Jedná se o další z řady oprav, které započaly v roce 2012, a jejichž cílem je kompletní rekonstrukce dálnice D1 mezi Brnem a Vyškovem do roku 2017. Jsem rád, že se nám prozatím daří plnit harmonogram jednotlivých oprav a počet nově zrekonstruovaných úseků každým rokem přibývá“ podotýká k opravám generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Opravy budou probíhat v celkem devíti etapách na třech na sebe navazujících úsecích:
204,6 – 199,3 vlevo (směr Praha) do asfaltu
204,6 – 210,0 vpravo (směr Ostrava) do asfaltu
215,0 – 210,0 vlevo (směr Praha) do betonu.
Přípravné práce pro zřízení samotné uzavírky budou prováděny v režimu 1 + 2. V této fázi bude probíhat budování přechodného dopravního značení (3. 8. 2015 – 7. 8. 2015). Ve směru na Vyškov bude doprava vedena pouze jedním pomocným jízdním pruhem (odstavným) a na vozovce se v blízkosti jízdního pruhu budou pohybovat zaměstnanci údržby, provádějící přechodné dopravní značení a pokládku betonové vodící stěny. Tato fáze představuje pro řidiče nejcitelnější omezení a po zkušenostech z jiných úseků dálnice bude plynulost provozu záležet zejména na nich. Při průjezdu uzavírkou vždy, ale zvláště v úsecích, kde jsou prováděny práce zdvihacích zařízení, těžké stavební mechanizace nebo méně běžných technologií je důležité, aby se řidiči věnovali prioritně vedení vozidla ztíženými podmínkami a nerozptylovali se pohledem na prováděné práce. Dochází tak k samovolnému, ale také záměrnému zpomalování a ve výsledku je právě takováto vzájemná bezohlednost příčinou dopravních nehod nebo alespoň naprosto zbytečných zdržení při průjezdu uzavírkou.
Při samotné rekonstrukci vozovky bude doprava ve směru na Vyškov v úseku km 199,3 – 204,6 vedena dvěma jízdními pruhy. Za betonovou vodící stěnou bude veden protisměrný jízdní pruh (režim dopravy 2 + 1 + 1). Od km 205 do km 211 pak bude doprava vedena v režimu 2 + 2.
Třetí etapa bude specifická tím, že v úseku v km 210 – 215 bude doprava vedena v režimu 2 + 1. Doprava bude vedena pouze v pravém jízdním pásu, kde budou dva jízdní pruhy ve směru na Vyškov a jeden na Brno. Je to z toho důvodu, že v celém levém jízdním pásu bude probíhat plošná rekonstrukce povrchu vozovky a provoz z něj bude úplně vyloučen. Šířkové uspořádání v pravém dálničním pásu pak z důvodu bezpečnosti provozu dovoluje provoz v režimu 2 + 1. Etapa potrvá od 20. 8. 2015 do 12. 9. 2015.
Usměrnění provozu v těchto i následujících etapách je dále uvedeno v přehledné tabulce:
Etapa |
Období |
199 – 205 |
205 – 210 |
210 - 215 |
0 + 1a |
3. 8. – 4. 8. 2015 |
1 + 2 |
|
|
1b |
5. 8. – 7. 8. 2015 |
1 + 2 |
2 + 2 |
|
2 |
7. 8. – 19. 8. 2015 |
2 + 1 + 1 |
2 + 2 |
|
3 |
20. 8. – 12. 9. 2015 |
2 + 1 + 1 |
2 + 2 |
2 + 1 |
4 |
12. 9. – 14. 10. 2015 |
2 + 1 + 1 |
|
2 + 1 |
5 |
14. 10. – 3. 11. 2015 |
2 + 1 + 1 |
|
2 + 2 |
6 |
4. 11. – 5. 11. 2015 |
2 + 1* |
|
2 + 2 |
7 |
4. 11. – 14. 11. 2015 |
2 + 1 |
|
|
8 |
15. 11. – 17. 11. 2015 |
1 + 2 |
|
|
9 |
18. 11. – 2. 12. 2015 |
2 + 2** |
|
|
* Uzavřena MÚK 203 směr Brno-centrum a nájezd na MÚK 201 směr Praha
** pouze v km 203 - 205
Pro veřejnost je důležitá změna v etapě 6, kdy dochází k úplnému uzavření levého jízdního pásu z důvodu umožnění celoplošné pokládky obrusné vrstvy. Při této uzavírce bude uzavřen výjezd MÚK 203 Brno-východ vlevo směr Brno-centrum. Z tohoto důvodu nebude možno obsloužit ČSPHM UNICORN na silnici I/50 v km 3,8 vlevo. Zároveň bude uzavřen sjezd a nájezd MÚK 201 Brno-Slatina vlevo. Objízdné trasy budou vyznačeny.
V místech snížení počtu jízdních pruhů na jeden musí řidiči počítat s tvorbou kolon a zdržením v délce několika minut, ale budou-li ukáznění, dodrží-li stanovené snížení rychlosti a v místě začátku uzavírky se budou střídavě (zipovitě) seřazovat do určeného jízdního pruhu, pak by nemusely nastat výrazné problémy ani při zvýšené dopravní intenzitě.
Maximální povolená rychlost v místě uzavírky bude omezena na 80 km/h, v místě přejezdů středního dělícího pásu na 60 km/h. Při dodržení těchto rychlostí a ostatních pravidel by měla doprava v místě uzavírky probíhat plynule a bezpečně. Znovu tak apelujeme na pozornost a soustředěnost řidičů, aby zbytečně nedocházelo k nebezpečným situacím a tvorbě dlouhých kolon.
Tato oprava je součástí nového konceptu ŘSD stanoveném v roce 2011, kdy se opravy dálnic provádějí v dlouhých celcích, jež šetří finance a celkový čas omezení pro řidiče. Ročně je takto opraveno 5% délky sítě, což v dlouhodobém měřítku představuje trvale udržitelný stav vozovek tak, aby již nedocházelo k havarijním stavům, ke kterým došlo na dálnicích D1 a D2 či na rychlostní komunikaci R7.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva