Ředitelství vodních cest: Na poslední nový most přes plavební kanál Vraňany-Hořín opět vyjela auta

27.03.2021 16:11

Ředitelství vodních cest dnes zprovoznilo nový silniční most, který umožňuje vozidlům bezpečně překonat plavební kanál Vraňany-Hořín a zpřístupňuje pravobřežní ostrov u obce Vrbno.

Ředitelství vodních cest: Na poslední nový most přes plavební kanál Vraňany-Hořín opět vyjela auta
Foto: Ředitelství vodních cest ČR
Popisek: Ředitelství vodních cest ČR

Nový most nahradil původní jednopruhovou provizorní mostní konstrukci, která byla na konci své životnosti. Zvýšení podjezdné výšky na 7 metrů umožní snadné proplutí velkých osobních lodí i nákladních plavidel s nadměrným nákladem, které se na kanál kvůli nízkým mostům doposud nedostaly. Most vybudovalo Ředitelství vodních cest ČR v rámci projektu Zvyšování podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě.

Anketa

V případě, že byste mohli volit předsedu ČSSD, byste dali hlas

hlasovalo: 7334 lidí

„Zvyšování parametrů vodních cest je jednou z priorit ministerstva dopravy.  Modernizací prochází celý unikátní plavební kanál Vraňany-Hořín. Přestavěno bylo celkem 7 mostů, z toho 3 budou zdvižné, aby byl naplněn potřebný parametr podjezdné výšky 7 m, který je standardem na moderních vodních cestách Evropy. Plynulé proplutí vysokých lodí bude  společně s upravovanou plavební komorou Hořín zprovozněno v červnu letošního roku,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, a dodává: „Hlavním cílem staveb je zabezpečení parametrů vodní cesty, které umožní rozvoj plavby jako ekologické formy dopravy a tím i obnovu původního historického významu plavebního kanálu při napojení metropole na síť vodních cest. Ruku v ruce byla provedena obnova opotřebovaných mostních konstrukcí, které po více než 100 let zajišťují dopravní spojení do ostrovní oblasti mezi Vltavou a plavebním kanálem.“

Stavba mostu byla zahájena v lednu loňského roku. Vrbenský most prošel kompletní obnovou, kdy byl zcela nahrazen původní nízký a úzký most s omezenou nosností jen jednoho automobilu novým mostem standardních parametrů a průjezd vozidel tak nebude nijak omezován. Vlastní konstrukci tvoří trám ztužený obloukem na rozpětí 57 metrů. Most je zajímavý jak technicky, tak i po estetické stránce. Vzhled byl zvolen tak, aby nenarušil historickou hodnotu plavebního kanálu. Betonové části opěrných zdí jsou obloženy tak, aby vzhledově vypadaly jako původní kamenné opěry. K estetické kvalitě nového mostu přispěl i fakt, že bylo přeloženo závlahové potrubí, které původně vedlo souběžně s mostem a nově je pomocí protlaku uloženo pod kanálem. V nezbytně dlouhých úsecích (zhruba 150 m) bylo z důvodu zdvižení nivelety o 2,8 m upraveno výškové i směrové vedení silnice, která byla zároveň oproti původnímu stavu napřímena.

Doprava byla dnes převedena z provizorní objížďky na nový most a zatím probíhá kyvadlově. Stavaře ještě čeká řada dokončovacích prací, včetně odstranění napojení objížďky a definitivních úprav okolí. Celá stavba bude zcela hotova začátkem června letošního roku. Do té doby musí ještě řidiči počítat s částečným dopravním omezením.

Modernizaci mostu provedlo sdružení FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a Colas CZ, se stavebními náklady tohoto mostu přibližně 220 mil. Kč včetně DPH, financovanými z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Souběžně probíhá dokončování instalace zdvižných technologií na 3 dalších mostech překlenujících plavební kanál, kterou drobně zkomplikovala pandemie COVID-19. Unikátní mosty dálkově ovládané z velína zdymadla v Hoříně se začnou zvedat během května a června letošního roku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…