Kdo za to může? Hádka stavaře s ministrem kvůli rozpadajícícm se mostům na dálnicích

14.09.2014 14:40

Druhá část diskuzního pořadu Otázky Václava Moravce byla věnována situaci okolo údajně špatného technického stavu mostů na dálničním přivaděči v Ostravě a tomu, že se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podařilo využít jen 27 % z celkového balíku peněz, které v letošním roce může využít ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Diskuze se účastnil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) a jeden z jeho předchůdců v ministerské funkci Zbyněk Stanjura (ODS).

Kdo za to může? Hádka stavaře s ministrem kvůli rozpadajícícm se mostům na dálnicích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Antonín Prachař

V pořadu dostal ze záznamu slovo také Martin Borovka, předseda představenstva firmy Eurovia CS, která dotčené mosty stavěla. Jeho názor je, že za špatný stav mostů může technické řešení, které požadovalo ŘSD, a to by proto mělo nést náklady. Zmínil také to, že zřejmě není náhodou, že se problematická kvalita D47 začne medializovat vždy před volbami. Václav Moravec k tomu dodal, že exministr dopravy Zdeněk Žák dva dny před volbami tvrdil, že může část dálnice D47 zbourat.

Firma byla vyzvána k jednání, její zástupci ale nepřišli

Prachař k celé věci mimo jiné uvedl, že Ministerstvo dopravy vyzvalo Eurovii CS k jednání, firma se ale na jednání nedostavila. Stanjura navrhl, že pokud si je stát a ŘSD jisto, že zmíněné dva mosty jsou opravdu ve špatném stavu, může je nechat opravit a náklady s opravou může následně po zhotoviteli vymáhat.

Podle ministra mosty denně kontroluje odborný tým, který vede jeden z největších odborníků na mosty v naší zemi. V pátek byl seznámen s technickým řešením, „studený odval“, který prý za nynější potíže může, má být na podzim odkopán, na jaře pak mají být mosty nadzvednuty a usazeny na ložiska tak, že funkce mostů bude obnovena.

Moravec upozornil, že ŘSD se v letošním roce podařilo dosud vyčerpat jen 27 % z celkového objemu finančních prostředků, které pro něj byly vyčleněny ze SFDI. Stanjura v této souvislosti poukazoval na to, že fungování této státní firmy zhoršují neustálé personální změny. Prachař si ale za výměnami šéfů ŘSD stojí, argumentoval tím, že provedl reorganizaci, aby dosáhl efektivnějšího řízení, což se mu prý podařilo.

Mýtné se příští rok zvýší. I pro autobusy

Prachař uvedl, že sazby mýtného se v příštím roce zřejmě zvýší. Poukázal na to, že i když existovala dohoda státu s dopravci na zmražení mýtného do konce letošního roku, mohly být sazby mýtného každoročně zvyšovány o inflaci. K tomu ale nedošlo a stát proto přišel asi o půl miliardy korun. Zmínil také, že mýtné pro autobusy je u nás spolu s Polskem nejnižší ze všech okolních států. Protože ale po dálnicích jsou provozovány převážně komerční autobusové linky, mýtné pro autobusy se v příštím roce zvýší o 15 až 20 %. Zároveň má dojít ke zrušení dvojnásobné sazby mýtného pro kamiony, které jezdí v pátek večer. V celkovém součtu by mělo zvýšení mýtného přinést státu 1,5 až 2 miliardy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

21:50 Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

Plukovník Ivo Zelinka byl hostem podcastu Čestmíra Strakatého. A řeč byla o ruské válečné propagandě…