Neviditelné nebezpečí mimo zákon. Tabáková firma láká i mladistvé

13.10.2020 8:44

Jak v nedávné době upozornil Deník, čelí česká mládež, a s ní výhledově i zdravotnictví, zcela novému nebezpečí. Konkrétně jeden z předních výrobců cigaret se rozhodl, že svými výrobky osloví i mladistvé. Autor článku tak otevřel problém, který představují takzvané nikotinové sáčky, které se od loňska prodávají i v Česku.

Neviditelné nebezpečí mimo zákon. Tabáková firma láká i mladistvé
Foto: Hans Štembera
Popisek: Detail otevřené měkké krabičky cigaret s kolkem, ilustrační foto

Nikotinové sáčky jsou v podstatě malé polštářky s ochucenou nikotinovou náplní vkládané pod horní ret. Zde si je konzument může nechat 15 až 30 minut, a po tuto dobu se uvolňuje nikotin a příchutě, které jsou absorbovány ústní sliznicí v dásni. Následně se sáček vyjme a hodí do koše, na rozdíl například od žvýkacího tabáku tak není třeba nic průběžně odplivovat. Zásadní trik spočívá v tom, že nikotinové sáčky prodávané v Česku obsahují nikotin, ale ne tabák. To je důsledkem celoevropské regulace, která v celé EU kromě Švédska zakazuje prodej takzvaného orálního tabáku neboli snusu s obsahem tabáku. 
 

Anketa

Akceptujete nově vyhlášená vládní opatření?

80%
20%
hlasovalo: 24784 lidí
Nicméně absence tabáku v nikotinových sáčcích, jež například společnost British American Tobacco v Česku prodává pod názvem Velo (donedávna se ještě jmenovaly Lyft) má, jak upozorňuje Deník, jeden velmi zajímavý a hlavně mimořádně nebezpečný důsledek. Stojí totiž díky ní zcela mimo regulaci tabákových výrobků. Pro jejich nákup tak neplatí věková hranice 18 let, je možné na ně dělat reklamu a také nabízet vzorky zdarma. Tedy věci, které u klasických cigaret, ani u jiných tabákových výrobků rozhodně dělat nelze. Naopak zákon tyto aktivity u tabákových výrobků striktně zakazuje proto, aby se co nejvíce minimalizovaly dopady na veřejné zdraví a aby počet kuřáků a uživatelů elektronických cigaret nerostl. 
 
Nejproblematičtější je v případě nikotinových sáčků zejména neexistence omezení věku kupujících. Tak si je v trafice nebo kdekoliv jinde mohou koupit i děti a záleží jen na zodpovědnosti obchodníka, zda jim je prodá či nikoliv. Děti a mladiství si mohou nikotinové sáčky koupit jednoduše na internetu a následně vyzvednout na jakémkoliv odběrném místě zásilkové služby.
 
To jsme také vyzkoušeli, sáčky jsme si objednali na eshopu, kde se různé tabákové sáčky prodavají a na výdejní místo Zásilkovny poslali sedmnáctiletého chlapce. Ten si nenápadný balíček, z jehož obalu nebylo jakkoliv poznat, že obsahuje nikotinový výrobek, vyzvedl bez nutnosti prokazovat svůj věk. 
 

Anketa

Máte důvěru v Romana Prymulu? (Ptáme se od 12.10.2020)

54%
46%
hlasovalo: 29447 lidí
Z pohledu na český internet je zřejmé, že právě na mladé spotřebitele výrobce sáčků Velo míří. Například web govelo.cz, který se odkazuje i na společnost British American Tobacco (Czech Republic), s.r.o., láká své uživatele takto: „Můžeš si ho dát kdykoliv a kdekoliv. Ten pravý nikotin pro generaci v pohybu. VELO je v malých sáčcích, které jsou pod rtem diskrétní a pro ostatní prakticky neviditelné.“ Jinde jsou zase nikotinové sáčky promovány sloganem „Chuť, která tě mimořádně osvěží.“ 
 
Že záměrné tykání a zaměření na mladou generaci není jen nějaké pochybení české pobočky British American Tobacco, ale celosvětová strategie firmy, dobře ukazuje prezentace pro investory, která je k dispozici na globálním webu společnosti. V té firma zcela otevřeně přiznává, že moderní kategorie nikotinových výrobků včetně nikotinových sáčků přitahují nové uživatele, kteří předtím nekouřili a že společnost tak vydělá více peněz.
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

Tomio Okamura byl položen dotaz

Nemáte krátkou paměť?

Když se ohlédnete do naší minulosti, tak spousta lidí, včetně mužů raději emigrovala, než aby šla bojovat nebo se podřídili režimu. A myslím, že by se stejně zachovala řada lidí i teď a je to pochopitelné. Opravdu myslíte, že je to důvod k tomu ukončit podporu Ukrajině? A vy byste ty bojeschopné Ukr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

140 Kč za 16 piv v polském Lidlu. Česká „ochc*vka“ Poláků

10:50 140 Kč za 16 piv v polském Lidlu. Česká „ochc*vka“ Poláků

Český trh s pivem klesá, neboť pivo díky daňové změně podražilo. Češi tak opět míří do Polska. V pol…