OSŽD má v soustavě mezinárodních dopravních organizací své místo, především vzhledem k rozvoji obchodních a dopravních vztahů Evropy a Asie. Tato skutečnost se odráží i v zájmu významných západních železničních společností, které se v posledních letech staly pozorovateli OSŽD (DB, SNCF). Kromě stálých členů, mezi které patří i Česká republika, se na činnosti podílejí také přidružené firmy, např. Siemens, Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) nebo OLTIS Group.
„Jednání konference umožňuje nahlížet na železnici v širším kontextu střední a východní Evropy a Asie. Spolupráce při řešení otázek týkajících se tvorby jednotné dopravní politiky v oblasti mezinárodní železniční dopravy je přínosem pro zvýšení konkurenční schopnosti železnice vůči ostatním druhům dopravy – silniční a námořní,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.
Konferenci generálních ředitelů hodlá využít i dceřiná společnost Českých drah, a.s., pro nákladní dopravu, ČD Cargo, a.s. „Účastníkům setkání chceme prezentovat možnosti využití kontejnerového terminálu a skladové haly v Lovosicích. O možnost spolupráce v této lokalitě již projevilo zájem několik subjektů z Číny,“ říká předseda představenstva ČD Cargo, a.s., Ivan Bednárik. „Představíme také projekt ‚Fosforového vlaku‘, kterým je z Kazachstánu do České republiky v režii ČD Cargo dopravován nebezpečný bílý fosfor, a kde se nabízí zajímavé možnosti dalšího využití tohoto spoje k přepravám na a z východu.“
V pátek 24. dubna je pro účastníky připravena návštěva Zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi. VUZ zde provozuje především dva zkušební železniční okruhy, které patří k významným a uznávaným pracovištím a svým technickým a technologickým vybavením vytváří unikátní kompaktní celek.
„Spolupráce s partnerskými železnicemi i dalšími organizacemi OSŽD si velice vážíme a usilujeme o její další prohloubení a rozšíření,“ potvrzuje předseda představenstva a generální ředitel VUZ Antonín Blažek. „V tomto ohledu se kromě testování drážních vozidel na zkušebních okruzích jedná především o zkoušky jejich komponentů, jako jsou např. železniční podvozky, kola, nápravy, ložiska nebo také prvky železniční infrastruktury. Významnou oblastí je rovněž jejich posuzování a certifikace z hlediska splnění požadavků technických specifikací interoperability, evropských norem, popř. dalších standardů a předpisů. Dlouhodobě dobrou spolupráci v tomto směru již máme s Ukrajinou, Bulharskem, Polskem, Ruskou federací a jednáme o možnostech obdobné spolupráce s Kazachstánem, Běloruskem, Čínou i dalšími členy OSŽD.
Činnost OSŽD se zaměřuje také na zdokonalování mezinárodního přepravního práva, odúčtování výkonů, spolupráci při řešení otázek spojených s ekonomickými, informačními, vědecko-technickými a ekologickými aspekty železniční dopravy nebo spolupráci s mezinárodními organizacemi působícími v oblasti železniční dopravy včetně kombinované dopravy. Jedním z nejdůležitějších směrů činnosti OSŽD je přepravní právo a technická standardizace infrastruktury a vozidlového parku.
V době vzniku OSŽD v roce 1956 činila provozní délka všech železničních tratí členských států OSŽD přibližně 227 000 km, dnes je to 280 000 km. Ročně se po nich přepraví 5,4 miliardy tun zboží a 4,6 miliardy cestujících.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva