Milan Chovanec: Je jasné, že snaha pravice proškrtat se k prosperitě tvrdě narazila

22.02.2013 8:36

Podle hejtmana a stínového ministra dopravy Milana Chovance (ČSSD) je návrh vlády na sloučení ministerstva průmyslu a obchodu pouze snaha zamést pod koberec všechny dosavadní průšvihy předchozích pravicových ministrů. Je také velmi znepokojen tím, že dochází k tak častému střídání ministrů dopravy a upozorňuje na problémy kraje, v důsledku několikaletého tunelování ze strany centrální pravicové vlády.

Milan Chovanec: Je jasné, že snaha pravice proškrtat se k prosperitě tvrdě narazila
Foto: Redakce
Popisek: Milan Chovanec (ČSSD)

Vítězem první přímé volby prezidenta se stal Miloš Zeman. Levice tak po krajských a senátních volbách opět posílila. Co je podle Vás příčinou tohoto vzestupu levice? A domníváte se, že se levici podaří uspět i parlamentních volbách a získat tak ústavní většinu?

Je to logický cíl sociální demokracie. Po letech pravicových vlád si to zaslouží nejen česká levice, ale i občané naší republiky. Myslím, že poslední čísla o vývoji nezaměstnanosti, jež dosahuje historických hodnot i v kontextu posledního století, jsou toho sice nepříjemným, ale výmluvným důkazem. Je jasné, že snaha pravice proškrtat se k prosperitě tvrdě narazila. Česká republika potřebuje rozumné ekonomické stimuly, tedy především investice. Je potřeba vrátit důvěru lidí v politickou reprezentaci. A nejde jen o tu většinu, jež se bojí o práci i o to, že příští měsíc nezaplatí složenky. I podnikatelé a investoři jsou dnes znejistěni díky neustálým daňovým experimentům i díky tomu, že stát doslova selhává ve svých základních funkcích.

V souvislosti s přímou volbou prezidenta se ale také opět začíná hovořit i o přímé volbě starostů a hejtmanů, stejně jako o nutnosti změny volebního systému do PS. Přivítal byste i Vy takovou změnu? A jaký volební systém byste případně preferoval pro parlamentní volby?

Přímá volba prezidenta je rozsahem možná malou, ale svým dopadem významnou změnou dosavadního fungování ústavního systému v naší zemi. Může to být první kamínek, jenž přinese celou řadu dalších změn, včetně zavedení dalších prvků přímé demokracie. Ty je ale potřeba pečlivě zvážit, a pokud vůbec, tak zavádět s rozvahou a komplexně. Náš ústavní systém byl počátkem devadesátých let nastaven možná poněkud komplikovaně, ale rozhodně se snahou zajistit jeho vyvážené fungování. Další nahodilé změny by mohly celkovou stabilitu politického systému narušit. Ne každá snaha něco zlepšit musí být tedy nutně k lepšímu.

Působíte také jako stínový ministr dopravy. Co je podle Vás hlavním problémem, který je třeba v této oblasti řešit, a kterému současný ministr nevěnuje pozornost, nebo jen zanedbatelnou? A jak byste pana Stanjuru, který je za současné vlády již třetím ministrem ve funkci hodnotil?

Pan Stanjura je nikoli třetím, ale již čtvrtým ministrem dopravy této vlády, po pánech Bártovi, Šmerdovi a Dobešovi. Ne náhodou je tento personální kolotoč symptomem vleklé krize v celém rezortu. Každý nový ministr bombasticky ohlašuje nové priority. A výsledkem je, že hrozí nedočerpání evropských dotací, tedy reálná škoda pro Českou republiku, v řádu desítek miliard korun. A přitom nemáme dostavěnou páteřní dálniční a železniční síť. A zároveň se trestuhodně zanedbává příprava nových projektů, takže v příštích dvou letech nemůže být zahájena žádná významnější dopravní stavba. Je smutné, že v této situaci představí nový ministr Stanjura svou snílkovskou vizi, kterak bude doprava vypadat v roce 2020-2050. Mimo jiné o tom, jak budeme jezdit autobusotaxíky. To jde zcela proti zdravému rozumu.

Vláda chce také ministerstvo dopravy a průmyslu sjednotit. Jaký k tomu zaujímáte postoj?

Já tomu návrhu nerozumím. Nemá to logiku a čísla, kterými to bylo obhajováno, jednoduše nesedí. Obávám se, že avizovaným sloučením se neušetří ani koruna a jen se zvýší chaos nejen v rezortu dopravy, ale i v řadě dalších průmyslových odvětví. Spíše mi přijde, že pravým důvodem pro likvidaci Ministerstva dopravy je pouze snaha zamést pod koberec všechny dosavadní průšvihy předchozích pravicových ministrů, počínaje exministrem Řebíčkem. Pan Stanjura se tak ocitá v nevděčné roli známého filmového Viktora Čističe. Problémy dopravy rozpustí a spláchne do výlevky Ministerstva průmyslu.

Jaké problémy, které jako kraj nemůžete vyřešit, trápí Vaše občany?

Kraje jsou v posledních několika letech doslova tunelovány ze strany centrální pravicové vlády. Na jedné straně nám přibývají povinnosti, ale současně s tím nám vláda přiděluje čím dál méně peněz. Plzeňský kraj tak například od roku 2009 přišel jen ve zdravotnictví o částku převyšující 650 milionů korun. A k tomu se přidal tlak na likvidaci krajských zdravotnických zařízení. Naštěstí se za ně spontánně postavili občané a díky společnému postupu se nám nemocnice ve Stodu i v Rokycanech podařilo zatím zachránit. Tlak pojišťoven, potažmo Ministerstva zdravotnictví, na ořezávání péče ale i nadále pokračuje. Přestože hledáme úspory ve vlastním provozu, je kraj proti direktivním a necitlivým rozhodnutím centrální vlády často téměř bezmocný.

Co je vaší prioritou pro následující rok? Do čeho budete například investovat?

Zásadních témat je několik a všechny jsme deklarovali již před volbami. Primárně ale chceme udržet dosavadní veřejné služby, a to v oblasti zdravotnictví, sociálních služeb, školství a dopravy. V následujících letech proto neplánujeme žádný významný projekt se stomilionovým rozpočtem. Výjimkou by po roce 2014 mohly být stavby s dotací z EU. Primárně by se jednalo o rekonstrukce silnic, kanalizace a vodovody. Shodli jsme se, že na předfinancování takovýchto projektů by byla možná i půjčka. Ovšem jen za podmínky, že dluh by byl následně po obdržení dotace umořen. Naší cílem je předat kraj za čtyři roky další krajské vládě opět bez dluhů.

V březnu se uskuteční stranický sjezd strany, kde se bude volit i vedení strany. Podle posledních informací je potvrzení současného předsedy jisté, ale spekuluje se o tom, že by se o funkci statutárního místopředsedy mohl vedle pana Haška ucházet i pan Zaorálek? Koho byste jako 1. místopředsedu preferoval Vy osobně? Mnozí se také obávají, že zvolením pana Zaorálka by došlo k rozdělení tandemu Sobotka-Hašek. Jaký na situaci Váš názor?

Do čela ČSSD pro další období podporuji osvědčený tandem Sobotka - Hašek.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Katka Synková

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

4:44 Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

TÝDEN V MÉDIÍCH Za hodně brutální znásilnění vnímání politiky se dá brát vyjádření Heleny Langšádlov…