Před Českem se umístily ještě vlámská část Belgie, Estonsko, Austrálie a Nový Zéland. Výsledky dnes v Paříži zveřejnila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
Celkem se průzkumu před dvěma lety zúčastnilo asi 29.000 žáků ze třinácti zemí OECD a pěti partnerských území, mezi nimi bylo i čínské velkoměsto Šanghaj. V Česku se do testování zapojilo 6535 žáků.
Češi překvapili vzhledem k tomu, jaké měli matematické znalosti
České děti překvapily vzhledem k tomu, jak v tomtéž testování PISA dopadly jejich matematické znalosti. Když pořadatelé průzkumu srovnávali výsledky obdobně úspěšných žáků v matematice a finanční gramotnosti, byly české děti na prvním místě žebříčku ve srovnání, kdo nejvýrazněji překonal očekávání dané výsledky v matematice.
Nejvyšší úroveň znalostí v průměru prokázalo 21,2 procenta testovaných, z českých dětí to bylo 22,5 procenta. Tito žáci dokázali řešit i nestandardní situace, prokázali znalost širšího finančního rámce a orientovali se například i v problematice daní. Ve vítězné Šanghaji jich bylo 63,5 procenta.
Naopak v nejhorší skupině zahrnující děti, které splnily maximálně základní úroveň, bylo v Česku 9,5 procenta testovaných. Například v Kolumbii, která měla nejhorší výsledky, to byla více než polovina. Průměr OECD byl 14,6 procenta.
V Česku je jedna z nejlepších dostupností výuky finanční gramotnosti
Průzkum ukázal, že v České republice je jedna z nejlepších dostupností výuky finanční gramotnosti ve školách. Dostávají se k ní přes čtyři pětiny žáků, což znamenalo druhé místo hned za Slovenskem. Průměr ze všech testovaných zemí byl přitom zhruba 52 procent.
Na rozdíl od obdobného testování matematických znalostí a čtenářské gramotnosti, v němž dosáhli lepších výsledků chlapci, nebyly u finanční gramotnosti v drtivé většině případů zaznamenány žádné výrazné genderové rozdíly.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk