Petr Holub: Dilema ministra Ťoka

15.11.2014 14:40

„Babišův kandidát na ministra dopravy Dan Ťok má pověst člověka, který ve stavební branži, pověstně nasáklé korupcí, hrál podle pravidel. Má za sebou bohaté zkušenosti z vedení průmyslových firem a téměř osm let ve stavebním obrovi Skanska. Jako ministr proto může čelit nařčení ze střetu zájmů.“ Tak zní citát z internetového deníku iDnes, který zřejmě byl publikován na obranu kandidáta na ministra dopravy.

Petr Holub: Dilema ministra Ťoka
Foto: Hans Štembera
Popisek: Andrej Babiš

Ťok byl nominován ve středu a dosud běží debata, že se jedná o střet zájmů, protože ministerstvo dopravy a jemu podřízené firmy jsou dominantním zadavatelem velkých stavebních zakázek pro firmu Skanska, kterou Ťok řídil v letech 2010-2014.

Ťoka se emotivně zastal i prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý: „Dan Ťok proboha není vlastník firmy, to je manažer. A já už jsem řekl, že nám chybí osobnosti ... A když už se nějaká osobnost najde, tak máme tendenci pořádně jí zkritizovat, ještě než do funkce nastoupí,“ prohlásil v rozhovoru pro Parlamentní listy.

Takových výroků na obranu Dana Ťoka se dá najít celá řada.

„Jmenování pana Ťoka ministrem bude krok, který pomůže věci rychleji posunout kupředu,“ uvedl v týdeníku E15 Jiří Vacek, ředitel významné společnosti, která se zabývá výzkumem stavebnictví. Podobně reagoval i prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. „Je to v každém případě pozitivní změna,“ řekl.

Z toho lze usoudit, že se bývalý generální ředitel Skansky ministrem dopravy opravdu stane. Zůstane z toho značná pachuť, protože o střet zájmů se skutečně jedná a nový ministr bude muset dávat neustále pozor, aby mu nepodlehl. 

Argumenty o čestném manažerovi Ťokovi, který korupci vždy odmítal i potíral a nikdy nehrál s cinknutými kartami, jsou jenom tvrzením, které lze snadno vyvrátit citací některé podezřelé zakázky, kterou Skanska v poslední době získala. Kdo ovšem bude chtít v příštích měsících výti s vládními vlky, bude se muset s novým ministrem smířit.

To je tedy první překážka, kterou musí nový ministr dopravy překonat a kterou nejspíš opravdu překoná. Z pohledu daňového poplatníka bude pochopitelně důležitější, jestli překoná i další překážky, které patří k jeho funkci.

V resortu dopravy a zvláště na silnicích je opravdu vážná situace. Přes všechny sliby posledního desetiletí se nepodařilo přiblížit k cíli, který se jmenuje vybudování páteřní sítě dálnic, místo toho nepromyšlené rekonstrukce blokují hlavní dopravní tepnu, dálnici D1 mezi Prahou a Brnem.

Na investice do potřebných dálnic nepůjde vydělat na neefektivním mýtném systému, použít asi nepůjdou ani peníze z Evropské unie, protože stávající plány předpokládají, že se do roku 2020 postaví jen nedůležité úseky, mezi kterými není dokonce ani pražský okruh.

Co má v této chvíli člověk dělat? Je možné kritizovat za každou cenu Ťoka, i když v dohledu není žádný jiný kandidát, který by tragické poměry obrátil k lepšímu. Anebo všechny pochybnosti o Ťokovi zapomenout a s důvěrou očekávat, že tento člověk, zkušený manažer Skansky, si se všemi problémy poradí a najde konečně nějaké řešení. 

Do takového nepříjemného dilematu uvrhlo občany málo promyšlené rozhodnutí zvolených politiků. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

12:26 Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

Chtěl bych se dožít toho, až naše silnice budou brázdit jen elektrické vozy. Jak říkají pirátští pos…