Finanční správa zkvalitňuje současnou praxi vydávání zajišťovacích příkazů

31.10.2017 19:50

Na základě provedené hloubkové analýzy dosavadní praxe a s ohledem na vývoj aktuální judikatury správních soudů připravila Finanční správa metodický pokyn, který sjednocuje, zpřesňuje a zkvalitňuje současnou praxi vydávání zajišťovacích příkazů.

Finanční správa zkvalitňuje současnou praxi vydávání zajišťovacích příkazů
Foto: financnisprava.cz
Popisek: Finanční správa ČR - logo

Metodický materiál reflektuje současnou judikaturu soudů, ze které vyplynula potřeba zpřesnit požadavky na odůvodnění zajišťovacího příkazu, jak v otázce přiměřené pravděpodobnosti budoucího stanovení daně (identifikace podvodného řetězce, existence chybějící daně a souvisejících nestandardních skutečností), tak i odůvodněné obavy o její budoucí dobytnost (komplexní analýza majetkových poměrů daňového subjektu).

Finanční správa bude k zajištění úhrady částky stanovené v zajišťovacím příkaze namísto exekuce využívat v maximální možné míře alternativní prostředky. „Uvědomujeme si, že daňová exekuce představuje závažný zásah do sféry daňového subjektu a jeho podnikatelské činnosti, proto budeme v odůvodněných případech po vydání zajišťovacího příkazu využívat mírnější a méně invazivní nástroje k zajištění úhrady částky stanovené v zajišťovacím příkaze,“ vysvětlil generální ředitel Finanční správy Martin Janeček. To znamená, že před (i po) zahájením daňové exekuce Finanční správa daňovému subjektu v rámci dialogu osvětlí jiné zákonné možnosti zajištění úhrady, a to například zřízení zástavního práva k jeho majetku nebo třetí osoby, ručení třetí osoby, případně finanční záruky tak, aby nedocházelo k nežádoucímu utlumení jeho podnikatelské činnosti. S ohledem na případnou aktivitu daného subjektu při řešení vzniklé situace po vydání zajišťovacího příkazu nebude správce daně během vzájemné komunikace standardně činit další úkony v rámci daňové exekuce. „Obecně tak Finanční správa bude klást větší důraz na intenzivnější komunikaci s daňovým subjektem, která však musí být oboustranná,“ dodal Martin Janeček.

Z hlediska organizačního zabezpečení vydávání zajišťovacích příkazů došlo k zpřesnění postupů při předávání podkladů mezi jednotlivými správci daně. „V organizační oblasti dále zavedeme nástroje, jako je například celostátní parametrická evidence zajišťovacích příkazů či přehled dostupné judikatury, které zrychlí a zefektivní výměnu informací napříč Finanční správou a ve svém důsledku povedou k dalšímu zkvalitnění naší správní praxe,“ uzavřel Martin Janeček.

Tyto metodické změny správní praxe a případné legislativní úpravy představila náměstkyně ministra financí Alena Schillerová a generální ředitel Finanční správy Martin Janeček již na pondělním odborném semináři k zajišťovacím příkazům na půdě Nejvyššího správního soudu. Diskuse nad záměry resortu financí, Komory daňových poradců, soudců Nejvyššího správního soudu a dalších zainteresovaných stran bude pokračovat v rámci expertní skupiny, která bude v nejbližší době svolána Ministerstvem financí.

Metodický pokyn k postupu správce daně při vydávání zajišťovacího příkazu naleznete zde.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

20:48 Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

V rámci oslav výročí Pražského povstání se dnes konal vzpomínkový pietní akt na místě bývalého nacis…