Mirko Raduševič: Jan Tříska a Divadlo za branou

26.09.2017 17:08

Dne 1. června 1990 se v Praze znovuzrodilo Divadlo za branou a jeho duchovní otec Otomar Krejča mu přidal k názvu římskou dvojku. Obnovoval se také kolektiv divadla.

Mirko Raduševič: Jan Tříska a Divadlo za branou
Foto: youtube.com
Popisek: Jan Tříska

Navazovalo se na dobu zlatých šedesátek, kdy v paláci Adria na scéně tehdy rovněž populární Laterny Magiky, kde divadlo sídlilo, se hrály hry Kočka na kolejích Josefa Topola, Čechovovy Tři sestry, Krausovu a Mahlerovu nestroyovskou montáž Provaz o jednom konci, Mussetova Lorenzaccia a řada dalších znamenitých her.

Na tu dobu šlo o něco nevídaného a světového. O divadle psala světová média a divadlo v řadě zemí světa také hostovalo. Hráli zde tehdy herci Marie Tomášová, F. Řehák, J. Zahajský, L. Boháč, V. Kubánková, M. Dvorská, V. Chramostová, H. Maciuchová, L. Šafránková a další a další… Divadlo se vyznačovalo, že přes režii a herecké velmi teatrální lyrické výkony se dostávalo k zvláštní hluboké až filosofické interpretaci divadelních textů. Herec v tomto divadle vystupoval jako velká osobnost oproštěná od tehdejší ztuhlého jevištního projevu a dával do hry kus své subjektivity.

Na toto pojetí, jak bylo uvedeno, se začalo navazovat po roce 1989, leč krátce a divadlo v nové době vydrželo pouhé čtyři roky. Obnovenému divadlu již nikdo ani diváci v tehdejším revolučním kvasu nepřáli.

Proč toto vše? Výše popsané původní Divadlo za branou bylo prostředím Jana Třísky. Šlo o prostředí, které jej vytvořilo a které vytvářel on. Pamětníci si jistě vzpomenou jeho zdejších vrcholných výkonů a jeho velice impulzivního projevu. Přestože byl malé postavy, dokázal svým pohybem zaplnit celou scénu. Navíc měl mimořádně zvučný a líbivý hlas, dodávající postavám patřičnou dramatičnost až někdy mrazilo. Zkrátka v tomto divadle byl „jedničkou“ a bez něj by zdejší inscenace postrádaly především určité duševní napětí, které dokázal mezi hranou postavou a divákem vytvořit.

Opět pro pochopení Jana Třísky a jeho hereckého projevu a jeho osobnosti zde v divadle se vytvářející, se zmiňme o hře Ivanov, ve které sice nehrál, ale tato hra vystihovala dobře společenskou atmosféru kolem divadla. Krejčova inscenace Ivanova byla zvláštní tím, že v době začínající normalizace hra Ivanov otevřela pochopení pro podivného hrdinu a svět, do kterého je uzavřen. Na toto téma byli lidé tehdy velice citliví. Což vyústilo až v Třískovu emigraci.

Ke hře je zajímavá režijní poznámka V. I. Němiroviče-Dančenka týkající se sice ruské společnosti začátku dvacátého století, ale našla platnost později u nás: „Lidé s pevnou vůlí a sebeobětavostí, charakterizující mládí, se uchylovali ke skryté agitační činnosti a připravovali cestu budoucnosti. Druzí, kteří přihlíželi ke všem nesvárům a hledali, kde se voda zkalí, aby nalovili více ryb, rozmnožili houf měšťáků s heslem ‘kdo má, ten má’. Třetí se v boji ztrhli a stali se z nich předčasní invalidé.“

Připomeňme si toto ve chvíli, kdy ztrácíme velkého umělce, o kterém je nyní tolik toho napsáno

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.