DPP přepravil lanovkou v Zoo Praha devítimilióntého cestujícího

20.06.2023 22:03 | Tisková zpráva

Lanovku v Zoologické zahradě hl. m. Prahy (Zoo Praha), jejímž provozovatelem je Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), za 46 let její existence využilo celkem devět miliónů cestujících. Tím jubilejním se stal Jan Bureš ze Záryb a malý Pavlík.

DPP přepravil lanovkou v Zoo Praha devítimilióntého cestujícího
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

DPP letos lanovkou v Zoo Praha, za necelé tři měsíce provozu, přepravil už 151 tisíc cestujících. Za celý loňský rok jich bylo více než 314 tisíc, téměř stejně jako v předcovidovém roce 2019. Pokud bude o lanovku stejný zájem i po zbytek roku, DPP letos očekává nejvyšší počet cestujících v celé její historii. Lanovku v současnosti využije zhruba každý čtvrtý návštěvník Zoo Praha.

Letos za prvních 82 dnů provozu DPP přepravil lanovkou v Zoo Praha už 151 213 cestujících, což je o 25,7 % více, než za stejné období loňského roku.

„Předchozí, osmimiliónovou metu jsme zvládli v rekordně krátkém čase tří let a dvou měsíců. Na dosažení devítimilióntého cestujícího na lanovce v Zoo Praha jsme potřebovali přesně 1400 dnů, tj. 200 týdnů nebo tři roky a deset měsíců. Stejně jako na dosažení mety sedmimiliónové. Tehdy, v roce 2013, opět postihly Zoo Praha povodně, lanovka byla několik měsíců mimo provoz. V uplynulém období, zejména v letech 2020 a 2021 zase úřadovala pandemie covidu, restrikce a omezení pohybu. Zdá se však, že se zájem návštěvníků o lanovku v Zoo Praha vrací opět na předcovidovou úroveň. Loni jsme jich přepravili ještě o necelé čtyři procenta méně než v roce 2019. Aktuální výsledky ale naznačují, že letos bychom mohli překonat rekord z roku 2017, kdy lanovku využilo více než 330 tisíc zákazníků,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Anketa

Je třeba, aby si bezpečnostní složky dávaly pozor na Rusy, kteří u nás žijí?

14%
86%
hlasovalo: 21918 lidí

„Lanová dráha patří nejen k oblíbeným, ale navíc k opravdu ikonickým stavbám v Zoo Praha. Byť podle původních plánů z 60. let mělo být lanovek v areálu dokonce hned několik a nakonec se uskutečnila realizace pouze té stávající, takzvané ‚dětské‘ lanovky, patří k těm nejvyhledávanějším místům na trase návštěvníků v areálu. Ti tuzemští se na ni zpravidla těší a s ohledem na ni plánují svou návštěvu, ti zahraniční ji považují za zábavnou výstřednost a ve svých recenzích ji oceňují,“ popisuje Miroslav Bobek, ředitel Zoo Praha.

Lanovka v Zoo Praha v letech 2020–2021 prošla kompletní, předepsanou generální opravou, v rámci které DPP na ní kompletně vyměnil hydrauliku hlavní i provozní brzdy, kladkové baterie a čepy kladkových baterií na všech podpěrách, zmodernizoval zázemí pro obsluhu lanovky a nainstaloval bezpečnostní kamerový systém, který zde doposud chyběl. Zoo Praha v roce 2021 kompletně vyměnila bezpečnostní síť pod lanovkou. Uplynulou zimní sezónu DPP využil ke kontrole převodovky a měření všech ložisek pohonu lanovky, provedl pozinkování všech kovových částí sedaček a vyměnil všechny sedáky a opěradla za nové.

