Šéfe, nejsem odpočatý, má hlásit strojvůdce. Nový vývoj po průšvizích

16.07.2020 10:23

Strojvůdci musí firmě hlásit, pokud přijdou do zaměstnání a nejsou odpočatí. Alespoň to uvádí generální ředitel Českých drah Václav Nebeský v rozhovoru pro Právo s tím, že České dráhy zároveň připravují systém, jak lépe zabezpečit lokální tratě, kde se nyní musí strojvedoucí hlásit dispečerovi. Dráhy tak reagují na sérii nehod, které se v posledních dnech na železnici staly.

Šéfe, nejsem odpočatý, má hlásit strojvůdce. Nový vývoj po průšvizích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

K mimořádným událostem minulých dní Nebeský řekl jen tolik, že konkrétní příčiny jsou předmětem vyšetřování. „Nicméně již nyní lze konstatovat, že na vině nebyl ani nedostatečný odpočinek strojvedoucích, ani jejich nezkušenost. I kolega, který při úterní srážce bohužel přišel o život, byl náš dlouholetý a zkušený zaměstnanec,“ poznamenal Nebeský s tím, že šlo o jeho druhou směnu po delším volnu. Vyjádřil lítost k jeho tragické smrti, soustrast rodině i omluvu zraněným cestujícím.

Počet strojvedoucích u ČD však vnímá jako víceméně stabilní. „V současné době zaměstnáváme 3808 strojvedoucích a do plného stavu nám chybí několik desítek zaměstnanců. Naší snahou je systematickým náborem dosáhnout plného stavu a zajištění přirozené generační obměny,“ podotkl Nebeský. Přesčasová práce je podle jeho slov velmi přísně kontrolovaná a řídí se zákoníkem práce a kolektivní smlouvou. 

Strojvedoucí nesmí do práce nastoupit unavený, a pokud se necítí odpočatý, musí to nahlásit. Pokud tedy strojvedoucí pracuje pouze u nás, pak můžeme garantovat, že je odpočatý,“ dodal.

Následně se vyjádřil k zabezpečení tratí jednotným evropským zabezpečovačem, což je v gesci Správy železnic. „My jako dopravce pak podle norem a předpisů vybavujeme naše vozidla pohyblivou částí ETCS. Povinnost vyjíždět na tratě vybavené ETCS výhradně s vozidly, která jsou opatřena pohyblivou částí, bude platit od roku 2025,“ sdělil.

Vlaky u Českého Brodu se srazily v úterý večer. Strojvůdce zemřel. Ve vlaku cestovalo 200 lidí, ošetřeno bylo více než 30 z nich. Za nehodou pravděpodobně stojí lidská chyba. Strojvůce mohl projet návěstidlo STŮJ, naznačil šéf Správy železnic Svoboda hned v úterý v noci. Drážní inspekce vyčíslila škodu na 45 milionů. České dráhy posílí kontrolu strojvůdců a zaměří se na kvalitnější výcvik. Strojvůdci na tratích bez zabezpečení se budou povinně hlásit telefonem.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Pomoc zemědělcům

Dobrý den, jste pro pomoc zemědělcům kvůli nepřízni počasí? Já to narovinu nechápu. Proč se pořád zemědělci tak podporují? Netvrdím, že to mají lehké, ale kdo to má dnes snadné? A podporují se snad jiná odvětví, protože se jim nedaří? Neměli by se zemědělci na takovou situaci připravit a třeba nějak...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

2005. Magda Vášáryová zažila trapas. Prostě nevěděla

18:15 2005. Magda Vášáryová zažila trapas. Prostě nevěděla

Povolební vyjádření herečky a diplomatky Magdy Vášáryové o tom, že vítěznou stranu Směr-SD volila i …