Hnutí Jihočeši 2012 zase roztrpčilo nedávné obvinění primátora Juraje Thomy z trestného činu. V Olomouci mají politici na plakátech domalovaná tykadla.
Tradiční předvolební akce, při nichž politici hovoří z pódia, už lidi tolik netáhnou, ukázala anketa mezi zástupci velkých stran ve středních Čechách. "Na mítinky politických stran se prostě nechodí," uvedl volební manažer středočeské ČSSD Marek Semerád. Podle něj jsou lidé politikou otrávení, v budoucnu budou voliči oslovováni přes sociální sítě.
Mítinky jsou na řadě míst ohlášeny až na dobu těsně před volbami. Lidi na blížící se hlasování zatím upozorňují spíše letáky, brožury či stranické volební noviny, které nacházejí ve schránkách. Strany a hnutí investovaly do kampaně částky od statisíc po několik milionů korun.
Na jihu Moravy vzbudily rozruch falešné e-maily, v nichž hejtman a první místopředseda ČSSD Michal Hašek údajně sděloval, že se vzdává většiny svých politických funkcí. Případ vyšetřuje policie. Na Haškovy četné funkce upozornila ve své kampani ODS. Její lídr Jiří Crha uvedl, že hejtman má funkcí "jako japonská kalkulačka".
V Plzeňském kraji se objevily billboardy, které lídra ODS Jiřího Pospíšila označily za loutku údajného kmotra z ODS Romana Jurečka. Přihlásil se k nim Vít Bárta (VV), který zde chtěl původně kandidovat. Na jihu Čech neskrývají své roztrpčení z kampaně zástupci hnutí Jihočeši 2012, jejichž příznivec, českobudějovický primátor Juraj Thoma byl nedávno obviněn ze zneužití pravomoci.
Spestření a soupeření
Za ostřejší považují kampaň také lídři stran ve Zlínském kraji. Letos tam kandiduje 22 stran a hnutí, což je rekordní množství, navíc se řada z nich zapojila do takzvané Zlínské výzvy brojící proti spojení ČSSD a ODS, které spolu s lidovci vládnou na krajském úřadě. Volební maraton v Olomouci zase zpestřují neznámí autoři, kteří po vzoru odsouzeného Romana Smetany přimalovávají politikům na volební plakáty a billboardy tykadla.
Strany lákají na co se dá
Jedním z krajů, kde výrazně přibylo billboardů, plakátů a poutačů, je kraj Liberecký. Tváře lídrů a kandidátů tam shlížejí pomalu z každého nároží, jezdí na autobusech a tramvajích a lemují silnice. Naopak v Karlovarském kraji letos strany až na ODS od masivní billboardové kampaně ustoupily. V Ústeckém kraji sází na mítinky a billboardy hlavně ČSSD a ODS, hnutí Severočeši.cz láká potenciální voliče loterií o věcné ceny, včetně auta, naopak hnutí PRO kraj pořádá happeningy spojené s "vypouštěním kmotrů" v podobě lampionů.
Na osvědčené inzeráty a plakáty sázejí strany v Královéhradeckém kraji. Jednou z netradičních akcí mělo být setkání s lídrem kandidátky ODS pod názvem Na panáka pravého rumu s Mílou Plassem, občanští demokraté je však s ohledem na metylalkoholovou kauzu a prohibici zrušili.
Skromnější než před čtyřmi lety jsou strany v Pardubickém kraji, například ODS, která na minulé krajské volby dala pět milionů korun, letos dá 1,5 milionu korun. Také strany na Vysočině spíše šetří a sázejí na kontaktní formy kampaně či charitativní koncerty. Například Strana práv občanů - zemanovci bude do obcí rozmísťovat kartonové figuríny s podobou Miloše Zemana. V Moravskoslezském kraji vsadili TOP 09 a Starostové na netradiční akci a k záchraně regionu povolali ve videoklipu místní legendy Radegasta, Praděda či lišku Bystroušku.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: afk