Ministerstvo dopravy podpořilo modernizaci trati Brno-Přerov

02.09.2015 18:46

Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý 1. září rozhodla o modernizaci železniční trati Brno – Přerov. Zvolená varianta počítá s modernizací celé trati na rychlost 200 km/h. Zkracuje cestovní dobu Brno – Přerov na 30 minut a Brno – Ostrava na 77 minut, což jsou časy nabízející potřebný cestovní komfort.

Ministerstvo dopravy podpořilo modernizaci trati Brno-Přerov
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo dopravy

Studie proveditelnosti, která byla podkladem pro rozhodnutí ministerstva, má za sebou úspěšné projednání s evropskou agenturou JASPERS. Otevírá se tím možnost financování stavby z evropských zdrojů.

Zdvoukolejnění trati umožní zvýšit počet dálkových vlaků z Brna do Ostravy, Olomouce a Zlína, ale také obsloužit obce mezi Rousínovem a Vyškovem rychlou regionální osobní dopravou. To se projevilo i v očekávaném nárůstu počtu přepravených cestujících ze 7 tis. na 17,25 tis. osob denně v nejzatíženějším úseku. Chystaná modernizace trati Brno-Přerov vede k řadě náročných přeložek trati, ale je v souladu s územními plány obcí na trase a dotčených krajů. Celkové investiční náklady studie stanovila na 35,405 mld. Kč, odhadovaný termín zahájení provozu je v roce 2025.

Podkladem k  rozhodnutí ministerstva byla studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) sdružením společností SUDOP Brno s. r. o. a MCO a. s. V ní byly posuzovány typově různé varianty, od prostého zdvoukolejnění současné trati bez zlepšení směrových poměrů, přes varianty modernizace pro rychlost 160 až 200 km/h až po varianty s novými úseky vysokorychlostních tratí. Studie proveditelnosti navrhla projektové varianty po technické stránce, posoudila jejich dopravní technologii, přepravní model, územní průchodnost a zhodnotila především jejich ekonomickou efektivitu metodou CBA (porovnání nákladů a přínosů).

Studie zahrnula do porovnání také varianty kombinující novostavbu charakteru vysokorychlostní trati pro dálkovou osobní dopravu a rekonstrukci stávající jednokolejné trati pro osobní regionální, meziregionální a nákladní dopravu. Tyto varianty ale při vysokých investičních nákladech (46 až 68 mld. Kč) neprokázaly takový přínos, aby mohly být obhajitelné pro financování z veřejných prostředků. Ekonomickou efektivitu posuzovala studie podle standardní metodiky s výhledem 30 let od zprovoznění stavby. Studie byla úspěšně projednána s agenturou JASPERS, což dává předpoklad k financování stavby z nástroje CEF (Connecting Europe Facility) a Operačního programu Doprava.

Trať Brno – Přerov je významnou spojnicí jižní a severní Moravy, ale náleží také do evropské železniční sítě TEN-T, a to jako součást hlavní sítě pro osobní dopravu. Evropská unie ve svých plánech počítá na tomto spojení s vysokorychlostní železnicí s rychlostí 200 km/h. Jedná se o první schválený úsek budoucího systému rychlých spojení a zásadní signál, že se ČR hlásí k progresivním trendům moderní železnice.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ číslo týdne: 30

19:02 ČEZ číslo týdne: 30

30 zemí světa staví, plánuje nebo projektuje jaderné reaktory.