ČEZ: Mladějovská parní úzkokolejka se dočká obnovy v celé své délce

30.09.2013 10:08

Historická úzkorozchodná parní železnice vedoucí z Mladějova k dolům na Hřebči se brzy dočká opětovného zprovoznění v celé své délce. Trať je situovaná v romantickém terénu a měří 11 kilometrů, dnes však parní vlaky vozí turisty jen na zkrácené trase do Nové Vsi u Kunčiny. Na obnově zbývajícího úseku intenzivně pracují desítky dobrovolníků, kteří se svými dosavadními výsledky pochlubili veřejnosti v sobotu 28. září 2013 u příležitosti zakončení sezóny. Na pořízení potřebného vybavení, které železničním nadšencům ušetřilo spoustu cenného času i těžké fyzické námahy, přispěla Nadace ČEZ částkou 90 tisíc korun.

ČEZ: Mladějovská parní úzkokolejka se dočká obnovy v celé své délce
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Obnově úzkokolejky se věnuje občanské sdružení Mladějovská průmyslová dráha. Jde o spolek nadšenců, kteří na renovaci trati pracují zdarma, ve svém volném čase. Až donedávna se potýkali s nedostatkem financí na pořízení potřebného technického vybavení. Z příspěvku Nadace ČEZ nakoupili pneumatické nářadí pro demontáž a montáž železničního svršku a motorovou pilu sloužící k prořezávce porostů. Práce na trati díky tomu rychle a viditelně postoupily. „Nové nářadí zlepšilo efektivitu, ale i bezpečnost naší práce při obnově a údržbě trati. Se stejným úsilím a za stejný čas toho teď uděláme mnohem víc. I když nás ještě mnoho práce čeká, k obnovení provozu na trati v celé její délce jsme letos udělali velký krok,“ vysvětlil Marek Skalka, místopředseda občanského sdružení Mladějovská průmyslová dráha. 

Trať je unikátní technická památka a každoročně přiláká několik tisíc návštěvníků.  Postavena byla na sklonku první světové války, kdy sloužila k přepravě lupku, šamotu a místního uhlí. Jde o jeden z nejatraktivnějších turistických cílů regionu. Na svátek svatého Václava vypravila Mladějovská průmyslová dráha u příležitosti zakončení sezóny tři páry výletních vlaků vedené parní lokomotivou. Veřejnost se seznámila také s experimentálním elektrickým kolejovým vozidlem Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice disponujícím individuálním pohonem volných kol z dílny.

Rekonstrukci parní úzkokolejky podpořila Nadace ČEZ v rámci grantového řízení Podpora regionů, které je zaměřeno na rozvoj veřejně prospěšných projektů. Předkládané projekty se mohou týkat podpory dětí a mládeže, sportu, zdravotnictví, vzdělání, kultury nebo právě historie. „Na obnovu úzkokolejné železnice jsme rádi přispěli hned ze dvou důvodů. Jednak jde o záchranu významné historické památky a jednak proto, že jde o čistě dobrovolnickou aktivitu party nadšenců, což se dnes jen tak nevidí,“ řekl Ondřej Šuch, manažer Nadace ČEZ.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČEZ

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Neutíkáte od problému?

Na vyřešení důchodové reformy jste měli dost času, když jste byli ve vládě, a to i ještě před covidem. Nepřišli jste s ničím a teď o ní nechcete ani s koalicí jednat, ale jak chcete i do budoucna prosadit nějakou zásadní reformu, když už teď se zdají jednání ve slepé uličce? Já mám obavu, že se jako...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: V březnu byla očištěná míra nezaměstnanosti 3,0 %

22:04 Český statistický úřad: V březnu byla očištěná míra nezaměstnanosti 3,0 %

Podíl zaměstnaných k celé populaci 15–64letých dosáhl v březnu 74,6%. Oproti březnu 2023 se snížil o…