„V nejbližších třech letech nás na lanovce v Zoo Praha čeká kompletní výměna ložisek lanáčů na hlavním pohonu i ve vratné stanici, která se za celou dobu provozu lanovky zatím nemusela měnit. V rámci údržby je budeme pravidelně proměřovat včetně zvukové diagnostiky. Zhruba ve stejném časovém období, tj. do tří let budeme muset na lanovce vyměnit dopravní lano. V roce 2026 nás pak čeká předepsaná střední oprava lanovky po pěti letech od uplynutí generální opravy,“ vyjmenovává další plánované nezbytné opravy Pavel Kejha, vedoucí provozu LD Petřín, pod který patří i lanovka v Zoo Praha.

Přepravní údaje a tržby lanovky v Zoo Praha za období 2015–2022:

tabulka

Stručně z historie lanovky v Zoo Praha:

  • 1964 – Ze záměru o vybudování tří lanovek v Zoo Praha se podařilo prosadit jedinou, tzv. „dětskou“, jejíž dolní stanice měla být umístěna u dětského koutku a horní stanice pojmenovaná „Černohouska“ u výběhů koní Převalského.
  • 1966 – Dokončen projektový záměr lanovky.
  • 1968 – Dokončen projekt technologie lanovky
  • 1972 – Odbor výstavby Okresního národního výboru (ONV) v Praze 7 vydal stavební povolení k výstavbě lanovky.
  • 1972–1976 – Výstavba lanovky, zhotovitel Vodní stavby Praha (samotná lanová dráha byla vyrobena již v roce 1970 Transportou Chrudim).
  • 14. září 1977 – Zahájení provozu lanovky, jejím majitelem byla Zoo Praha, provozovatelem se stal Středočeský park kultury a oddechu.
  • 31. srpna 1978 – Kvůli závažným nedostatkům v technické dokumentaci a v dalších oblastech byl provoz lanovky zastaven. 
  • 1. července 1981 – Obnoven provoz lanovky pro její přestavbě a odstranění stavebně-technických nedostatků. Novým provozovatelem se stal DPP.
  • 1983 – Lanovka byla převedena do majetku DPP. 
  • Srpen 2002 – Ničivá povodeň zasáhla Zoo Praha i lanovku. V dolní stanici kulminovala vodní hladina ve výšce 7,1 metru. Po povodních se povedlo vyměnit všechny elektrické části ovládání lanovky, opravit dolní stanici, zavést moderní zabezpečovací systém, ozvučení dráhy a obnovit provoz. 
  • Červenec 2009 – DPP lanovkou přepravil pětimiliontého cestujícího.
  • 2010 – Lanovka byla převedena z vlastnictví DPP do majetku Zoo Praha, DPP ale zůstal jejím provozovatelem. 
  • 16. srpna 2012 – DPP lanovkou přepravil šestimiliontého cestujícího. 
  • 2013 – Zoo Praha i lanovku opět postihla povodeň. Vodní hladina v dolní stanici dosahovala výšky 3,6 metru. Po povodních DPP opět lanovku opravil, osadil nové elektrické rozvaděče, nainstaloval záložní zdroj a další moderní zařízení.
  • 13. června 2016 – Lanovka odvezla sedmimiliontého cestujícího.
  • 15. srpna 2019 – DPP na lanovce v Zoo Praha přepravil osmimiliontého cestujícího. 
  • Podzim 2019 – zahájení generální opravy lanovky po 10 letech.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 3 linky metra, 148 autobusových, 35 tramvajových (26 denních a 9 nočních) a 1 trolejbusovou linku. K 1. lednu 2023 DPP vlastnil 1 192 autobusů z toho 14 elektrobusů, 146 vlakových souprav metra, 781 tramvajových vozů a 1 trolejbus. Podnik měl k 1. lednu 2023 v evidenčním stavu celkem 11 018 zaměstnanců, z toho 4 319 řidičů a strojvedoucích MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Svaz vinařů ČR: Účet za škody ve vinicích přesáhl dvě miliardy. Zapomeňme na daň, musíme řešit přežití a budoucnost

16:13 Svaz vinařů ČR: Účet za škody ve vinicích přesáhl dvě miliardy. Zapomeňme na daň, musíme řešit přežití a budoucnost

Rekordní mrazy, které minulý a tento týden udeřily v České republice, ničivě zasáhly tuzemské vinohr…