URS Czech: Kvalita a bezpečnost při přepravě krmiv pomůže k bezpečnějším potravinám

11.12.2013 13:35

Potravinářský produkt, který bude konečnému spotřebiteli chutnat a navíc je zdravotně nezávadný, vyžaduje, aby výrobci v celém potravinovém řetězci přijmuli a dodržovali vhodné pravidla výroby.

URS Czech: Kvalita a bezpečnost při přepravě krmiv pomůže k bezpečnějším potravinám
Foto: URS Czech
Popisek: Kráva, ta je v tom nevinně.

Nejenže tak nabídnou skutečně bezpečný produkt, ale zachovají si i konkurenceschopnost. Většina podniků, které se věnují přepravě krmiv pro živočišnou výrobu, se setkala s požadavkem na GMP+ certifikaci a registraci. Změny od příštího roku povedou podle kontrolorů z URS Czech, nadnárodní společnosti, zabývající se certifikací mezinárodních podnikových standardů, a která je novým certifikačním orgánem v oblasti GMP+ a jedním ze dvou přímo schválených vlastníkem standardu v Česku, k tvrdému vymáhání a postihování hříšníků v systému bezpečnosti krmiv nejen u nás. Změny se týkají zejména silniční dopravy krmiv.

Již od 1. ledna 2006 je u nás v platnosti norma GMP+ B4.1 pro silniční dopravu krmiv a další standardy pro organizování železniční či lodní dopravy. Tyto normy pro různé druhy dopravy krmiv jsou postupně nahrazovány jednou zastřešující normou GMP+ B 4 „Doprava“.

Tato nová norma je určená pro silniční a železniční dopravu krmiv resp. organizování silniční, železniční a lodní dopravy a zahrnuje původní normy B 4.1 / B 4.2 / B 4.4 / B 4.5, o kterých se lze více dozvědět na internetových stránkách GMP+ www.gmpplus.org.

Změny od příštího roku

V množství Evropských zemí, je množství přeprav certifikovaných prostřednictvím zapojení v GMP+ FSA systému, ale také prostřednictvím jeho ekvivalentů - schválených systémů. V těchto tak zvaných „A“-zemích mohou být použity od 1. 1. 2014 pouze certifikované přepravy pro dopravu GMP+ produktů. „Do těchto zemí patří Holandsko, Belgie, Německo, Velká Británie a od příštího roku resp. 1. ledna 2014 i Česká republika,“ vyjmenovává Petr Maličovský z URS Czech.

Norma B4 byla vydaná 1. února 2012 a od 1. ledna 2013 se musí používat pro GMP+ certifikace nových dopravců či spedičních společností i pro obnovení certifikátu stávajících účastníků registrovaných v GMP+ databázi. Dozorové audity probíhají podle dřívějších norem (například B 4.1 pro silniční dopravu) až do konce platnosti dřívějšího certifikátu nejdéle však do konce roku 2013.

„Řidič musí předložit, co v posledních 3 přepravách vezl, jak prázdný prostor vyčistil a zdali to souhlasí s požadavky normy, že tedy nevezl žádnou nebezpečnou látku. Zatím byl systém v Česku celkem benevolentní, od příštího roku budou pravidla tvrdě vymáhané v celém řetězci. Například, když bude krmivo putovat třeba do sousedního Německa, na kterém jsme obchodně závislý,“ ilustruje Petr Maličovský z URS Czech.

Norma B4 stanovuje požadavky na systém bezpečnosti krmiv při přepravě

Požadavky normy je nutno aplikovat společně s požadavky uvedenými v IDTF - mezinárodní databázi dopravy krmiv. Identifikační číslo nákladu dle IDTF je bude nutné uvádět v příslušných dokumentech a záznamech dopravce či spedice včetně režimu čištění. Je nutné si uvědomit, že při certifikaci se posuzuje shoda s normou a zároveň i plnění požadavků uvedených v této databázi. Je proto důležité věnovat pozornost identifikaci nákladu podle databáze IDTF.

V rámci přípravy na audit podle GMP+ B4 je třeba zaměřit pozornost na aktualizaci dokumentace v souladu s požadavky nové normy a zvláště pak na práci s databází nákladů IDTF. Databázi je třeba používat při identifikaci IDTF čísla nákladu a minimálního režimu čištění. Podle požadavků normy B4 musí být pro každý používaný způsob čištění dopravního prostředku k dispozici čistící program včetně odpovědnosti, frekvence, čisticích prostředků, času apod. Tento program může být ve formě instrukce popisující, jak čistit podle jednotlivých režimů (A-suché, B-mokré, D-s desinfekcí apod.). Zůstává i požadavek na hodnocení efektivnosti čistících režimů. Řidič musí být řádně proškolen a musí provádět kontrolu ložné plochy, potrubí a čerpadel před nakládkou a sledovat i nakládku a vést o tom záznamy.

Většina požadavků z dřívějších GMP standardů se nemění. Certifikát podle GMP+ B4 se vystavuje s platností na 3 roky a systém bude prověřován v ročních intervalech. Certifikované společnosti budou registrovány na veřejném portálu GMP+ International www.gmpplus.org, kde si může každý rychle ověřit platnost certifikace dopravních společností i ostatních účastníků GMP řetězce.

Inspekce musí být prováděna „nakládkový inspektorem“

„Nakládkový inspektor“ je funkce, pro kterou jsou detaily specifikované v systému kvality certifikované společnosti. Tato funkce je prováděna zaměstnancem, který na základě školení a zkušeností má znalosti a dovednosti požadované pro inspekci ložné plochy pro vhodnost nakládaných krmiv. Pokud certifikovaná společnost nemá vlastního nakládkového inspektora, potom tento smí být pronajatý z nezávislého certifikačního orgánu inspekční agentury. Nakládkový inspektor samozřejmě musí splňovat stanovená kritéria.

Tresty? Veřejná hanba a zastavení dodávek do celého řetězce

Vzhledem k tomu že certifikační orgán není státním orgánem, neuděluje přímo pokuty. Může však nařídit tvrdé kontroly. Firmy, které se prohřeší, jsou na tři měsíce v karanténě, dokud daný problém nevyřeší. Pokud se to nestane, rok nesmí dodávat do celého řetězce, který podléhá normě GMP+. Kdo chce tedy dodávat do Evropy, musí pravidla dodržovat. Zastavení dodávek je mnohdy pro firmu likvidační. Navíc jsou hříšníci vidět na internetu na stránkách GMP+. V celém řetězci je po celém světě kolem 12 tisíc společností. Norma je tak podobně tvrdá, jako například letecké předpisy.

URS Certifikace/United Registrar of Systems Czech s.r.o.

Společnost United Registrar of Systems Czech (URS Czech) je jednou z předních nadnárodních firem, zabývajících se certifikací mezinárodních podnikových standardů, se zastoupením v Česku. Historie firmy sahá do roku 2006, kdy bylo v Praze otevřeno oficiální zastoupení společnosti ROS Group sídlící ve Velké Británii a jež má pobočky ve 32 zemích světa. Společnost disponuje oprávněním provádět certifikační audity vydaným akreditačním orgánem United Kingdom Accreditation Service a asociací International Automotive Task Force. Více informací na http://www.urs-certifikace.cz/

GMP+ International

Systém norem GMP+ Feed Safety Assurance (GMP+ FSA) byl vytvořen holandským sdružením PDV – sdružení organizací v krmivářském průmyslu, včetně výkrmů. Od roku 2010 je tento systém spravován GMP + International. Záměr GMP norem je Feed for Food, tedy krmiva pro potraviny. Neboli zabezpečení zdravotní nezávadnosti všech fází krmivářského řetězce. Existují jen dvě společnosti na světě, které udělují akreditaci – DakkS (dříve DAP) – německý akreditační orgán a RvA – Nizozemský akreditační orgán.

Společnost má sídlo v Nizozemí a je vlastníkem GMP+ FSA certifikací jež pokrývají veškeré činnosti v potravinovém řetězci (včetně obchodu, sběru, uskladnění, přepravy krmných surovin rostlinného původu). První klienty tohoto standartu tvořili holandské krmivářské společnosti, které dodávaly krmivo přímo na farmy, ale od 1999 se začaly přidávat i zahraniční společnosti. Několik krizí bylo zásadním impulsem pro prudké rozšíření tohoto standardu. Tento rozvoj na jedné straně způsobil nárůst požadavků a na druhé straně se zapojily různé články krmivářského řetězce. Více na https://www.gmpplus.org/pagina/288/home_un.aspx

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Muzeum v Lužné u Rakovníka zahajuje turistickou sezónu

7:23 České dráhy: Muzeum v Lužné u Rakovníka zahajuje turistickou sezónu

Poslední dubnový víkend se poprvé v letošním roce otevře ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka. Pro návštěvn…