Taxikáři dál tlačí na vládu kvůli Uberu. Zavedení EET jim opravdu nestačí

13.07.2018 11:47

Sdružení českých taxikářů nadále vyzývá vládu k razantním krokům vůči společnostem typu Uber a Taxify. Závazek evidovat tržby řidičů v EET, který společnost Uber ve čtvrtek podepsala, sdružení vnímá jako hru o čas. Po vládě proto chtějí vypnutí aplikací společností Uber a Taxify. V prohlášení to uvedl předseda sdružení Petr Polišenský, taxikáři podle něj opět zvažují protesty.

Taxikáři dál tlačí na vládu kvůli Uberu. Zavedení EET jim opravdu nestačí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Další den protestů pražských taxikářů proti službě Uber. Ze srazu na Strahově vyjeli demonstrovat do ulic města

Společnost Uber se ve čtvrtek zavázala podpisem daňového memoranda, že bude od začátku října evidovat tržby svých řidičů v EET a finanční správě poskytovat data o aktivitách šoférů, které stát bude moci využít k daňové kontrole. Povinnost se ovšem bude týkat pouze nových řidičů, kteří začnou pro společnost jezdit po zavedení EET. Společnost v Česku eviduje zhruba 2 000 aktivních řidičů.

„Veškeré body, které jsou v tomto memorandu, by měly být samozřejmostí a rozhodně se nejedná o nějaký ústupek ze strany Uberu. Co se týče EET, tak s největší pravděpodobností bude ještě v tomto roce povinné pro všechny řidiče taxislužby prováděné jakoukoli formou,“ uvedl Polišenský. Dokud nebude Uber a také estonská společnost Taxify provozovat služby v souladu se zákonem o silniční dopravě a vyhláškou pražského magistrátu, požaduje sdružení okamžité vypnutí jejich aplikací. „Nic jiného než hru o čas tedy za čtvrtečním podpisem memoranda nespatřujeme,“ dodal Polišenský.

Taxikáři nadále trvají na tom, aby byla jediná varianta taxi pro širokou veřejnost s označením a taxametrem a na zachování zkoušek z místopisu pro všechny subjekty provozující taxislužbu.

Ministerstvo financí ve čtvrtek uvedlo, že memorandum by mělo uklidnit spory taxikářů s Uberem a rozptýlit obavy z toho, že stát nedokáže regulovat sdílenou ekonomiku. Podle ministryně Aleny Schillerové (za ANO) je současná legislativa dostačující k tomu, aby stát mohl kontrolovat i tyto služby. „Chyběly nám k tomu informace, které nám teď společnost Uber poskytne,“ řekla. Dohoda by se zároveň podle ministryně měla stát základním kamenem pro kontrolu dalších společností fungujících na podobné bázi. Koncem dubna Uber s českou vládou podepsal memorandum, ve které se firma zavázala ke zřízení českého živnostenského oprávnění, které jí scházelo. Součástí dohody bylo i to, že řidiči budou muset splňovat podmínky pro běžné taxikáře včetně licence či zkoušky z místopisu. Podobně jako u EET se to má týkat jenom nových řidičů.

Americká firma působí v Česku od roku 2014. V roce 2017 začali nasmlouvaní řidiči s vlastními auty jezdit i v Brně, soud však jejich činnost zakázal předběžným opatřením. I když ho soud poté zrušil, firma stále v moravské metropoli nejezdí. Služby Uberu v Praze využívá podle informací firmy 300 000 lidí.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Operátoři

Pane senátore, dobrý den, myslíte, že je šance, že se někdy dočkáme slibovaného čtvrtého operátora a tím i levnějších cen? Kdo je odpovědný za to, že tu nemáme čtvrtého operátora? Někde jsem četl, že tu být nemůže, což nechápu. Žijeme přeci ve svobodné a tržní ekonomice nebo ne? Nevím, zda mi dokáže...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

8:00 „Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

„Hnus.“ „Odporná chuť i konzistence.“ „Nedá se to žrát.“ – Těmito slovy hodnotí lidé v několika posl…