Kdo ve vás vzbuzuje větší úctu?Anketa
Někteří kvůli časové úspoře a jednoduchosti nakupování či neochotě sdílet své osobní údaje s prodejci, bez kterých se zřízení věrnostní karty ve většině případů neobejde, raději oželí možnost „věrnostních výhod“ a nakupují za ceny pro běžné „nezvýhodněné“ zákazníky a i tak v mnoha řetězcích musejí nadále strpět u pokladen minimálně otravnou otázku, zdali „nechtějí kartičku?“
Pokud i tak odolají a jdou nakoupit bez slevové karty – či si ji zapomenou doma a nemají ji nahranou v elektronické podobě ve svém mobilním zařízení – čeká je v některých supermarketech dosti nemilé překvapení v podobě značně vyšších cen. Část českých supermarketů totiž na zákaznících, kteří nemají jejich věrnostní kartu, značně vydělává a stejné zboží jim prodají i o více než polovinu dráž nežli těm „s kartičkou“.
Značné cenové rozdíly panují například v obchodním řetězci Tesco, což naznačuje už jen reklamní leták tohoto řetězce, kde jsou dvojí ceny – klasické v bílém rámečku a mnohem nižší „Clubcard ceny“ v rámečcích žlutých.
O jak vysoké rozdíly jde? To nám může napovědět běžný nákup 12 položek. Koupíme si balení mléka, 10 kusů oleje, smetanu, těstoviny, tuňákové konzervy, mleté vepřové, kuře, třtinový cukr, čokoládu a pár lahví piva.
První se tedy zastavíme pro plnotučné mléko, které je s věrnostní kartou Tesca za 17,90 Kč, ale bez ní za 26,90 Kč. Pokud si do vozíku dáme celé balení po 12 kusech, čeká nás u pokladny platba 214,80 Kč s věrnostní kartou anebo 322,80 Kč bez ní. Rozdíl tedy přes stovku, a to jsme teprve na začátku…
Řepkový olej se aktuálně v Tescu prodává za 69,90 Kč, přičemž s věrnostní kartou je za 36,90 Kč a když si ho do vozíku vezmeme 10 kusů, hned máme opět rozdíl v rámci stokorun. 699 Kč versus 369 Kč. To už i týdenní nákup dokáže prodražit dosti citelně.
Pokud nemáte věrnostní kartu, možná vás cenovka odradí i před nákupem smetany. 31% smetana ke šlehání totiž vyjde s Clubcard na 19,90 Kč, ale běžná cena je 38,90 Kč.
Ze sortimentu trvanlivých potravin si do našeho nákupu vložíme balení těstovin a tuňákové konzervy v balení po třech. Těstoviny značky Panzani vyjdou na 29,90 Kč za 500 gramů s věrnostní kartou, ale bez ní již cena poskočí na 59,90 Kč.
A u tuňáka je rozdíl ještě znatelnější. 109,90 Kč s Clubcard versus 199,90 Kč coby „běžná cena“.
Přichází čas na maso. Mleté vepřové značky Tesco stojí aktuálně v řetězci 144,90 za 800 gramů, kdežto s věrnostní kartou náhle 87,90 Kč a kuře 89,90 Kč bez věrnostní karty a 59,90 Kč s ní.
Chybět nesmí ani něco na oslazení, a tak bereme, aktuálně v letáku Tesca propagovaný, třtinový cukr za 21,90 Kč s Clubcard či 49,90 Kč bez ní.
Přímo u vstupu pak již zákazníky, či spíše jejich ratolesti, láká i čokoláda Milka různých příchutí o 300 gramech, jež vás může stát 59,90 Kč s věrnostní kartou či více než dvojnásobek bez ní – „běžná cena“ je totiž v Tescu u této čokolády 129,90 Kč.
A na závěr nákup zakončíme nějakým „zlatým mokem“. Vybíráme třeba Gambrinus, který je s věrnostní kartou za 10,90 Kč či bez ní za 14,90 Kč.
Jaké jsou tedy celkové výsledky? Uvedený nákup nás po zaokrouhlení na celé koruny vyšel na 995 korun a vešli jsme se tak do tisícikorunového limitu – tedy pokud jsme u pokladny předložili i onu věrnostní kartu Tesca. Bez ní jsou ceny v tomto řetězci úplně na jiných úrovních, a pokud by totožný nákup nakoupil i další zákazník a nepředložil by věrnostní kartu, nechal by u pokladny až o téměř 8 stovek více – přesně více o 770 korun – a tento vcelku normální nákup by jej stál až 1765 korun. Inu, to už je pro rodinný rozpočet nemalý rozdíl.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas