Antonín Ticháček: Hadi vládnou naší politice a ekonomice již celé čtvrtstoletí

12.05.2015 10:45

Motto: „Evropské elity nenesou za svá rozhodnutí pražádnou odpovědnost, zatímco v prostředí globalizovaného 21. století mnohé členské státy Unie chřadnou a nestíhají čelit houževnaté konkurenci z jiných koutů světa. Limitace myšlenek ostatních a nenaslouchání je "diagnózou" nemocného způsobu rozhodování“.(Hodač, Lacina, Strejček: Evropské křižovatky, 2014, ISBN 978-80-7485-018-9).

Antonín Ticháček: Hadi vládnou naší politice a ekonomice již celé čtvrtstoletí
Foto: Wikipedia CC
Popisek: Hadi, ilustrační foto.

„Náš život je jediným předmětem na tomto světě, který nemůžeme považovat za své soukromé vlastnictví, neboť jsme ničím nepřispěli k jeho vybudování. Byl nám jenom propůjčen s povinností odevzdat jej potomstvu rozmnožený a zdokonalený. Mají proto vrstevníci a ještě více naše potomstvo právo žádat vyúčtování našeho života. ( Tomáš Baťa, Úvahy a projevy , Institut řízení, Praha 1990, ISBN 80-7014-024-0).

Rozjeli jsme RIS 3 (Research and Innovation Strategy for Smart Specialisation),strategii, kterou považuji za klíčovou pro hospodaření s penězi v oblasti vědy a výzkumu. Čekáme, až Babiš předvede , „jak umí vybírat daně“  ( Právo, Bělobrádek, 2.5.2015).

Úvod.

Morálně netransparentní opozičně smluvní i koaliční politické a vládní slepence sledující prioritně mocenské ambice politických a ekonomických exponentů, se za posledních dvacet pět let vůbec nevymykají prdelátorskému chování říše hadů, serpentů. Všichni se ve vrcholovém politickém, vládním i zastupitelském postavení  v duchu nastolené bezbřehé liberalizace a globalizace, lží a krádeží, rychle a umně orientovali i orientují. Ve vrcholových institucích českého Absurdistánu je  tolerována malverzace, kleptomanie živená i  ze státních i jiných prostředků, důsledky majetnického predátorství „hadů“ se to nejen v ČR jen  hemží. S růstem počtu politiků a jimi ovládaných úředníků trpí demokracie, trpí etický rámec společnosti. Vernisáž jejich klubu a galerie zahájil Had L na tři, který proslul svým nadáním pro technologii moci, se kterou rychle a elegantně přistihl i premiérského superhada K na pět. Ten, zaslepený profesorským narcismem, se pustil i do praxe   stranických sponzorských podvodů. Politický novic poté přiměl matadora z Prognostického ústavu  k rezignaci po svém sebevědomém „koalici ano, ale bez Klause“. Tím osvědčil nejen umění vládní kariéry, ale i politického vyděračství. Jako vicepremiér a ministr zemědělství se tak zúčastnil procesu privatizace a restituce v agrárním sektoru, přispěl k jeho otevření nástrahám strategie světového  trhu a globalizace, toxických é pro náš agrární,  potravinářský a rurální sektor.  Svým počínáním ve vládě připomněl N. Machiavelliho, který také konal v duchu hadího principu, jeho   odvaha nazývat věci pravým jménem a schopnost proniknout do spletitých mechanismů boje o moc, byla nesporná.. Snad tehdy vznikla legenda o obchodní nabídce hada L na tři jinému hadovi: „ Hade uzavřeme obchod. Ty mi dáš svou slizkost, a já Tobě svůj knír“ ( MF 25.11.1996).

Prosperita konání  Hadů přitahovala a přitahuje.

V duchu tradičního exempla trahunt se na české politické a vládní scéně rychle zjevila juvenilní tvář Hada G na pět s  „ upřímnou myslí a křišťálově čistým finančním počínáním“. Jeho kariérní vzestup mu sice přispěl i ke zbohatnutí, ale také k rychlému zániku v hadím kosmu. Galerii serpentů doplnil silový exemplář Hada s gulama T na devět, který se svým přímočarým „tahem na věc“ nejen proslul, ale nezapomněl také patřičně zbohatnout. Promoprovému Hadovi V na šest patří za jeho IT hospodaření při reprezentaci státu v Bruselu také  čestné galerijní umístění. Zneuznáním by bylo nevzpomenout kariérního stranického přeběhlíka Hada K na devět, vynikajícího svým rétorským mistrovstvím a svou verbální dehonestující toxicitou .  Na  nostrifiakci titulu Hada B na deset nebude dlouho čekat dnešní vicepremiér pro vědu , výzkum a inovaci, garant  „objevné strategie  RIS 3 ( Research and Innovation Strategy for Smart Specialisation)“, jehož přípravou bylo původně na základě usnesení vlády č. 809 z roku 2013 pověřeno Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Protože chybělo místo pro generála bez vojska, i další malverzační možnosti, zrodilo se nové ministerstvo řízené koaličním vicepremiérem z KDU ČSL. 

Nejvyšší  kontrolní úřad zjistil jistě již dost různých pochybení v hospodaření se státními prostředky, aby mohlo být podáno „trestní oznámení na neznámého pachatele“. Pokud má však někdo pochybnosti, postačí úvodní informace OP VVV (Operační program věda, výzkum a vzdělávání) pro období 2014-2020. „Celkový počet operačních programů byl radikálně snížen. Z nynějších 26 operačních programů došlo k jejich snížení na osm. Tento radikální řez by měl přispět k efektivnějšímu čerpání dotací“. Nicméně požadavky na finanční zdroje jsou na ministerstvech stále vyšší, stát a věda jsou stále nenasytnější. Další k dotačnímu, nikoliv produkčnímu managementu na  www.dotační info. Kromě jiného se můžete dozvědět, že pro VŠ budou důležité především dvě prioritní osy z programu:  

Osa 1,  v níž půjde o rozšiřování kapacity pro kvalitní výzkum, bude „investiční prioritou posilování výzkumné a inovační infrastruktury a kapacit pro rozvoj vynikající úrovně výzkumu a inovací a podpora odborných středisek, zejména těch, jež jsou předmětem celoevropského zájmu. Podporované aktivity tedy budou např. dobudování výzkumných infrastruktur i podpora vědeckých týmů.

Osa 2.se bude zaměřovat na rozvoj lidský zdrojů pro vědu a výzkum. Investiční prioritou má být „Zlepšování kvality a účinnosti a přístupu k terciárnímu a rovnocennému vzdělávání zejména v případě znevýhodněných skupin, aby se zvýšila účast a úrovně dosaženého vzdělání. První výzvy se očekávají na přelomu roku 2014/2015. Co se týče financí, pro Prahu by mělo být k dispozici 6 miliard v1. ose a 12 miliard ve 2. ose.

Ptydepe Operačního programu Výzkum Vývoj a Vzdělání (OP VVV)  je v duchu v duchu Agrárních perspektiv XIII, o „Trvale udržitelném rozvoji agrárního sektoru – výzvy a rizika“ ( cit  Britské listy Š. Kotrba, ISSN1213-1792 ) dokladem  honů na státní miliardy. Jejich adnexem je „bádání pro bádání“( investigatio  ex post facto) v programech NAZV, odtržení vědy a výzkumu od potřeb provozní problematiky, při rozvrácené ose  stát -- věda – praxe. Příkladně ilustrativní je Metodika výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů (platná pro léta 2010 a 2011), ,Č.j.: 04944/11-RVV, schválená usnesením vlády ČR ze dne 4. srpna 2010 č. 555 ve znění změn podle usnesení vlády ze dne 11. května 2011 č. 340. Pokud by univerzita nehodlala zavádět vnitřní pravidla, použije se následující postup:

I. Jako výchozí hodnota pro f-tou fakultu pro rok 2013 se použije část Rk,f(2013) z hodnoty Rk(2013) dané (k-té) univerzity určený podílem této fakulty na bodové hodnotě univerzity v Pilířích I. a III.

II. V dalších letech bodová hodnota f-té fakulty v roce N+1 je Rk,f(N+1) = (1- w )Rk,f(N) + α (nAk,f / nk ) Rk(N),
přičemž nAk,f je počet výsledků f-té fakulty ve třídě A.

Relevantnější í důkaz odtrženosti akademické půdy od potřeb té zemitě provozní půdy je těžko k nalezení. . Zkuste v rámci nejjednoduššího kalkulu prověřit efektivnost ministerstev,  vědecko-výzkumných působností MŠMT, MZe, MMR, VaVaI, univerzit a dalších institucí a prozřete. Zjistíte, že  „jedním z cílů Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací České republiky na léta 2009 až 2015 (dále jen "NP VaVaI") schválené usnesením vlády České republiky ze dne 8. června 2009 č. 729 je přehodnocení priorit aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací ve vazbě na potřeby udržitelného rozvoje ČR. Odpovědnost za uskutečňování tohoto opatření má Rada pro výzkum vývoj a inovace, která připravila základní principy, podle kterých budou přijímány nové priority“.  Rada proto jistě bude vědět kam, proč i s jakou efektivitou že plynuly a plynou státní miliony a miliardy. Než Rada tyto údaje odtajní, zkuste se přeptat na poznatky NKÚ ČR, nebo kontrolních útvarů Komise a Rady EU.  

