Celosvětově zabíjí alkohol 15 % všech obětí dopravních nehod

26.01.2017 8:06

Nekompromisní vymáhání dodržování zákonné maximální přípustné hladiny alkoholu v krvi řidičů celosvětově sníží počet obětí nehod o pětinu. Přitom jen zhruba každý pátý stát má v daném směru funkčně nastavený sankční systém. Největší problémy s pitím alkoholu na světě jsou dle WHO právě v Evropě. Ve kterých státech EU28 si alkohol vybírá nejvyšší daň a jak si stojí Česká republika?

Celosvětově zabíjí alkohol 15 % všech obětí dopravních nehod
Foto: Tým silniční bezpečnosti
Popisek: Nehoda

Na světových silnicích každý rok zemře zhruba 1 250 000 lidí. Tento počet se od roku 2007 v podstatě nemění. Nejinak tomu bylo i v roce 2013. „Podle Světové zdravotnické organizace v daném roce zemřelo při dopravních nehodách 1 252 071 osob. Řada z nich zbytečně při nehodách s přítomností alkoholu, v uvedeném roce se jednalo o 188 151 jedinců. Rovných 15 procent všech obětí“, upřesňuje Alena Šteflová, ředitelka Kanceláře WHO v České republice.

Zdaleka ne všechny státy mají ve svých zákonech zakotvena pravidla, jež by měla napomoci vymýtit výskyt zcela zbytečných závažných nehod s asistencí alkoholu. Přitom

  • maximální legální hranice alkoholu v krvi řidičů by měla být podle odborníků do 0,5 promile;
  • jen 89 států má nejvyšší hranici alkoholu v krvi řidičů zákonem takto nastavenu;
  • jen 21 procent států uvádí, že v daném směru mají dobře nastaven sankční systém;
  • nekompromisní vymáhání dodržování maximální hladiny alkoholu do 0,5 promile přitom může celosvětově snížit počet obětí nehod o celou pětinu.

Ani nejvyšší povolenou hranici 0,5 promile alkoholu v krvi nelze považovat za optimální a konečné řešení. Právem. Při dosažení uvedeného maxima je riziko zavinění nehody zhruba 2x vyšší než u střízlivého šoféra. „A to hovoříme o obecné rovině. U mladých řidičů ve věku do 21 let je zhruba 2,5x vyšší pravděpodobnost účasti na nehodě než u jejich starších kolegů,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Snížení maximální hranice alkoholu v krvi mladých řidičů na 0,2 promile může dle WHO vést k redukci jejich nehodovosti o čtvrtinu.

V letech 1993-2016 si alkohol na českých silnicích vybral daň v podobě 2 615 lidských životů

Česká republika se řadí ke čtyřem členským zemím Evropské unie s nulovou tolerancí alkoholu v krvi řidičů vozidel. Navzdory tomu si alkohol v letech 1993-2016 vybral daň v podobě 2 615 lidských životů zbytečně vyhaslých při dopravních nehodách. Nejtragičtější byl rok 1994, kdy alkohol zabil 234 osob, naopak nejméně obětí si připsal v roce 2007, a to 36. Od vzniku samostatné České republiky asistoval alkohol v průměru u každé desáté, v roce 2016 u každé 11. smrtelné nehody.

Ke státům EU28 s nejvyšším podílem usmrcených při nehodách s přítomností alkoholu na celkovém počtu obětí nehod se řadí Portugalsko, Slovinsko a Malta, na opačném konci tabulky se nacházejí Lotyšsko, Rumunsko a Bulharsko.

Podíl usmrcených při nehodách s přítomností alkoholu na celkovém počtu obětí dopravních nehod (zdroj: Global Status Report On Road Safety 2015 – WHO)

Stát

Podíl v %

Stát

Podíl v %

Portugalsko

31

Španělsko

17

Slovinsko

30

Irsko

16

Malta

30

Litva

16

Francie

29

Polsko

16

Belgie

25

Velká Británie

16

Estonsko

25

Kypr

14

Itálie

25

ČR

9

Slovensko

23

Německo

9

Finsko

22

Maďarsko

8

Lucembursko

22

Rakousko

7

Dánsko*

21

Řecko

7

Chorvatsko

19

Lotyšsko

6

Nizozemsko

19

Rumunsko

5

Švédsko

19

Bulharsko

3

* Dánsko – zdroj ETSC

Celosvětově ovšem suverénně patří nechvalná první příčka Jižní Africe. Téměř 6 osob z 10 (konkrétně 58 %) umírá při nehodách s asistencí alkoholu. S velkým odstupem následují například Kanada (34% podíl), USA (31 %) a Austrálie (30 %). Výrazně menší podíl usmrcených registrují statistiky nehod v Jižní Koreji (14 %), Rusku (9 %), Japonsku (6 %), Indii (5 %) a Číně (4 %).

V Evropské unii každoročně zabije alkohol čtvrtinu všech obětí dopravních nehod

Evropské unii jako celku jde každý rok na vrub alkoholu čtvrtina obětí nehod. Jak vyplývá z tabulky uvedené výše, mezi jednotlivými státy ovšem panují propastné rozdíly. Nejvyšší pravděpodobnost setkat se s podnapilým řidičem je na jihu Unie (zhruba 7,5 procenta ujetých kilometrů je pod vlivem alkoholu), v západních částech se jedná o zhruba 4% podíl. Na severu a východě je to naopak výrazně méně, jedná se o zhruba 1 procento všech ujetých kilometrů.  

Česká republika se řadí ke státům s relativně nízkým podílem usmrcených při nehodách s přítomností alkoholu. „Ovšem s ohledem na nulovou zákonnou toleranci alkoholu v krvi řidičů je i zhruba devítiprocentní podíl příliš vysoký. Alkohol je skutečně nebezpečný. Jakékoliv snahy povolit konzumaci alkoholických nápojů – byť jen třeba cyklistům – s jistotou povedou ke zbytečnému zvýšení počtu obětí dopravních nehod,“ uzavírá Roman Budský. 

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě informací publikovaných ETSC, Policií ČR, SWOV a WHO.     

Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…