Arnika: Železničáři musí zastavit plošné kácení podél tratí

25.02.2020 17:11

Stromy podél železnic se plošně likvidovat nebudou ani z preventivních důvodů[i]. Správa železnic se musí zdržet kácení, dokud nebude ze všech hledisek zmapován stav jednotlivých stromů.

Arnika: Železničáři musí zastavit plošné kácení podél tratí
Foto: Richard Beneš
Popisek: Arnika

Vyplývá to z nejnovějších pokynů Ministerstva životního prostředí pro kácení dřevin podél tratí. Ministerstvo rychle zareagovalo na plány železničářů porážet stromy ve velkém[ii] poté, co v lednu vstoupila v účinnost novela zákona o drahách[iii]. Věstník Ministerstva životního prostředí s metodickou instrukcí ke kácení podél drah najdete ZDE.

Na katastrofální dopad novely zákona o drahách ministra životního prostředí upozornila Nadace Partnerství, Arnika a Společnost pro zahradní a krajinářskou tvorbu ve společném dopise[iv].

„O stromy je třeba pečovat a jejich stav pravidelně kontrolovat. Jsou naší nejúčinnější klimatizací a nemůžeme je bezhlavě likvidovat jen proto, že si úředníci ze Správy železnic chtějí ušetřit práci,“ upozorňuje Marcela Klemensová z Arniky.

Z okolí železnic nelze odstraňovat stromy pouze z toho důvodu, že by teoreticky mohly spadnout do dráhy, třebaže aktuální nebezpečí pádu vůbec nehrozí. Provozovatel drah musí nejdříve zanalyzovat stav konkrétních stromů. Tento postup ostatně potvrdil i Nejvyšší správní soud, který ve svém rozsudku z loňského prosince plošné kácení stromů z preventivních důvodů označil jako nezákonné[v].

Nově platí, že kácení podél železnic musí být písemně oznámeno 15 dnů předem orgánu ochrany přírody, který je může pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud odporuje požadavkům na ochranu dřevin.

Ministerstvo životního prostředí aktualizovalo metodický pokyn pro své úředníky, kteří jeho důsledným používáním mohou zabránit bezdůvodnému kácení stovek tisíc vzrostlých stromů. To se týká jen stromů rostoucích mimo les, zatímco lesní pozemky spravuje Ministerstvo zemědělství. Ze strany ministra Brabce jde tedy o nedostatečný krok.

„Kácením u železnic jsou ohroženy stromy rostoucí na lesních pozemcích i mimo ně, včetně chráněných druhů živočichů. Dnes jsme proto na výročním setkání partnerů iniciativy Sázíme budoucnost vyzvali ministra Brabce, aby neprodleně zahájil jednání s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem zemědělství a problém řešili společně,“ dodává Klemensová.

Poznámky:
[i] TZ Arniky z 11. 9. 2019 Zmizí kolem železnic zbytečně statisíce stromů? Poslanci projednají katastrofální novelu zákona o drahách (ZDE)
[ii] TZ Arniky ze 3. 2. 2020 Správa železnic prosazuje plošné kácení podél tratí. Podle soudu je nezákonné (ZDE)
[iii] Novela zákona o drahách účinná od 15. ledna 2020 (ZDE)
[iv] Společný dopis Nadace Partnerství, Arniky a Společnosti pro zahradní a krajinářskou tvorbu ministrovi životního prostředí (ZDE)
[v] Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z 18. 12. 2019: (ZDE)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Turistický spolek Lipenska: Cimrman se vrací do Frymburku, břeh Lipna ozdobí jeho busta

22:08 Turistický spolek Lipenska: Cimrman se vrací do Frymburku, břeh Lipna ozdobí jeho busta

Frymburský břeh lipenské přehrady bude zdobit busta nebo jiná hmotná, umělecky cenná připomínka na p…