Auto*Mat: Jen otevřít Blanku nestačí

07.09.2015 15:22

Rizikem zprovoznění tunelu Blanka jsou zanedbaná doprovodná opatření, tedy reorganizace povrchové dopravy. Městské části požadují desítky opatření, jež by v součinnosti s Blankou zklidnily provoz v ulicích a zabránily opětovnému nárůstu dopravy. Opatření připravených k realizaci je ale výrazně méně než by bylo potřeba.

Auto*Mat: Jen otevřít Blanku nestačí
Foto: auto-mat.cz
Popisek: Auto*mat, logo

„Nechceme-li, aby se Praha s novou dopravní kapacitou doslova zavalila auty, je souběžná větší regulace dopravy nutná z důvodu předběžné opatrnosti. Od nefunkční regulace se dá vždycky ustoupit, naopak, když si někam pustíte moc aut, už jen velmi těžko je budete odtud dostávat pryč. Karmelitská a Smetanovo nábřeží jsou toho dlouhodobě smutným příkladem,“ říká Vratislav Filler, dopravní expert a člen sdružení Auto*Mat, které se snaží zlepšovat pražský veřejný prostor už deset let.

Pokud chce Praha skutečně zklidnit centrum, což je smyslem Blanky, měla by učinit následující tři kroky:

* Ihned po zprovoznění tunelu odklonit z centra tranzitní automobilovou dopravu (bez dopadu na rezidenty). Tranzit, který v tuto chvíli ulicím Malé Strany a Starého Města vůbec nic nepřináší, bude mít dostatek volného prostoru v tunelech Městského okruhu (Strahovském a v Blance). Maximum tranzitu je třeba dostat z centra ihned - především proto, aby se do Blanky kapacity nepřesunula nově vzniknuvší doprava z vnějších částí města na úkor dopravy stávající.

* Druhým zásadním krokem je v co nejkratším čase po zprovoznění tunelu realizovat alespoň pokusné zklidnění některých ulic na dotčených městských částech.

* „K dočasnému zklidnění ulic pomůžou např. mobilní opatření a přemalování (například přechody, parkování, cyklopruhy), díky čemuž by v případě negativních efektů byla tato opatření snadno odstranitelná. Přesně tak to udělali například v New Yorku při zklidňování Times Square. Nemůžeme roky čekat na stavební úpravy, protože chování řidičů se změní již pár dnů po zprovoznění tunelu,“ doplňuje Marek Bělor, další člen Auto*Matu.

Druhý krok je nutný proto, aby poloprázdné ulice řidiči nevyužili k novým cestám, které dosud vykonávají MHD či vůbec. Jedná se o efekt tzv. dopravní indukce (nová kapacita láká další auta ze širšího okolí), který se už v Praze při otevírání nových komunikací v minulosti výrazně projevil.

* Za třetí je nutné v dlouhodobém horizontu připravit komplexní revitalizaci ulic v centru a dotčených ulic kolem Blanky tak, aby se ze současných automobilových stok změnily v městské ulice a bulváry, kde se bude dobře chodit, jezdit na kole, pobývat ve stínu stromů, sedět na předzahrádce, ale i jezdit autem.

Technická správa komunikací přitom při přípravě doprovodných opatření v minulosti ostudně zaspala. „Rozhodování o realizaci doprovodných opatření by nemělo negativně ovlivňovat to, že TSK po dva roky řadu z nich svévolně odmítala projekčně připravit,“ říká Vratislav Filler.

Auto*Mat mimojiné již rok sleduje a zaznamenává intenzity provozu na území Prahy. „Jsme moc zvědavi, jak se po otevření Blanky změní dopravní zácpy na jednotlivých místech,“ uzavírá Marek Bělor.

Auto*Mat, o. s.

Sdružení Auto*Mat prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporujeme veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Přinášíme inspiraci z evropských metropolí a aktivizujeme lidi k pozitivní proměně ulic a veřejného prostoru. Dohlížíme na politiky a efektivní využití veřejných peněz. Společně s vámi tvoříme město, ve kterém chceme žít. Iniciativa Auto*Mat vznikla v roce 2003 jako neformální platforma, která se v roce 2007 transformovala do občanského sdružení. V současné době je Auto*Mat součástí sítě iniciativ, které usilují o rozvoj Prahy na základě otevřené celospolečenské diskuze Ladíme Prahu a asociace nevládních ekologických organizací Zelený kruh.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Pomoc zemědělcům

Dobrý den, jste pro pomoc zemědělcům kvůli nepřízni počasí? Já to narovinu nechápu. Proč se pořád zemědělci tak podporují? Netvrdím, že to mají lehké, ale kdo to má dnes snadné? A podporují se snad jiná odvětví, protože se jim nedaří? Neměli by se zemědělci na takovou situaci připravit a třeba nějak...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Účastníci pochodu Náměšť-Čučice se v sobotu projdou i po opraveném historickém mostu

7:23 Lesy ČR: Účastníci pochodu Náměšť-Čučice se v sobotu projdou i po opraveném historickém mostu

Historický Čertův most zrekonstruovaly za půl milionu korun Lesy České republiky v národní přírodní …