Ivo Fencl: Karel Rada - Živote, zvuč. Mezi prsty neproteč

17.01.2021 15:33

Zatímco - ve znamení panny rozený - Jan Sojka (*13. 9. 1973) pojal vlastní „koronavirovou knihu“ Rodina a jiné regály (2020) coby relativně tradiční sbírku povídek, o něco eruptivnější vulkán Karla Rady (*13. 9. 1964) přispěl literatuře prvním českým „coro-románem“. S pomocí aluze na Pelcovo… a bude hůř jej autor optimisticky nazval … a bude líp.

Ivo Fencl: Karel Rada - Živote, zvuč. Mezi prsty neproteč
Foto: Archiv IF
Popisek: Spisovatel Ivo Fencl

Ošemetné i spíše zavádějící by však bylo díla přespříliš srovnávat. Sojka i Rada jsou, pravda, sebevědomí a podobně konfliktní, přičemž ani jejich díla konflikty netlumí; oba se taky zvládnou světu postavit čelem. Ale u Sojky přece jsme - už po několika stránkách - o pár pídí hloub v ornici pouhých mikrosvětů a jde o cílené psychologizování. To Rada je jiný a... Jako by s každým krokem a úkrokem a sunem dějů tak trochu radil, co počít, a jak problémy nezametat pod hospodský koberec.

Anketa

Kdo ze zpěváků anebo zpěvaček má vliv na Vaše postoje?

hlasovalo: 3939 lidí

Jistěže nám to vysvětluje spíše implicitně a nepřímo, ale současně se jedná o zatroleně přímé výkřiky po životě. Po tom životě, který dejme tomu Jan Sojka již znale spolykal, avšak právě proto píše chladněji. Oba jsou ovšem pábitelé a nedokázali by, ani kdyby chtěli, svá dramata včarovat a zaklít v pouhé aktuality. A právě „kamzík“ Rada pak pudově uniká skalinami žití pryč od jakýchkoli jen pofiderních mžiknutí oka. Nepostupuje ovšem kupředu, nýbrž se vrací časem a před pomyslnou válku s VIRY, do VÍRU vzpomínek, zasutých a vydlabávaných evokací, v prach retrospektiv, reminiscencí. S jejich podporou nás jeho vitální alter ego Hynek vede životem literáta, muzikanta a chlapa, přičemž je onen úděl cíleně alokován už před současnou krizi. A Rada? Zůstal při psaní zručným praktikem a méně už básníkem; dozajista méně než Sojka, s nímž magicky sdílí jak den, tak měsíc narození.

Výtky? Snad až moc registruji Radovo ego, když se takřka s jedinou vyřvávanou pravdou přestěhovalo mezi listy. Intuitivně, hutně a takřka bez přestání promítá energii do svých hrdinů, ale Hynka glorifikuje zbytečně moc.

Omylem by samozřejmě bylo brát tu postavu (s jejími milostnými a dalšími avantýrami a zkušenostmi) jako autora – a tím nechť není, i kdyby text sebevíc sváděl právě k podobnému výkladu. Zkraty takového typu nepřipusťme a na místě zjednodušování odhalme podstatu: máme před sebou (asi jako při srázném pohledu z mostu do řeky, kam nakonec neskočíme) v literatuře často se objevující moment „záchranné OPRAVY jednou už prožitého“. Sám to tak aspoň nazývám - a každý tvůrce podobné chvíle potřebuje navozovat opakovaně, nebo aspoň se značnou intenzitou, i zobrazuje svého hrdinu taky podle sebe, nicméně s notnou přidanou hodnotou pestrobarevného koloritu a dalších sférami zvučících kvalit. Nebo snad autor není v neposlední řadě taktéž od toho, aby sumářem příhod na papíře občas napravil i omyl, který někde za sebou nechal v životě? Není snad to pravé psaní právě k tomu?

Asi je. A úvodem zmíněná Sojkova kniha bude ještě doceněna, je ovšem intimnější. Ta Radova je místy přímo blasfemií a dozajista konfesí jednoho urputného bohéma. Navíc... Sojka se přiznaně i nepřiznaně drží hlavně Plzeňska, kde snad účinně, ale mnohdy jen „obchází činžovní blok“, když to přeženu; zatímco Rada, ten je „rozlítaný“, a tak vandruje. Nejen do ženských. A dokonce považuje posvátnou poutní knížku za jednu z podstat dýchání. A právě četná putování, do kterých bývá až fatálně tlačen, svádějí k tomu, abychom ho zkratkovitě nazvali českým Kerouacem, jak to už přede mnou (takřka) učinil bohemista Vladimír Novotný: autor doslovu k Radově novince.

Mínil to jistě vážně, ale ani jemu možná neuniklo, že je ústřední figura v románu Na cestě MĚKČÍ než Hynek; a že Jackem Kerouacem vylíčená přátelství mají kapku jiné odéry. A tamní hrdina by taky jen sotva (polopaticky) vyřkl: „Jsem hrozně na ženské.“

To se ovšem u Rady děje, snad až zbytečně, a výraznějším přínosem pro jeho vyprávění jsou tak četné další perspektivy, z kterých registrujeme jeho něžného chlapáka i hledáčkem některé té vzrušující jej dámy. Ať už chotě nebo milenky. Jindy, pravda, taky kamaráda nebo spolupracovníka, dokonce bratra. Přemrštěně kvovíproč politizující Pavel Janoušek se ve Tvaru 1/2021 pozastavil u toho, že Hynek bývá až překvapivě chválen lidmi svého okolí. Proč není prý občas i setřen. Odpověď?

