Výsledky kontrol za poslední čtyři roky ukazují, že přibližně každá druhá provozovna porušuje právní předpisy. Většina obchodníků neinformuje spotřebitele o ceně služeb nebo výrobků a nevydává potvrzení o převzetí objednávky. Situace se nezměnila ani v případě kontrol, které proběhly v období od 1. září do 30. listopadu 2017. Ze 115 kontrolovaných provozoven bylo zjištěno pochybení u 54 (tj. téměř 50 %).
Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 1. září do 30. listopadu 2017 kontrolní akci zaměřenou na dodržování zákonných povinností při nabídce a poskytování pohřebních služeb. Inspektoři provedli celkem 115 kontrol a u 54 z nich zjistili porušení právních předpisů, což představuje 47,0 %.
Kontroly - pohřební služby 1. září až 30. listopad 2017 |
||||
Inspektorát |
Počet provedených kontrol |
Počet kontrol se zjištěním |
Zjištění v % |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
11 |
5 |
45,5% |
|
Jihočeský a Vysočina |
12 |
4 |
33,3% |
|
Plzeňský a Karlovarský |
5 |
0 |
0,0% |
|
Ústecký a Liberecký |
24 |
16 |
66,7% |
|
Královéhradecký a Pardubický |
16 |
6 |
37,5% |
|
Jihomoravský a Zlínský |
27 |
11 |
40,7% |
|
Olomoucký a Moravskoslezský |
20 |
12 |
60,0% |
|
Celkem |
115 |
54 |
47,0% |
Zjištěná porušení
Nejčastěji byl porušován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
- ve 22 případech prodávající neinformoval spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12)
- ve 12 případech, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání, prodávající nevydali spotřebitelům písemné potvrzení o převzetí objednávky (§15 odst. 3), v některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo některé z povinných údajů
- ve 12 případech prodávající neinformovali spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit (§ 13)
- v 6 případech byly porušeny informačních povinnosti, kdy prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, příp. dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, apod. (§ 10 odst. 1,3,4)
- v 5 případech nebyly dodrženy povinnosti informovat spotřebitele o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů (§ 14 odst. 1)
- ve 3 případech poskytovatelé služeb porušili povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy nebo ceny výrobků nebo služeb nesprávně účtovali (§ 3 odst. 1 písm. c)
- ve 2 případech bylo zjištěno porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele
Uložená opatření
Česká obchodní inspekce pravomocně uložila v období od 1. září do 30. listopadu 2017 celkem 49 pokut v hodnotě 83 500 Kč. V rámci kontrolní akce byl také vydán zákaz prodeje na 85 kusů výrobků v celkové částce 53 425 Kč. Vzhledem k tomuto, že se situace v oblasti poskytování služeb a prodeji výrobků v pohřebnictví nelepší, bude ČOI v těchto kontrolních akcích pokračovat i v roce 2018.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva