ERÚ: V roce 2018 bylo nejvíce podání spotřebitelů v historii

16.04.2019 19:01

13 489 spotřebitelů se loni se svým podáním obrátilo na Energetický regulační úřad. Meziročně se jejich počet zvýšil o 14,4 %. Rok od roku přitom roste i složitost řešení. Každá osmá stížnost nebo dotaz například míří na zprostředkovatele, aukce, poradce nebo podomní prodej. Tyto subjekty budou vyvolávat jen obtížně řešitelné problémy, dokud nedojde ke zpřísnění legislativy.

ERÚ: V roce 2018 bylo nejvíce podání spotřebitelů v historii
Foto: ERÚ
Popisek: ERÚ

„Určitě jde o čísla varovná. Téměř dvoutisícový roční přírůstek podání opakující se v posledních letech vypovídá o podmínkách na trhu. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že řada stížností je navázána na přechod mezi dodavateli, a právě loni byl počet těchto změn také rekordní. Navíc věřím, že se do statistik promítá i vyšší snaha lidí problémům čelit a vědí, na koho se mají obrátit pro pomoc," komentuje aktuální vývoj Jan Pokorný, člen Rady ERÚ.

Na čele „žebříčku" stojí dlouhodobě nejběžnější problémy s fakturací a platebními podmínkami. Nemusí jít jen o chyby ve vyúčtování nebo nevyřízené reklamace. Do této skupiny spadá třeba i nastavení záloh, před jejichž účelovými změnami ERÚ varoval v říjnu loňského roku tiskovou zprávou.

Podání na ERÚ v roce 2018

13 489

Fakturace, platební podmínky

22 %

Změna dodavatele

14 %

Smluvní sankce

14 %

Odstoupení, výpověď smlouvy

11 %

Zprostředkovatelé, aukce, poradci

10 %

Zjištění dodavatele

5 %

Změna smlouvy

3 %

Podomní prodej

3 %

Dotazy k energetickému zákonu

2 %

Změna odběratele

2 %

Ostatní

14 %

* Podání může být stížností, ale i dotazem
nebo žádostí o zjištění informace apod.

 
Se čtrnácti procenty sdílí druhé a třetí místo podání ke změně dodavatele a smluvním sankcím. Společně se čtvrtou příčkou, odstoupením od smlouvy či výpovědí, jde o příbuzné podněty. Nejvyšší sankce, kterým spotřebitelé v energetice čelí, totiž bývají spojené s nedodržením úvazku u smluv na dobu určitou.

Ne vždy přitom musí jít o pokuty, které jsou vepsané přímo ve smlouvě o dodávkách energií. Několikatisícové sankce se mohou ukrývat i v navázaných smlouvách, například zpoplatnění závazné přihlášky do aukce nebo úhrada služeb zprostředkovateli, pokud spotřebitel neuzavře smlouvu s jimi vybraným dodavatelem.

„Samotní zprostředkovatelé, počítáme-li mezi ně i podomní prodejce, stojí přinejmenším za každým osmým podáním a v praxi jim patří ještě mnohem větší podíl. Hledejme je třeba ve skupině sankcí, u nevyžádaných změn dodavatele nebo u chybně ukončených smluv. Proto je stěžejní, jak dopadne připravovaná novela legislativy, která by naše kompetence měla rozšířit na zprostředkovatele. Záležet bude i na tom, jaké k jejich dozorování a postihu dostaneme praktické nástroje," říká Jan Pokorný.

Pokud spotřebitelé řeší problémy v energetice, zejména se svým dodavatelem, mohou se obrátit na ERÚ telefonicky, písemně nebo osobně. Úřad kromě sídla v Jihlavě provozuje také dislokovaná pracoviště v Praze a Ostravě. Základní informace a nástroje prevence, vč. nezávislého srovnávače nabídek elektřiny nebo indikativních cen plynu, naleznete také na webu www.eru.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústecký kraj obnovuje aktivní spolupráci v regionu srbského Banátu

7:02 Ústecký kraj obnovuje aktivní spolupráci v regionu srbského Banátu

Ústecký kraj v uplynulých deseti letech úzce spolupracoval s regionem srbského Banátu. V letošním ro…