Taxikáři: Nechceme jen novelu, chceme vlastní zákon

11.09.2015 16:50

Taxikáři navrhují, aby jejich podnikání upravoval samostatný zákon. Zkoušky z jazyka ani psychotesty by podle nich v něm, ani v novele silničního zákona být neměly. ČTK a ČRo to po jednání pracovní skupiny nad magistrátním návrhem této novely řekl předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karel Holcman. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v létě požadovala plošné přezkoušení všech řidičů taxi z jazyka a místopisu, po jednáních a protestní jízdě taxíků Prahou od požadavku prozatím ustoupila a bude o něm s taxikáři dál jednat.

Taxikáři: Nechceme jen novelu, chceme vlastní zákon
Foto: Hans Štembera
Popisek: Generální stávka taxíků, kterou svolala Asociace koncesionářů v taxislužbě. Důvodem je nezájem o řešení problému taxi ze strany primátorky Krnáčové a ministra financí Babiše

"Dohodli jsme se, že do novely zapracujeme zpřísnění nároků na spolehlivost řidiče nebo třeba rozšíření kontrolních orgánů, které budou moci ukládat kauce. Pokud by se novelu podařilo prosadit, mohla by Městská policie nebo úředníci magistrátu trestat nepoctivé taxikáře bez asistence Policie ČR a mohli bychom tak převzít situaci v taxislužbě do vlastních rukou," komentovala výsledky jednání primátorka Krnáčová.

Podle Holcmana jsou jediným tématem z novely zákona, na kterém se řidiči s Prahou a ministerstvem dopravy neshodnou, požadované zkoušky řidičů. "Není možné stanovit stejná pravidla pro celé Česko. Obec by si měla stanovit vlastní pravidla pro taxislužbu, na tom jsme se shodli," uvedl Holcman.

Testy z jazyka podle něj do zákona nepatří. "Jestliže obec bude chtít, když budu jezdit na letiště, abych znal angličtinu, tak prosím. Ale všeobecně to nastavit nejde," dodal. Případné psychotesty řidičů by zase neměly být v pravomoci obce, ale třeba jako podmínka pro vydání koncese.

Návrh novely silničního zákona obsahuje přísnější podmínky na spolehlivost řidiče, nově se do zákona vkládají i povinnosti a odpovědnost zprostředkovatelů dopravy, tedy dispečinků a provozovatelů mobilních aplikací. Nově by také mělo být možné zadržet řidiči při kontrole jeho průkaz a umožnit úřadům prodej zadrženého vozidla, pokud řidič neuhradí pokutu.

Zastupitelstvo by mělo návrh projednaný radou schvalovat zřejmě ještě na podzim. Poté ji vedení města předloží k projednání do Parlamentu. Poslední větší novelu silničního zákona projednávali poslanci v roce 2013. Tehdy šlo o vládní návrh.

Místo novely, kterou chce Praha především zpřísnit postihy nepoctivých řidičů, ale asociace řidičů navrhuje samostatný zákon. "Ve chvíli, kdy by byl samostatný taxizákon, tak je možné stanovit jednotnou cenu, jako je to v Německu, Rakousku a dalších západních zemích," vysvětlil Holcman. Právě cena leží řidičům na srdci nejvíc. V současné době je v pražské vyhlášce stanovená maximální povolená cena 28 korun na kilometr, primátorka po jednáních s taxikáři slíbila do konce roku její zvýšení. Stanovení minimální ceny odmítlo ministerstvo financí.

Podle šéfa pražské dopravní policie Pavla Švrčuly se jednalo i o speciálních registračních značkách pro vozidla taxi. "Když něco řidič provede, tak by se mohla z vozidla promptně odebrat. Vozidlo pak dál nesmí pokračovat v jízdě, za to je i dost vysoká pokuta" řekl Švrčula.

Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat ani pokuty. Pražský magistrát uložil od roku 2002 taxikářům pokuty za 213 milionů korun, vybrat se mu ovšem nepodařilo ani desetinu celkové částky. Nepoctiví taxikáři podle primátorky poškozují pověst nejen Prahy, ale i celé republiky.

Podle podkladů pro radu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: spa

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

7:15 Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

Zmatený důchodce, který uvěřil fake news o atomové válce a chodí po městě v atombordelu. To je hlavn…