„Jak romská literatura, tak dějiny mohou být totiž významným zdrojem informací o Romech i společnosti, v níž po staletí žijí. Ovšem nemusíme končit ani u nazírání na ně jakožto na zdroj informací. Literární díla Romů či vzpomínky pamětníků jsou současně totiž plnohodnotným materiálem, na nichž lze praktikovat běžné učivo,“ uvedla pro agenturu ČTK editorka knihy Radka Steklá ze sdružení Romea.
Publikace, na jejíž tvorbě se podílel tým romistů, historiků i metodiků, se snaží představit romskou historii i literaturu a zasadit ji do kontextu běžného učiva. Autoři nabízejí dvanáct historických dokumentů, z nichž mohou učitelé při výuce čerpat.
Romská literatura jako součást multikultury
Kromě toho také rozebírá specifika literatury českých i slovenských Romů a uvádí nejvýznamnější romské spisovatele i osmnáct vybraných děl, která jsou podle autorů k výuce vhodná.
„Doufáme, že si publikace najde pedagogy, pro něž bude vítanou pomůckou i další inspirací pro svou práci, jednak kvůli tématům, kterým se věnuje, jednak kvůli metodám kritického myšlení, kterých hojně a názorně využívá,“ věří v úspěch Lukáš Houdek, spolueditor příručky, kterou zdarma obdrží všechny základní školy s druhým stupněm a vybraná víceletá gymnázia.
Multikulturní výchova je jedním z hlavních průřezových témat, jejichž výuku žáci základních škol musejí na základě Rámcového vzdělávacího programu absolvovat. Náklady na vydání publikace jsou hrazeny z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jhe