Spor o tunel Blanka je u konce. Praha musí zaplatit poslední dlužnou miliardu

24.09.2014 20:55

Rozhodčí soud dnes ve sporu Prahy a stavební firmy Metrostav týkajícím se neproplacených faktur za tunel Blanka rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Největší část této sumy připadá na problematický Trojský most, jehož cena tak bude 1,3 miliardy korun. Sdělili to náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) a mluvčí Metrostavu František Polák. Soud tak po více než osmi měsících spor ukončil. Termín otevření tunelu stále není znám.

Spor o tunel Blanka je u konce. Praha musí zaplatit poslední dlužnou miliardu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stavba tunelu Blanka

Soud už dřív nařídil Metrostavu dostavět tunel do konce září a Praze zaplatit čtyři miliardy, z toho část dluhu vůči Metrostavu. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv. Arbitráž umožnila zákonnou cestou proplatit sporné faktury a odblokovala tak vloni Metrostavem pozastavené práce na stavbě, tvrdí TOP 09, která v Praze vládne. Konečný účet za tunelový komplex bude 36,9 miliardy. V průběhu let se stavba prodražila o několik miliard korun.

Otevření klíčové dopravní trasy politici opakovaně odložili, nový termín stále není znám. Hotova je zatím stavební část. Zpoždění ale nabírá instalace technologií, které má dodat firma ČKD Praha DIZ. V říjnu město zprovozní jen Trojský most, který je ovšem trojnásobně dražší než ten, který měl podle původních plánů břehy Vltavy v Troji spojovat.

Minulé vedení města, které v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS) stavbu připravovalo, tvrdilo, že náklady na stavbu tunelového komplexu budou 21 miliard korun. Podle stávajícího vedení města ale už tehdy muselo být politikům jasné, že za takovou částku není možné tunel vybudovat. Před volbami v roce 2010 už podle Nouzy věděli, že náklady budou kolem 31 miliard.

Praha kvůli problematickému tunelu Blanka vede arbitráž i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb. Spor se stejně jako v případě Metrostavu týká neproplacených faktur.

Tunelový komplex měří přes šest kilometrů. Navazuje na Strahovský tunel a končí mostem v Troji.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas, čtk

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

20:21 George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

Americký prezident Joe Biden se potýká při řešení situace na prestižních univerzitách, obsazených pr…