Obnově úzkokolejky se věnuje občanské sdružení Mladějovská průmyslová dráha. Jde o spolek nadšenců, kteří na renovaci trati pracují zdarma, ve svém volném čase. Až donedávna se potýkali s nedostatkem financí na pořízení potřebného technického vybavení. Z příspěvku Nadace ČEZ nakoupili pneumatické nářadí pro demontáž a montáž železničního svršku a motorovou pilu sloužící k prořezávce porostů. Práce na trati díky tomu rychle a viditelně postoupily. „Nové nářadí zlepšilo efektivitu, ale i bezpečnost naší práce při obnově a údržbě trati. Se stejným úsilím a za stejný čas toho teď uděláme mnohem víc. I když nás ještě mnoho práce čeká, k obnovení provozu na trati v celé její délce jsme letos udělali velký krok,“ vysvětlil Marek Skalka, místopředseda občanského sdružení Mladějovská průmyslová dráha.
Trať je unikátní technická památka a každoročně přiláká několik tisíc návštěvníků. Postavena byla na sklonku první světové války, kdy sloužila k přepravě lupku, šamotu a místního uhlí. Jde o jeden z nejatraktivnějších turistických cílů regionu. Na svátek svatého Václava vypravila Mladějovská průmyslová dráha u příležitosti zakončení sezóny tři páry výletních vlaků vedené parní lokomotivou. Veřejnost se seznámila také s experimentálním elektrickým kolejovým vozidlem Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice disponujícím individuálním pohonem volných kol z dílny.
Rekonstrukci parní úzkokolejky podpořila Nadace ČEZ v rámci grantového řízení Podpora regionů, které je zaměřeno na rozvoj veřejně prospěšných projektů. Předkládané projekty se mohou týkat podpory dětí a mládeže, sportu, zdravotnictví, vzdělání, kultury nebo právě historie. „Na obnovu úzkokolejné železnice jsme rádi přispěli hned ze dvou důvodů. Jednak jde o záchranu významné historické památky a jednak proto, že jde o čistě dobrovolnickou aktivitu party nadšenců, což se dnes jen tak nevidí,“ řekl Ondřej Šuch, manažer Nadace ČEZ.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČEZ