Ministryně práce Česka a Francie jednaly o postupu proti podvodným firmám na evropském trhu práce

21.02.2017 18:43

Česká ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová v úterý jednala s francouzskou ministryní práce, zaměstnanosti, profesního vzdělávání a sociálního dialogu Myriam El Khomri. Hlavním tématem byla opět revize směrnice o vysílání pracovníků, které je nyní projednávána na evropské úrovni.

Ministryně práce Česka a Francie jednaly o postupu proti podvodným firmám na evropském trhu práce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová

Ministryně se shodly na tom, že nejpalčivějšími problémy jsou zneužívání institutu vysílání pracovníků takzvanými P.O.Box společnostmi a komplikované vysílání agenturních zaměstnanců. Západoevropské podniky účelově zakládají P.O. boxové společnosti v zemích střední a východní Evropy, najímají místní zaměstnance a vysílají je zpět do západní Evropy a tímto způsobem nekale konkurují podnikům domácím. Takto vyslaným pracovníkům vyplácejí pouze minimální mzdy a navíc jsou vyslaní pracovníci často ubytováni v nevyhovujících podmínkách. Francouzská ministryně uvedla, že Francie v posledních letech podstatně zvýšila frekvenci kontrol inspekce práce z 15 až na 50 kontrol denně a uložila několika milionové pokuty. V sektoru stavebnictví zavedla Francie povinnost trvalého nošení identifikačních karet všech osob přítomných na staveništi, z nichž je patrný pracovněprávní status každého pracovníka.

Ministryně Marksová podporuje snahy Francie v boji proti podvodným praktikám, na revizi podmínek vysílání pracovníků je však potřeba nahlížet také z perspektivy „nových“ zemí EU, jejichž podniky chtějí podnikat na vnitřním trhu. I přes nespornou snahu o ekonomickou a mzdovou konvergenci v rámci EU musí podle české ministryně aktuální návrhy na odměňování vysílaných pracovníků respektovat rozdílnou ekonomickou úroveň zemí EU. Česká republika a ostatní země našeho regionu se totiž obávají negativního dopadu pravidel, která navrhuje Evropská komise aplikovat na všechny, tj. i na malé a střední podniky, které poskytují služby v zahraničí a které se nedopouštějí nekalých praktik.

Ministryně se shodly na tom, že je potřeba v Evropě hledat celoevropské řešení a ne řešení, které by vyhovovalo pouze jedné skupině států. Evropa by neměla být rozdělována. Absence celoevropského řešení dle francouzské ministryně vede k tomu, že národní státy jako Francie, Německo, Rakousko a jiné přijímají své národní legislativy upravující vysílání pracovníků v jednotlivých sektorech, které tak fragmentují trh se službami a jdou proti duchu volného pohybu služeb a pracovníků na vnitřním trhu EU. To je dnes například vidět v dopravě, kde je situace pro české dopravce v zemích jako je Francie, Německo a Rakousko značně nepřehledná. Co se týče oblasti sektoru dopravy, Francie je připravena jednat o úpravě podmínek vyslaných pracovníků v dopravě v připravovaném silničním balíčku. Obává se však určitého právního vakua, pokud by sektor dopravy byl v rámci již probíhající revize zcela vyloučen z režimu směrnice o vysílání pracovníků.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blíží se zahájení elektrifikace autobusové linky č. 137, DPP hledá jejího zhotovitele

16:08 Blíží se zahájení elektrifikace autobusové linky č. 137, DPP hledá jejího zhotovitele

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes vypsal veřejnou zakázku na zhotovitele elektrifikace autobus…