Naši senioři v rizikových tržních vztazích – Jak se bránit a jak ochránit?

03.10.2014 19:36

Sdružení českých spotřebitelů (CČS) se v mnoha svých aktivitách zaměřuje na ty skupiny spotřebitelů, které jsou obzvlášť zranitelné v některých situacích na trhu. Mohou to být děti, osoby se zdravotním postižením, i senioři.

Naši senioři v rizikových tržních vztazích –  Jak se bránit a jak ochránit?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Důchodkyně, ilustrační foto

„Běžně zdůrazňujeme důležitost osobní zodpovědnosti každého jednotlivého spotřebitele; spíše napomáháme jeho orientaci na trhu a snažíme se přispívat k funkci korektního vnitřního trhu. Uvedené skupiny spotřebitelů ale nepochybně vyžadují zvláštního přístupu a specifických forem pomoci. Dnes chceme informovat o akci ku pomoci našim starším spoluobčanům,“ uvádí Libor Dupal, předseda sdružení.

V denní praxi se SČS setkává s oklamanými seniory, kteří podepsali smlouvy s nekorektními obchodníky, poskytovateli půjček či podomními prodejci energií a plynu. Evergreenem jsou nekalé praktiky prodejců při předváděcích akcích, kde se tyto hyeny v lidské podobě na důvěřivé seniory přímo zaměřují.

Senioři se dostávají do problémů, které v extrémních případech mohou vést až k exekucím či ztrátě bydlení. „I když se legislativa snaží situaci s nekorektními obchodníky a poskytovateli služeb řešit zpřísňováním zákonů a větší kontrolou ze strany příslušných orgánů, např. Českou obchodní inspekcí, v praxi k nekalým, klamavým a agresivním praktikám dochází neustále a dokonce v neztenčené míře; a bezohledné praktiky těchto rádoby „obchodníků“ razantně přitvrzují!“, uvádí k tomu Lenka Bergmannová, projektová manažerka SČS, která zdůrazňuje, že účinnou prevencí je možné předcházet těmto situacím.

V letošním roce SČS za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu vydalo další z řady osvětových publikací s názvem „Manuál rizikových vztahů“ s podtitulem Průvodce pro spotřebitele – seniory. Jak již názvy jejích jednotlivých kapitol napovídají, přináší publikace na životních příkladech informace o rizicích a nástrahách, se kterými se mohou senioři setkat.  Jsou to například smluvní vztahy, čerpání půjček, problémy se splácením, exekuce, insolvence a oddlužovací agentury, podomní prodej, či zmíněné předváděcí akce. V každé kapitole je vždy uvedeno, na co si dát pozor, čeho se vyvarovat a jaká jsou možná řešení. Publikace také poskytuje kontakty na organizace poskytující bezplatné poradenství. 

Pevně věříme, že nová brožura pomůže naplňovat strategii Sdružení českých spotřebitelů vyjádřenou sloganem: „JEN POUČENÝ SPOTŘEBITEL SE MŮŽE ÚČINNĚ BRÁNIT“. Publikace je kromě tištěné verze dostupná v elektronické podobě na internetových stránkách SČS a je poskytována zdarma.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP mění pražce, kolejnice a výhybky na traťových kolejích, vedoucích ze stanice Depo Hostivař do stanice Skalka

7:14 DPP mění pražce, kolejnice a výhybky na traťových kolejích, vedoucích ze stanice Depo Hostivař do stanice Skalka

Na traťových kolejích vedoucích ze stanice Depo Hostivař do stanice Skalka bude Dopravní podnik hl. …