V naší zemi nevládne polis, ale politická fašizace státu v duchu „ pravdy trhu a lásky k penězům“

„Stát“, resp. vláda i obě komory PSP ČR  se přes svoje volební, ústavní a legislativní  úvazky, přes svoje nedělitelné odpovědnosti  za vnitřní i vnější bezpečnost státu, systematicky zříkal a nadále rád  zříká své nedělitelné odpovědnosti  za naplňování veřejných  zájmů, public goods.  Důsledky ústupu od  demokracie, objektivně kritického myšlení, vnímají občané za působností zvrácených dotačních titulů již celých dvacet pět let.  Občanská společnost je stále znepokojenější, volá po „ochraně před zbytnělým a stále hladovějším státem“.  Totální privatizace je stejně nesmyslná jako bylo totální znárodnění,  politiky fašizovaný stát je špatný hospodář. . Racionální a ohleduplná správa země musela ustoupit do pozadí. „Hlavním kritériem se stal profit úzkého okruhu státních, polostátních a privátních „obchodníků“, či spíše kšeftmanů, kteří si zprivatizovali trh i státní moc.  Neviditelná ruka trhu nic nevyřešila, naopak.  Přispěla až k příliš viditelné plíživé destrukci země.  Víru a naději vystřídal strach a bezmoc. Společnost postavena na lži si sama připravuje nevyhnutelný pád.“(.Občané .cz, Havlík,12.4.2012)

Obchodním i kupeckým smyslem nadaný ministr financí Babiš (ANO) se snaží seč mu stačí síly. Je toho názoru, že „Stát by měl začít podnikat v oblasti realit“. Zveřejnil poznatek MF, že jen na nájmu za kanceláře pro úředníky totiž stát zbytečně platí 190 milionů korun, jak tvrdí jeho agenda na základě údajů z Centrálního registru administrativních budov (CRAB). ( E 15 Zprávy, ministr financí Babiš, 10.4. 2014 , 13:26 ) Nekončící lavina privatizačních invencí rozprodejem státu je soudnou část veřejnosti, byť umně narkotizované konzumerizmem,  frustrující. Mezivolební občanská pasivita ale vůbec nemá své opodstatnění, protože se přičiňuje na prohlubování  propasti mezi těmi, kteří  bojují o přežití a těmi, jimž se podařilo, povětšinou  nečestně, zbohatnout. Produkčně nosná „střední třída“ národa vymírá, úpadek národohospodářství pokračuje, kolaps státu je stále bližší.

Již přes čtyři roky nevyslyšená skupina odborníků, ustavená v souladu s názorem expremiére Fischera je však toho názoru, že vláda ČR a její ministerstva, jmenovitě MZe, MMR a MŠMT nejen že nemají funkční strategii rozvoje agrárního a potravinového sektoru, ale nezabezpečují odpovědně ani bezpečnost potravin, food security a další občanská práva. Nejen že neplní vládní usnesení o Strategii zajištění bezpečnosti potravin v ČR po přistoupení k EU (č.j.1277,15.12.2004) primárně poskytováním "komplexního odborného provozního poradenství na základě analýz rizik, na principu prevence a v gesci státu" ( Bílá kniha EU,1999), ale plošně je ignorován i jakýkoliv náznak občanských  pokusů o věcný, odborně fundovaný management zdola. Pokračuje však nesmyslná barnumská reklama v duchu propagace zpoplatněných  „jakostních značek”, nebo  tupých velkoobchodních sloganů typu „Z lásky k Česku”. Pánové zastupitelé v PSP ČR,  je již dlouho na čase se nad uvedenými skutečnostmi zamyslet a konat, nemyslet jen na své zastupitelské prebendy.  

Uspěje demokracie, nebo setrvá „politická fašizace správy státu“, v němž vládne ineptokracie? 

Stát se přes svoje volební, ústavní a legislativní  úvazky přes svou nedělitelnou odpovědnost za vnitřní i vnější bezpečnost,  v rámci nastolené liberalizace a privatizace, svých závazků ve prospěch veřejných zájmů, public goods, ochotně zříká. Občané jeho jednání dlouhodobě vnímají jako ústup od objektivně kritického myšlení., od demokracie. Čtyřletá periodicita volební demokratury, doprovázené  politickou fašizací a korupčními poměry ve správě státu je, řečeno oblíbeným sloganem Hada K na osm,  „cestou do pekel“. Občané již dlouho cítí  potřebu „ochrany před zbytnělým a stále hladovějícím státem“, ale široká ovčanská veřejnost, umně narkotizována konzumerizmem, dosud k úpadku morálky a mravů VIP spíše mlčí. Kontinuita „základních znaků zhroucení státu, mezi které patří nerovnoměrný ekonomický vývoj různých skupin, ostrý a tvrdý ekonomický propad, kriminalizace a delegitimizace státu, postupující úpadek veřejných služeb a potlačení  principů právního státu při širokém porušování lidských práv“, pokračuje.  Totalitním režimem vtlučené podvědomí povinné  osudové pokory, při ošidné garanci „sociálních  jistot“  nám přece nedovoluje připustit myšlenku, že rozklad států a exodus zubožených a zoufalých Afričanů by mohl být v krajním pojetí „opravdu, ale opravdu“ důrazným varováním i pro naše osudy. 

Podle poznatků Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) u „projektů ukončených v roce 2012 neuzavřelo MZe ČR ve většině případů smlouvy s příjemci o využití výsledků projektů, včetně plánu užití výsledků, takže nemohlo sledovat praktické využití získaných výsledků“. Tato konstatace potvrzuje stav totalitních odtržeností ve vertikále stát-věda-praxe.

Státní kontrolní instituce vidí hlavní důvody tohoto stavu ve „špatném výběru projektů, jejich předražení, v pomalém, co do provozní účinnosti nedostatečně kontrolovaném čerpání peněz“, občané spíš vládní nekalosti.  Exemplárním příkladem netransparentního vládního hospodaření je shrnutí a vyhodnocení kontrolních závěrů ve Věstníku NKU 13/08 v kapitole “Peněžní prostředky určené na účelovou podporu zemědělského výzkumu, vývoje a inovací”, které k účelové podpoře zemědělského výzkumu v letech 2010–2012 činily 1,2 mld. Kč. Zpráva věcně uvádí, že "financování bylo prováděno prostřednictvím programů, které neměly vždy konkrétní, měřitelné a jednoznačně ověřitelné cíle“.

Rád bych sdělil předsednictvu ČSSD a osobně panu premiérovi Sobotkovi, resp. i předsednictvu KDU a panu vicepremiérovi Bělobrádkovi, že lučebnictvím při slučování ohně s vodou při tvorbě paskvilu daného schváleným zákonem o státní službě, vypouštěním barevných hadů na VaVaI, či objevováním života na invalidním vozíčku etc. si pánové nárůst popularity u občanské a samozřejmě ani u její odborné veřejnosti určitě nevyslouží. Zkuste se věnovat zjištěním NKÚ a oprávněným poslaneckým i občanským interpelacím  o (ne)plnění vládního Programu.

Naší zemi chybí 3x S ( Strategy, Security, Suverenity).

Chybí vědění a poctivá práce, „při rozpoznání prostého faktu,  že „lidské znalosti a věděni jsou jediným zdrojem kapitálu, jedinou lidskou produktivní silou“. Vše ostatní je odvozené a umělé . To se samozřejmě přímo týká i dotačních titulů s jejich korupční působností jak na provozní tak na vědomostní společnost. Dokládá to i příprava a implementace RIS3 strategie,  která  je jednou z předběžných podmínek pro čerpání prostředků z evropských strukturálních a investičních fondů pro oblast výzkumu, vývoje a inovací v příštím programovém období 2014–2020. Jedná se tedy o neopomenutelnou předběžnou podmínku ve smyslu usnesení vlády č. 182 z roku 2014, relevantní pro operační programy OP Výzkum, vývoj a vzdělávání v gesci MŠMT, OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu, (dále jen „MPO“) a OP Praha – pól růstu ČR v gesci Magistrátu hl. m. Prahy.

Čím více gestorů, tím méně osobní responzibility. Agenda RIS3 je při tom zacílena na „efektivní čerpání“  finančních prostředků, evropských, národních i soukromých  na „aktivity vedoucí k posílení inovační kapacity a do prioritně vytyčených perspektivních oblastí s cílem plně využít znalostní potenciál na národní i krajské úrovni a podpořit tak snižování nezaměstnanosti a posilování konkurenceschopnosti ekonomiky“.

O tytéž priority usilovala již přes čtyři roky dodnes nevyslyšená skupina odborníků, ustavená v souladu s pokynem expremiére Fischera , která byla a je toho názoru, že vláda ČR a její ministerstva nemají nejen funkční strategii rozvoje agrárního a potravinového sektoru, ale nezabezpečují odpovědně ani ústavní a občanská práva občanů. Nejen že nejsou plněna vládní usnesení o Strategii zajištění bezpečnosti potravin v ČR po přistoupení k EU” (č.j.1277,15.12.2004), primárně poskytováním "komplexního odborného provozního poradenství na základě analýz rizik, na principu prevence a v gesci státu" (Bílá kniha EU,1999) etc. Vlády dovedou distribuovat  miliony a miliardy, nedůsledná kontrola efektivnosti jejich užití  i  důsledků morální i hmotné neodpovědnosti  jejich činitelů však dokládají propad občanských práv, stav anomie.

Autor otevřeného dopisu premiérovi a předsedovi PSP ČR má jak obsah dopisu, tak tento příspěvek za oprávněnou občanskou výhradu k čtvrtstoletému  výročí kořistnických operačních programů politiků či vládních činitelů , „Plunder program of Politicians“ (PPP). Jejich malverzační  aktivity v důsledku úpadku mravů, pravdy,  práva a spravedlnosti i pokračující politická fašizace státu deptají demokracii při ostentativní  ignoraci věcných pokusů o nápravný management zdola.

Vyúčtování RIS 3 bude  jistě potřebovat jiný než dosavadní hodnotící přístup. Veřejným penězům totiž přísluší veřejná kontrola a sledovaná efektivnost jejich užití.  Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) přitom schválila návrh vicepremiéra Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) na zvýšení rozpočtu na vědu o dalších 500 milionů korun. ČTK o tom informovala Adéla Klimešová z tiskového oddělení úřadu vlády. Stát by tak na výzkum a vývoj přispíval příští rok přes 29,1 miliardy. Proti letošnímu roku by to byl růst o více než dvě miliardy korun. Ministerstvo financí k tomu na dotaz ČTK pouze uvedlo, že o státním rozpočtu na rok 2016 se teprve bude jednat. Heureka. Hadi se ještě nad hospodařením státu, nad „porcováním medvěda“  i nad svými prebendami jistě ještě poradí. 

Rád bych jim , kdyby to připustili, kromě jiného osobně uvedl shora citovaná slova T. Bati : „vrstevníci a ještě více naše potomstvo mají a budou mít právo žádat vyúčtování našeho života“, samozřejmě s dokumentační faktografií, ze které by  ani „oni sami“, v rámci usilování o 3x S, určitě radost  mít nemohli.

Závěr

Zkušenosti z čtvrtstoleté evoluce správy věcí veřejných v ČR nám opakovaně dokazují historicky nezbytný přechod od anarchické strategie marketingu k řádu strategie managementu. Bez 3x S , bez  perzonální responzibility činitelů státu náprava možná není a nebude. 

Jen ústup od mocenské politické byrokratizace státu, ignorující věcné podněty  provozní i odborné veřejnosti,  důvěrně znalé provozní problematiky, může limitovat zavedenou praxi  zestátňování ztrát a privatizace zisků státu.

Jen to  je  účinná cesta k naplňování „Salus rei publicae suprema lex esto - Nejvyšším zákonem budiž obecné blaho“. Je historií a  životem prověřenou skutečností, že státní iniciativy omezující se v zásadě jen na výběr daní, na dočasně stabilizující regulativní opatření, případně na státní intervence vedou znovu a znovu jen k deformaci stavu  věcí veřejných, ke ztrátě státotvorné Strategie, Bezpečnosti a Suverenity.

Po schválení a zahájení implementace RIS3 strategie přejde agenda jejího řízení na Úřad vlády ČR, a to „z důvodu meziresortního charakteru agendy a nutnosti provázání evropských a národních zdrojů při realizaci a koordinaci národní politiky v oblasti VaVaI“. Punctum .

Místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovaci, předsedající Radě pro konkurenceschopnost a hospodářský růst, potažmo vláda i PSP ČR totiž spatřují po „mravenčí práci“ v RIS 3 především možnosti atraktivního „čerpání zdrojů“, ale  jistě také možnosti pro uplatnění armády státních úředníků a činitelů, často na hony vzdálených znalosti provozních problematik sektorů, které řídí. 

Tento příspěvek je nejen  projevem občanského a profesionálního svědomí, ale především projevem lidské frustrace jak nad úpadkem demokracie, tak nad rozkladem responzibility politických,  vládních a zastupitelských osobností i institucí ČR.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

12:26 Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

Chtěl bych se dožít toho, až naše silnice budou brázdit jen elektrické vozy. Jak říkají pirátští pos…