Vrchní elf Kartous: ParlamentníListy.cz? Šmejdství. Informační odpad, to je taktika proti nám

19.08.2019 11:18

Mediální gramotnost, kritické myšlení? To není dost rychlé, tvrdí mluvčí Českých elfů Bohumil Kartous na Britských listech. Podle něj je nutné zajistit spolupráci Twitteru, Facebooku a Googlu, aby „eliminovaly toxické dezinformace a konspirace“. A připravit „dezinformační weby“ o peníze z reklamy. Jinak prý hrozí další katastrofa jako Brexit nebo autoritářství v Maďarsku. A pochlubil se, jak Čeští elfové odmítli rozhovor s Parlamentními listy. Prý by to byla „legitimizace digitálního šmejdství“.

Vrchní elf Kartous: ParlamentníListy.cz? Šmejdství. Informační odpad, to je taktika proti nám
Foto: Repro Youtube
Popisek: Bohumil "Bob" Kartous, redaktor Britských listů a mluvčí Českých elfů

Kartous hned na začátku tvrdí, že v postfaktické době nelze dojít ke konečnému konsensu. „Realita se stává naprosto nesourodou směsicí protiřečících si narativů, jež existují paralelně pro různá publika a jejichž ‚reálnost‘ je určena čistě počtem věřících a mírou oddanosti jejich náboženství.“ Jinými slovy, koho je víc, ten definuje realitu. A dodává, že volání po kritickém uvažování či mediální gramotnosti chápe, ale „považuje za naprosto nemožné, aby se podařilo nabýt čehokoliv podstatného v tomto směru v krátkém horizontu“. Proto volá k zodpovědnosti „ekonomické elity“, neboli velké společnosti. Jinak prý může dojít k „další katastrofě typu Brexit“.

Anketa

Přispěli byste na pořízení Lavičky Václava Havla ve vašem městě nebo vaší obci?

5%
95%
hlasovalo: 14031 lidí

„Vést diskusi s dezinformátory většinou nelze. Nemůžete dosáhnout uznání argumentu nebo faktu. Pokus o takový dialog (myšleno v kyberprostoru) je v drtivé většině případů odsouzen k tomu, že jakýkoliv argument může být paralyzován stejným způsobem jako obsah odkazovaného rozhovoru,“ stýská si Kartous. Prý kvůli tomu, že stačí dodat správný kontext, správný titulek a perex, a dané publikum pak zhltne jakýkoliv nesmysl.

Další taktika podle mluvčího Českých elfů je zahltit informační prostor informačním odpadem a donutit příjemce, aby s tím polemizoval. Čímž se podle něj dosahuje „paralýzy diskurzu“, za čímž prý stojí snaha znemožnit jakoukoliv shodu. A dává příklad: „Nedávno například nabídly Parlamentní listy rozhovor Českým elfům. Čeští elfové rozhovor odmítli, jelikož nechtějí přispívat k legitimizaci digitálního šmejdství. Chvíli na to zveřejnil tento nejvlivnější dezinformační web českého internetu naprosto demagogický text, který propagandistickým jazykem obviňuje elfy z udavačství.

Cílem těchto snah je přimět seriózní aktéry ke spolupráci a následně takový obsah obklopit dezinformačním, diskreditačním smogem, který jej – bez ohledu na korektnost a faktičnost obsahu – zarámuje do potřebného sentimentu. Samozřejmě se lživým tvrzením, že nechávají na čtenáři, aby si udělal názor sám.“

V tomto prostředí prý lze změnit status quo k nedemokratickému režimu rychleji, než společnost může získat imunitu proti hrozbám vzešlým z kyberprostoru. Takže co s tím? Kartous tvrdí, že nejdůležitější je přimět globální giganty k odpovědnosti. Prý se zdaleka nesnaží dost. „Pokud nedojde k tomu, že tyto společnosti, primárně Facebook, Twitter a Google, nebudou dodržovat zcela jasně stanovené zásady eliminace toxických dezinformací a konspirací, jejichž nepravdivost a zároveň nebezpečnost je dostatečně prokázána, není možné předpokládat změnu.“ Globální společnosti spolupráci údajně jen předstírají, aby nemusely měnit dosavadní výnosný model.

Kartous si stýská, že „dezinformační“ weby podporují české společnosti, které na nich mají reklamu. „Nejde přitom jen o komerční společnosti, často dokonce takové, které se snaží vytvářet si jinak dobrou společenskou reputaci. Na jednom šíleném dezinfo webu jsem kupříkladu nedávno narazil na reklamu jedné české univerzity,“ svěřil svou zkušenost mluvčí elfů. „Jak korporace, tak instituce si musejí uvědomit, že podobným chováním legitimizují existenci toxického informačního odpadu, který poškozuje společnost. Stejně jako by univerzita či odpovědná společnost neinzerovala v prostoru herny, musí se naučit kontrolovat svůj výskyt i v kyberprostoru,“ míní v závěru Bohumil Kartous a říká, že takovéto projekty je nutné demonetizovat neboli zbavit peněz. „Nepřímo jde ale také o signál vůči společnosti, že digitální šmejdi nezaslouží podporu,“ míní.

Celý článek ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

8:00 „Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

„Hnus.“ „Odporná chuť i konzistence.“ „Nedá se to žrát.“ – Těmito slovy hodnotí lidé v několika posl…