Ustanoveny byly k 1. září roku 1897 a v prvních měsících své existence vystupovaly také pod názvem Městské elektrické podniky. Kromě provozování městské hromadné dopravy se zabývaly také výrobou a distribucí elektřiny.
Hlavním úkolem v prvních letech existence Elektrických podniků bylo soustředění MHD do rukou jednoho městského podniku. Dne 18. září 1897 slavnostně zahájily Elektrické podniky, jejichž je Dopravní podnik přímým nástupcem, provoz na první trati od Německého divadla kolem nádraží císaře Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží), Karlovou (Seifertovou) třídou, Táboritskou, Domažlickou (Jičínskou) ulicí až na Floru. Na obou koncích se trať propojovala s tratí Městské elektrické dráhy Královských Vinohrad, s níž tak vytvořila okružní dráhu Praha – Žižkov – Král. Vinohrady. Ještě do konce roku Elektrické podniky vinohradský dopravní podnik odkoupily a zahájily tak několikaletý proces integrace MHD v pražské aglomeraci.
„Dopravní podnik má dlouhou a úspěšnou historii a já jsem ráda, že se dnes můžeme městskou hromadnou dopravou chlubit v podstatě po celém světě. Do budoucna Dopravnímu podniku přeji spokojené cestující, a aby se dařilo dotahovat důležité projekty, třeba jako výstavba metra D,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy.
„Je to úžasné výročí skvělé společnosti. Často a rád říkám, že Praha má nejlepší městskou hromadnou dopravu na světě, na kterou mohou být Pražané právem hrdí. Občas mám pocit, že jsou lidé vůči Dopravnímu podniku trochu nespravedliví, ale všichni tvrdě pracujeme na tom, aby se tento pohled postupně měnil k lepšímu,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas.
„Toto výročí vnímáme především jako oslavu našich zaměstnanců, jejichž úsilí a píle si nesmírně vážíme a díky kterým můžeme slavit toto krásné výročí. Jsem hrdý na to, že jsem součástí společnosti s takovou historií a tradicí. V den výročí proběhne i křest tramvaje, která bude pojmenována pro Františku Pelikánovi, prvním chefinženýrovi Elektrických podniků královského hlavního města Prahy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Vývoj názvu podniku
Elektrické podniky král. hlavního města Prahy 1. 9. 18971)
Elektrické podniky hlavního města Prahy 29. 11. 1918
Elektrizitätsunternehmungen der Haupstadt Prag –
Elektrické podniky hlavního města Prahy 24. 8. 1940
Stadtwerke Prag – Městské podniky pražské 15. 7. 1942
Městské podniky pražské 27. 9. 1945
Dopravní podniky hlavního města Prahy 6. 9. 1946
Dopravní podnik hlav. města Prahy, komunální podnik 1. 1. 1949
Dopravní podnik hlavního města Prahy 1. 7. 1953
Dopravní podniky hlavního města Prahy (VHJ) 1. 1. 1971
Dopravní podniky hlavního města Prahy, koncern 1. 1. 1977
Dopravní podniky hlavního města Prahy, kombinát, s. p. 1. 7. 1989
Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost 11. 7. 1991
1) V praxi byl do roku 1899 často používán také název Městské elektrické podniky, a to zejména v souvislosti s ředitelstvím podniku („Kancelář městských elektrických podniků“)
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva