Čeští teenageři jsou nadprůměrní v testech finanční gramotnosti

09.07.2014 10:39

Patnáctiletí čeští žáci skončili v mezinárodním srovnání finanční gramotnosti PISA 2012 (Programme for International Student Assessment) na šestém místě z osmnácti zúčastněných zemí. Jejich průměrné skóre 513 bodů znamená nadprůměrný výsledek. Nejlepší znalosti prokázali žáci z čínské Šanghaje, jejichž průměr se vyšplhal na 603 bodů.

Čeští teenageři jsou nadprůměrní v testech finanční gramotnosti
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Před Českem se umístily ještě vlámská část Belgie, Estonsko, Austrálie a Nový Zéland. Výsledky dnes v Paříži zveřejnila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

Celkem se průzkumu před dvěma lety zúčastnilo asi 29.000 žáků ze třinácti zemí OECD a pěti partnerských území, mezi nimi bylo i čínské velkoměsto Šanghaj. V Česku se do testování zapojilo 6535 žáků.

Češi překvapili vzhledem k tomu, jaké měli matematické znalosti

České děti překvapily vzhledem k tomu, jak v tomtéž testování PISA dopadly jejich matematické znalosti. Když pořadatelé průzkumu srovnávali výsledky obdobně úspěšných žáků v matematice a finanční gramotnosti, byly české děti na prvním místě žebříčku ve srovnání, kdo nejvýrazněji překonal očekávání dané výsledky v matematice.

Nejvyšší úroveň znalostí v průměru prokázalo 21,2 procenta testovaných, z českých dětí to bylo 22,5 procenta. Tito žáci dokázali řešit i nestandardní situace, prokázali znalost širšího finančního rámce a orientovali se například i v problematice daní. Ve vítězné Šanghaji jich bylo 63,5 procenta.

Naopak v nejhorší skupině zahrnující děti, které splnily maximálně základní úroveň, bylo v Česku 9,5 procenta testovaných. Například v Kolumbii, která měla nejhorší výsledky, to byla více než polovina. Průměr OECD byl 14,6 procenta.

V Česku je jedna z nejlepších dostupností výuky finanční gramotnosti

Průzkum ukázal, že v České republice je jedna z nejlepších dostupností výuky finanční gramotnosti ve školách. Dostávají se k ní přes čtyři pětiny žáků, což znamenalo druhé místo hned za Slovenskem. Průměr ze všech testovaných zemí byl přitom zhruba 52 procent.

Na rozdíl od obdobného testování matematických znalostí a čtenářské gramotnosti, v němž dosáhli lepších výsledků chlapci, nebyly u finanční gramotnosti v drtivé většině případů zaznamenány žádné výrazné genderové rozdíly.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam, čtk

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

20:21 George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

Americký prezident Joe Biden se potýká při řešení situace na prestižních univerzitách, obsazených pr…