Historik a filozof Stehura: Někdo si myslí, že naše společnost je ohrožována jinými kulturami, islámem či Čínou. Ale je to jinak

06.05.2015 16:26

REPORTÁŽ Že nás ohrožuje islámský svět nebo Čína? „Společnost se rozkládá zevnitř,“ říká filozof a historik Evžen Stehura z univerzity v Olomouci s odkazem na antiku. Na besedě, kde se Stehura věnoval paralelám rozpadu říše římské se situací dnešní euroatlantické civilizace, byla řeč také o globální chudobě a způsobech jejího řešení.

Historik a filozof Stehura: Někdo si myslí, že naše společnost je ohrožována jinými kulturami, islámem či Čínou. Ale je to jinak
Foto: Daniela Černá
Popisek: Filozof Evžen Stehura na besedě v Ostravě

Krizím antického světa i dneška se věnoval na besedě s názvem „Antické utopie – současnost – TTIP“ filozof Evžen Stehura. „Existují určité analogie mezi problémy minulého světa a současnými společenskými procesy. Občas je módou hledat paralely mezi zánikem antického světa s určitými negativními jevy moderní společnosti,“ zahájil přednášku Stehura. Hned v úvodu se také dotknul problematiky TTIP. „V antické společnosti byl v zásadě stát určitým naprostým suverénem a to, že by politická moc byla podřízena jiné moci, by bylo pro antický svět nemyslitelné,“ uvedl filozof, který k problematice diskutované arbitrážní doložky k Transatlantickému investičnímu a obchodnímu partnerství upozornil: „Arbitráže jsou záležitostí moderní doby. V antickém státě, který by na něco podobného přistoupil, by stav občané chápali jako zánik svobody dané polis.“   

Filozof: Řím nezničili barbaři. Společnost se rozpadla zevnitř, zmizela ideologie

K otázce případných paralel s moderním světem Stehura zmínil: „Rozdílů je samozřejmě mnohem více než paralel. Kdysi se tvrdilo, že Řím zničili barbaři, ale společnost byla zničena zevnitř. Nejvýraznější mocnost nemůže být zničena nájezdnickými skupinami, pokud není nefunkční.“ Upozornil i na to, že v pozdní antice mizel třetí stav, který byl základem antické společnosti, přibývalo chudých, bohatí bohatli a fungovaly spíš vazby k úřadům než ke komunitě. „Mizela střední vrstva, společnost se ekonomicky propadala. Zmizela společenská koheze, zmizely ideologie, které by společnost držely pohromadě. Pohanské náboženství se rozpadlo zevnitř a princip oddanosti ke státu nebyl funkční. Paralelu můžeme vidět v tom, že se společnost rozkládá zevnitř,“ dodal a k dnešku upřesnil: „Někdo si může myslet, že je naše společnost ohrožována jinými kulturami, Čínou nebo islámským světem, ale závažné problémy jdou zevnitř, jak u společnosti moderní, tak tehdejší. To je asi nejvýraznější paralela,“ dodal s tím, že největší rozdíl je v tom, že naše společnost je založena na progresu a technickém pokroku a tato představa v antice chyběla.

Filozof zmínil pojetí komunistického ideálu

V přednášce se filozof věnoval utopistickému myšlení v antickém světě, jeho vazbám na politiku a snahu o politickou změnu. Zmínil klíčové postavení Platóna, jeho Ústavu a snahu ve společnosti nebýt vázán společenskými podmínkami a vyprojektovat lepší podmínky pro život. „Lepší svět si představujeme v termínech a možnostech skutečnosti, ve které žijeme,“ podotkl Stehura. Zmínil funkci utopie, a to náboženskou, funkci kritiky dané společnosti i určité vize lepší společnosti, která může vést k mobilizaci. „Záleží na společenské situaci, která myšlenka převládá. Můžeme to vidět na moderních politických ideologiích, jaká byla funkce komunistického ideálu po druhé světové válce, kdy působil mobilizačně, a jak působí v české společnosti dnes,“ popsal filozof. Zmiňoval snahy o změnu systému v předchozích stoletích, modely změn v antické společnosti, ale také boj cechů proti manufakturní výrobě, indiánská povstání, nevolnická povstání v Rusku atd. „Každá vládnoucí skupina v každé společnosti chce zůstat u moci, jak to jde nejvíce,“ podotkl Stehura. V přednášce se zabýval také myšlením pozdní antické Sparty, stoicismem a Platónovým dílem.

Řešení chudoby a krize? Stačilo by sebrat polovinu majetku nejbohatším

V diskusi z publika zazněly dotazy, které se týkaly sociálních problémů: „Vládnoucí garnitura nás pouze okrádá. To, co máme, není demokracie. Co tomu říkáte?“ ptal se jeden z návštěvníků besedy. „Pokud jsou u vlády lidé, kteří jsou stoupenci hospodářského růstu, pak jde o způsob, jak se výsledky hospodářského růstu rozdělují,“ konstatoval Stehura. „Po druhé světové válce politická vize napříč společností existovala, a tudíž bylo možné uskutečnit velmi významné reformy,“ dodal s tím, že pokud se společenský duch rozpadá, nelze změny uskutečňovat. Stehura poukázal na to, že ve společnosti individualistů se prosazují modely privatizační. K položené otázce doplnil v kontextu problému celosvětové chudoby zástupce ostravského ProAltu Petr Rohel: „Stačilo by sebrat nejbohatším polovinu jejich majetku, pořád by se topili v neuvěřitelném luxusu, a přitom by to pomohlo sociálně slabým a zemím třetího světa.“  

Rohel: Role států se zmenšuje a role nadnárodních společností neuvěřitelně vzrůstá

V reakci na další otázku se věnoval filozof spojovacím i rozdělujícím prvkům v antické společnosti. V debatě pak přišla řeč také na podrobnější informace k TTIP a Petr Rohel upozornil opět na arbitrážní doložku: „Není žádný systém odvolání. Původně byly podmínky stanoveny hlavně pro zaostalé země, kde byl stát slabý.“ Samotná smlouva pak podle něj souvisí s mocenskými ambicemi nadnárodních společností. „Žijeme ve světě, kdy se role států zmenšuje a role nadnárodních společností neuvěřitelně vzrůstá, což souvisí i se zmiňovaným vývojem bohatství,“ doplnil Rohel a upozornil také na hnutí Blockupy. Besedu v Ostravě pořádal ProAlt, o videozáznam se postaral předseda Pirátů Lukáš Černohorský.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Daniela Černá

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

8:00 „Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

„Hnus.“ „Odporná chuť i konzistence.“ „Nedá se to žrát.“ – Těmito slovy hodnotí lidé v několika posl…