MHMP: Centrum Prahy od července 2022 bez neekologických nákladních aut

24.11.2020 8:24

Rada hlavního města Prahy na dnešním jednání schválila zpřísnění pravidel pro vydávání speciálních souhlasů, které umožňují vjezd do zón zákazu vjezdu nákladních automobilů zahrnujících celé širší centrum města. Od července 2022 se do oblasti dostanou pouze nákladní vozidla splňující minimálně emisní normu EURO 6.

MHMP: Centrum Prahy od července 2022 bez neekologických nákladních aut
Foto: Hans Štembera
Popisek: Budova Nové radnice, sídla pražského magistrátu

„Nově budou do centra města smět jen ty nejekologičtější nákladní automobily. Plníme tak klimatický závazek a v rámci celosvětového trendu chceme snižovat zátěž centra města a ochránit Pražany před emisemi a hlukem,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Cílem rozhodnutí je přispět ke snížení negativního vlivu nákladní dopravy na kvalitu ovzduší v hlavním městě. Výjimku pro vjezd do zón zákazu vjezdu nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 6 t a 3,5 t tak od 1. července 2022 nově získají pouze nákladní vozidla, která splňují emisní normu EURO 6 a vyšší.

Dosud přitom stačilo, aby nákladní automobily splňovaly emisní normu EURO 4. Lze tedy očekávat, že po úpravě pravidel se sníží emise z provozu nezbytně nutné nákladní dopravy v centru Prahy.

Emisní norma EURO 6 se stala pro výrobce závaznou již v roce 2013. Provozovatelé nákladní dopravy by tak neměli mít problémy s nutností pořizovat nová vozidla vzhledem k dostatku času a přirozené ou obnovu jejich vozových parků.

Souhlas k vjezdu nákladních automobilů do zón zákazu vjezdu nákladních vozidel uděluje na základě speciální žádosti odbor pozemních komunikací a drah Magistrátu hlavního města Prahy, a to nejvýše na dobu jednoho roku. Především se jedná o vozidla zajišťující svoz komunálního odpadu, likvidaci havárií inženýrských sítí, přepravu stavebního materiálu nebo třeba zásobování čerstvým pečivem. Úřad vydává i krátkodobé souhlasy, které se nejčastěji udělují pro případy menších montážních a stavebních prací, stěhování nebo například pro zajištění jednorázových kulturních akcí.

Magistrát hlavního města Prahy kvůli zhoršení kvality života obyvatel reguluje nákladní dopravu v centru už od 90. letech minulého století. Nejprve v roce 1993 vznikla zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 6 t, která se nachází na území ohraničeném na severu Vltavou v oblasti Bubenče, na západě ulicí Jugoslávských partyzánů a Městským okruhem, na jihu Jižní spojkou a na východě ulicemi Michelskou, Francouzskou, Italskou a Severojižní magistrálou k Výstavišti.

V návaznosti na toto opatření byla v roce 1999 zřízena i zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 t a autobusů. Její území zahrnuje oblast historického centra Prahy přibližně v rozsahu Pražské památkové rezervace. Zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 t platí v době od pondělí do pátku mezi 8:00 a 18:00, zákaz vjezdu autobusů je bez časového omezení.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika, spojená s podepisováním plných mocí

16:08 Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika, spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchod…