Pácháme kolektivní sebevraždu, prohlásil v Žizkovské věži Moravec. A rozjel debatu

09.04.2017 13:20

V neděli dorazili do Žižkovské věže k Václavu Moravcovi ministr dopravy Dan Ťok, nominovaný za hnutí ANO, a předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Moravec začal debatu pěkně zostra, když hned po úvodní znělce konstatoval, že v České republice pácháme kolektivní sebevraždu.

Pácháme kolektivní sebevraždu, prohlásil v Žizkovské věži Moravec. A rozjel debatu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Moderátor Otázek Václav Moravec

„Pácháme kolektivní sebevraždu. Pane ministře, to je citát slov vašeho stranického kolegy Richarda Brabce (ANO),“ otevřel debatu Moravec s tím, že ministr tím narážel na fakt, že po Česku jezdí spousta aut s dieselovými motory bez filtru pevných částic.

„Ano, tady jezdí spousta aut, které jsou na naftu, bez filtru pevných částic z jednoduchého důvodu. Ten filtr tam nikdy nebyl nainstalován,“ podotkl hned na úvod Ťok. Rozhodně prý není pravda, že by tady jezdil až milion aut bez tohoto filtru, což tvrdí ministr pro životní prostředí Richard Brabec (ANO), sám to odhaduje na 300 tisíc aut a v případě těchto 300 tisíc aut by měla konat policie. „Někdo musí něco udělat, abych já tady mohl konat,“ zlobil se před kamerami ministr.

Stanjura má obavy z páchání kolektivní sebevraždy, ale stejně jako Ťok situaci nevidí zase tak černě. „Tady zase vyhrálo PR hnutí ANO nad realitou,“ kroutil hlavou Stanjura. Dovolil si odhadnout, že aut bez filtru, které by měly mít filtr, může být podle jeho názoru asi tak 30 tisíc.

Proč Stanjura odhaduje to relativně malé číslo? Protože věří, že většina občanů se chová poctivě, a nezdá se mu, že by tady kdekdo porušoval zákon, jak třeba v souvislosti s EET naznačuje ministr financí Andrej Babiš (ANO). Jistěže i v Česku můžeme najít region, kde budou podvody častější, ale to neznamená, že by všichni podváděli.

Stanjura v této souvislosti konstatoval, že Češi se chovají podobně jako Němci či příslušníci jiných států. A pokud to někdo zpochybňuje, tak ať se podívá na to, kde se zrodila aféra Dieselgate – emisní skandál německé automobilky Volkswagen. Kromě toho připomněl, že mnozí Češi nemají tolik peněz, aby si mohli dovolit každých osm až deset let kupovat nové auto.

Ťok dal v této věci Stanjurovi za pravdu. „Já jsem byl nedávno v USA a tam jsem se dozvěděl, že průměrné stáří vozidel, které jezdí po tamních silnicích, je jedenáct a půl roku, a já si nemyslím, že by Amerika byla zaostalá země,“ podotkl člen vlády, který prý rozhodně nehodlá všemožně komplikovat život českých občanů a nutit je kupovat nová auta či Stanice technických kontrol kupovat nové přístroje za miliony.

Této situace využil Stanjura a podotkl, že tato vláda komplikuje život občanům už tři a půl roku a ministr financí Andrej Babiš (ANO) se navíc ještě tváří, že to není on, kdo tady už tři a půl roku vládne.

Na přetřes přišla také změna bodového systému. Tato změna se odkládá a podle Stanjury to ukazuje na politickou slabost ministerstva dopravy. „To máme odpískaný bodový zákon, to máme odpískaný zákon o liniových stavbách, vy jste neprosadili do novely stavebního zákona to, co jste chtěli. Proti vám navíc mnohdy hlasují vaši vlastní kolegové. To by se mně stát nemohlo, když jsem byl za ODS ministrem,“ rozjel se Stanjura.

PR sdělení vlády sice říkají, že se významně sníží délka stavebního řízení, třeba až o polovinu, ale Stanjura tomu nevěří. „Já této vládě nevěřím. Ono u jednoduchých staveb může dojít ke zkrácení procesů, ale u těch velkých liniových staveb ne,“ řek jasně Stanjura. „U dálnic to významné zrychlení nenastane a mě to velmi mrzí,“ uznal Ťok.

Počítal s tím, že novelou stavebního zákona se výstavba dálnic urychlí, ale kvůli odporu jeho kolegyně Karly Šlechtové, která také ve vládě sedí za hnutí ANO, nikoli. Ťok přiznal, že se mu nepodařilo svou kolegyni přesvědčit, aby dovolila kopnout do země ještě před definitivním vyřešením sporů o pozemky pod dálnicemi – skrze princip předběžné držby.

Stanjura prohlásil, že je třeba v maximální možné míře chránit vlastnická práva, ale je nutné oslabit vliv aktivistů.    

Ťok nechtěl dát svou kůži lacino

Ťok se bránil, že chtěl projít úpravu bodového systému důkladnou diskusí, což se také stalo, a byla to diskuse velmi bouřlivá. Člen vlády nevidí smysl v tom, tlačit zákon silou a nelíbí se mu, že tohoto tématu využívá opozice.

„Bodový systém je nachystán, půjde do legislativního procesu a nový ministr se rozhodne, zda v něm bude pokračovat, nebo nebude... To, co my tam navrhujeme, je zcela jednoznačné. Já tady nechci šikanovat běžné řidiče, protože přestupek někdy spáchá každý, to se občas stane každému. Já se tady chci zaměřit na ty piráty silnic,“ řekl Ťok.

Stanjura okamžitě vypálil, že mu zdaleka nejde jen o bodový systém, ale také o to, jak současná vláda opravuje dálnici D1. Opravuje ji tak, že Stanjura raději po té dálnici nejezdí, čímž šetří své nervy. Otázka prý je, zda můžeme ještě vůbec mluvit o dálnici, když se dálnice opravuje na tolika místech.

Člen vlády ovšem ukázal, že nedá svou kůži lacino. Vrátil se ke Stanjurově řeči o tom, že kdysi ministerstvo dopravy bývalo silné, a značně jeho tvrzení zpochybnil. „A jaké to bylo ministerstvo před tím, než jsem přišel já? Tady se každých půl roku měnil ministr, zatímco se mnou tam přišla stabilita... Mně tahle argumentace přijde absolutně nepřiměřená. Pojďme od toho dál,“ žádal Ťok.

Připomněl, že peníze, které jeho ministerstvu zbývaly, dal krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd. „Co je to za slabost? To přece není žádná slabost, to přede mnou ještě nikdo neudělal,“ pochválil sám sebe ministr dopravy.

Smlouva za 2,5 milionu

V závěru pořadu vytáhl Moravec na Ťoka smlouvu, podle které ministerstvo zaplatí 2,5 milionu korun advokátní kanceláři Karla Muzikáře. Ťok na tom nevidí nic špatného.

„Mně to přijde naprosto nezbytné, protože já takového člověka nemám a najímám odborníka, který se k tomu vyjadřuje. Co je na tom nenormálního, že si na profesionální práci najmu profesionála. Legislativní odbor dělá spoustu věcí a tohle už prostě nestíhá,“ konstatoval Ťok.

Stanjura konstatoval, že konkrétně o této smlouvě nic neví, takže se nechce chovat jako hnutí ANO a nesmyslně křičet do kamery, že je všechno špatně. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

7:15 Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

Zmatený důchodce, který uvěřil fake news o atomové válce a chodí po městě v atombordelu. To je hlavn…