Protože autorovi nijak nevadí, že po staletí bydlíme v kotlině, kde je děsivou tradicí shazovat se, ba líčit se v nejhorších barvách. A jelikož mu nevadí, že existujeme ve státě, kde třeba Michal Viewegh u mnohých tkví na černé listině jen proto, že komerčně uspěl. A chomutovský rodák, Severočech Rada?

Kdysi se prosazoval po boku vícera začátečníků u redaktora a spisovatele Jiřího Navrátila v pražském nakladatelství Hynek, což právě ovlivnilo jméno jeho alter ega. Na FAMU absolvoval také scenáristiku a má na kontě víc filmů. Například Doupovský underground nebo Zklidnění básníka Szpuka. Zrovna tak zvládl vícero hudebních projektů, což mu bralo čas na psaní, a jeho kapela Haj hou byla založena už roku 1987.

Leitmotiv haj hou se přitom inspiroval jedním z nejnutkavěji se vracejících výroků Kurta Vonneguta, z undergroundu vzešlého klasika, a fatální otázkou zůstane, není-li právě absence hutného leitmotivu nedostatkem Radových umně maskovaných vzpomínek .... a bude líp. A virus?

Zůstává jen čímsi, od čeho se tvůrce odrazil a co jej „vytočilo“, ba odpálilo do nebe a procesu psaní. S choroboplodným začátkem dál pracuje ztlumeně, ale to možná nemusel, i byla by výsledná KONFESE třeba ještě lepší, kdyby se zdárněji zapracovalo, ano, právě s opakovanými refrény. Asi tak, jako by s nimi zahrál Rada co textař nějakého vlastního rockového shitu, chci říci hitu. Ač tím textařem zůstal, v próze a „ve velkém“ leitmotiv a refrény moc neužívá. Místo nich to na čtenáře prostě „valí“ a nijak nepopírám, že také atak vozové hradby „od Malešova“ má něco do sebe. Zvláště lze pak obdivovat práci s erotickými prvky, kdy není překročena jistá míra. A ne, snad autor ani nemá vědomé zásluhy na té hranici, když ví, zač ne (aby to nebyla pornografie), a snad byl už takto uhněten. S kuchařovou samozřejmostí mu pak je zřejmé, kolik kam dá příměsí, ale přesto dál chválím i věci plynoucí asi mimo Radovo vnímání. A leitmotivy neleitmotivy, kniha táhne na bránu, i když s brilantními fotbalovými kličkami. A aniž by to odkudkoli z textu čišelo, urodil se „z nasrání“, kavárensky pak řečeno „z vnitřní potřeby“. A všechny křivdy světa, jež autor cítí, mohly být klidně jen jeho utkvělou sugescí, a přece to je ve výsledku pro knihu lhostejné. 

Rada, pravda, sepsal již takřka desítku kratších i delších próz, respektive i jejich koncipované soubory, a vydány mu byly publikace Připravte se na nejhorší (1994), Oblomovka (2005), Flashback (2009), Kluci, kde jste?(2011), Promiskuitní večírek (2015), Kunderion (2017) a Chvějící se jehličky příští zimy (2019). Teď ovšem přichází s určitým zastřešením téhle životní éry i s tlustou čarou za výše zmíněnými díly, dílky i některými omyly. Mezi ty omyly ale samo sebou neřaďme, že vedl i výtečný časopis Iniciály a je živel, se kterým přepad našich těl i duší chřipkovou krizí hnul správným směrem. A i právě díky onomu přepadu se dokázalo, že Rada patří mezi ty lepší české prozaiky, anebo přinejmenším své generace. Nikdy nebude syslem či pštrosem, který si ve strachu z nového viru našroubuje hlavu do pískoviště, ale souběžně dobře chápe, že se ryzím tvůrcem nestane ani ten, s nímž podobný atak nepohne ni o coul. Obé je totiž chyba. Ani jedno ale není temperamentu Karla Rady vlastní a nesedí tak s miniaturní dušičkou až v krku na WC, nicméně ani laxně nepřežvykuje námořnický tabáček v přívalu všech deprimujících zpráv. A při pohledu na těkající, neschopnou a trapně populistickou českou vládu. Rada pak ani neprchá nikam do smírných a skepse totálně prostých hájenství pohádek... a nesepisuje fantasmagorická dobrodružství ukryt před životem za španělskou stěnou. Ani on, ani třeba Sorokin, ani Pelc takoví prostě nebyli a nejsou. Zachycují realitu i na malé ploše a vždy sdělí dost, i kdyby vědomě ani nechtěli. Vše je prudí a i ten Hrabal si s nimi už dávno (a ať už kudykoli) ruku podal.

Karel Rada: … a bude líp. Ilustrovala Daniela Tinková. Doslov O paměti a o pocitech napsal Vladimír Novotný. Se snímkem autora od Mileny Dolečkové. Odpovědná redaktorka Eva Koudelková. Kniha v edici Současná próza vyšla ve dvacátém roce po založení Nakladatelství Bor. Liberec 2020. 184 stran.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

13:04 Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

Snižování základní úrokové sazby na 5,25 procenta nás sice drží daleko od cílových 2 – 3 procent, al…