České dráhy v první polovině roku výrazně ovlivnila pandemie koronaviru

11.09.2020 21:01

Pololetní výsledky Skupiny České dráhy byly negativně ovlivněny pandemií COVID-19, kdy došlo v důsledku opatření proti šíření nemoci ke snížení mobility obyvatelstva i přepravy zboží po železnici. V obou hlavních segmentech podnikání výrazným způsobem poklesly tržby. Skupina České dráhy tak podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) uzavřela pololetní hospodaření se ztrátou 1,98 miliardy korun.

České dráhy v první polovině roku výrazně ovlivnila pandemie koronaviru
Foto: red
Popisek: ČD - logo

 Pandemie COVID-19 se zásadně dotkla osobní dopravy. „Po zavedení opatření proti šíření nemoci poklesl počet cestujících v našich vlacích oproti běžnému stavu o více než 90 %. Vzhledem k potřebě udržet dostatečnou kapacitu a frekvenci přepravy s cílem minimalizovat dopady na ekonomiku státu a zdraví populace, nebylo možné výrazněji snížit náklady. Tržby se však propadly na minimum,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský a pokračuje: „Postupné uvolnění restrikcí sice následně vedlo k oživení zájmu o cestování, na loňské počty zákazníků, ani tržby jsme se ale bohužel nedostali. Zejména pak v mezinárodní dopravě, kde citelně chybí zahraniční turisté. Za celé pololetí jsme přepravili 59,8 milionů zákazníků, což je meziročně přibližně o třetinu méně.“ Klesla také průměrná přepravní vzdálenost na jednoho cestujícího, která byla v prvním pololetí 43 kilometrů, i celkový přepravní výkon. V součtu najeli zákazníci Českých drah během prvních šesti měsíců roku 2,56 miliardy kilometrů. Segment osobní dopravy skončil v důsledku koronavirové krize ztrátou 1,92 miliardy korun.

Nákladní doprava

Stejně tak se musel s pandemií koronaviru vypořádat segment nákladní dopravy. V některých komoditách se přepravy na čas téměř zastavily. Příkladem může být přeprava pro automobilový sektor nebo chybějící kontejnery z a do Číny. Utlumení průmyslové výroby v České republice i v zahraničí způsobilo pokles přeprav také u dalších komodit. Díky úsporným a racionalizačním opatřením se za prvních šest měsíců roku podařilo udržet kladný provozní výsledek segmentu nákladní dopravy, nicméně stejně jako v případě osobní dopravy skončilo jeho hospodaření ztrátou 44 milionů korun. Navzdory koronavirové krizi pokračuje společnost ČD Cargo dál v úspěšné expanzi na zahraniční trhy. Na vlastní licenci již realizuje výkony ve všech sousedních zemích, tedy v Polsku, Rakousku, Německu a na Slovensku, což zvyšuje stabilitu a odolnost Skupiny ČD.

Navzdory krizi naplnily České dráhy i ČD Cargo očekávání svých zákazníků a nepřestaly zajišťovat stabilní, bezpečnou a spolehlivou přepravu. Ke snížení ekonomických dopadů využily programy Antivirus a COVID a příznivějšího hospodářského výsledku se snaží dosáhnout hledáním vnitřních rezerv a zaváděním úsporných a racionalizačních opatření. Například v oblasti snižování režijních či personálních nákladů. „Obě největší společnosti Skupiny ČD dál pokračují v obnově vozidlového parku a zkvalitňování služeb. Například v osobní dopravě patří k největším probíhajícím investicím nákup netrakčních souprav push-pull, dvouvozových bezbariérových jednotek RegioPanter, dodávka 50 moderních osobních vozů pro expresní dopravu a v neposlední řadě modernizace osobních vozů. K investicím do vozového parku dochází průběžně také v nákladní dopravě, kde jde o základní a nezbytnou podmínku probíhající expanze v zahraničí,“ uzavírá Václav Nebeský.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

20:48 Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

V rámci oslav výročí Pražského povstání se dnes konal vzpomínkový pietní akt na místě bývalého nacis…