud se vás týká podobný přístup ze strany zaměstnavatele, lze kontaktovat autory e-mailu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový