dTest: Ekotesty pomohou při výběru nového auta

21.08.2019 11:34

Řada zákazníků si vybírá automobil nejen podle jeho bezpečnosti, ale i podle šetrnosti k životnímu prostředí. Spotřebitelská organizace dTest se proto účastní nového nezávislého programu Green NCAP, který podrobně prověřuje zátěž, jakou pro přírodu představují nové automobily s různými typy pohonu.

dTest: Ekotesty pomohou při výběru nového auta
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

Nový spotřebitelský program Green NCAP má za cíl motivovat automobilky k výrobě vozů, které jsou „zelené“, tedy neprodukují vysoké množství škodlivin a mají co možná nejúčinnější motor – nespotřebovávají velké množství paliva nebo, v případě elektrických aut, kilowatthodin. Ekologickými zkouškami Green NCAP prošlo prvních 17 vozů s velmi rozdílnými výsledky.

V současnosti platí, že každý automobil prodaný na českém trhu musí splňovat řadu emisních testů. Tyto regulace však nijak neodměňují ty automobilky, které šly v ochraně životního prostředí dál a nespokojily se pouze s hraničními hodnotami emisních norem. Řeč je především o automobilech s alternativními druhy pohonu.

Iniciativa Green NCAP se emisními normami inspiruje a v rámci svých přísných testů je výrazně rozšiřuje. „Hodnocení Green NCAP se od našich běžných testů liší. Celkovou známku neudělujeme v procentech, ale hvězdičkách – nejvyšší počet je pět hvězd, nejnižší nula. Hvězdy udělujeme na základě výsledků ve dvou stěžejních skupinách zkoušek – indexu čistoty vzduchu a indexu energetické účinnosti, tedy spotřeby pohonných hmot nebo elektřiny. Výsledkem je srovnání podávající přesné informace o skutečné ekologičnosti vozů různých motorizací, značek i tříd,“ vysvětluje Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.

Výsledky ekotestů prvních 17 vozů najdou spotřebitelé zdarma ZDE. „Maximální počet hvězd získaly modely na baterie, a to BMW i3, Hyundai Ioniq a Nissan Leaf 40 kWh N-CONNECTA. Tyto elektromobily mají nízkou spotřebu elektřiny a nulové emise. Na opačném konci žebříčku skončily benzínové modely Fiat Panda Twinair 0.9L, Ford Fiesta 1l EcoBoost ¬a Volkswagen Golf 1.6L TDI s naftovým motorem. Tyto vozy se spokojily jen se splněním homologační emisní normy Euro 6b,“ popisuje výsledky Michal Mikoláš.

Metodologie Green NCAP se bude v průběhu času výrazně vyvíjet a známkování zpřísňovat. V praxi to bude znamenat, že automobil se třemi hvězdami otestovaný například v roce 2022 bude pro životní prostředí představovat výrazně menší zátěž než stejně hodnocený vůz zkontrolovaný podle letošního testovacího programu. Počítá se také s tím, že zohledňována nebude pouze provozní šetrnost, ale přihlédne se k celému životnímu cyklu auta – zátěži na výrobu, provoz i likvidaci každého vozu. Odpadnou tak obavy ze zvýhodňování vozů s alternativním pohonem.

Spotřebitelská organizace dTest je členem iniciativy Green NCAP, která testy ekologičnosti automobilů v Evropě organizuje.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

22:12 DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. …