Ženské organizace: Ministře Dienstbiere, současné standardy jsou v rozporu s vládní strategií pro rovnost mužů a žen

09.06.2016 11:19

Otevřený dopis ministru Dienstbierovi, v němž ženské organizace kritizují změny, které Úřad vlády provedl v dokumentu "Standard genderového auditu". Tyto jsou dle jejich názoru v přímém rozporu s Vládní strategií pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014 - 2020.

Ženské organizace: Ministře Dienstbiere, současné standardy jsou v rozporu s vládní strategií pro rovnost mužů a žen
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier

Vážený pane ministře,

na základě informace o změnách, které byly provedeny Úřadem vlády ČR ve Standardu genderového auditu (dále jen Standard) a v jejichž důsledku nyní dochází k zásadnímu snížení potřebné úrovně odbornosti pro kvalifikované provádění genderových auditů, jsme nuceni jako Genderová expertní komora ČR (dále jen GEK ČR) a Česká ženská lobby (dále jen ČŽL) reagovat. Cílem GEK ČR je garantovat odbornost při prosazování genderové rovnosti v České republice. Genderové audity představují při odborném provedení osvědčený nástroj prosazování genderové rovnosti, a proto považujeme zajištění dostatečné odbornosti těch, kdo je provádějí, za klíčové.

Současná verze Standardu, která se liší od verze vytvořené pracovní skupinou k přípravě metodiky genderového auditu (dále jen pracovní skupina), zcela rezignuje na podmínku, aby osoby v auditorském týmu byly vzdělány v oboru genderových studií (vedoucí – magisterský stupeň, další osoby – bakalářský stupeň). Dále byl vypuštěn alternativní kvalifikační předpoklad pro pozici vedoucí/ho auditorského týmu, a to řádné členství v GEK ČR. Na variantě, která kombinuje dvě možnosti pro zajištění dostatečné odbornosti vedoucí/ho týmu (magisterské vzdělání v oboru genderová studia či členství v GEK ČR), se shodla pracovní skupina. Nyní je však i tato kompromisní varianta zrušena. Současná verze Standardu obsahuje pouze podmínku ukončeného vzdělání magisterského stupně v libovolném oboru. V případě dalších členek a členů týmu pak nově znění Standardu požaduje pouze ukončené vysokoškolské vzdělání minimálně bakalářského stupně a blíže nespecifikovanou praxi či publikační činnost v oboru, což považujeme za zcela nedostatečné. Při takto formulovaných podmínkách může genderový audit provádět i osoba bez prokazatelných odborných znalostí genderové problematiky.

Vzhledem k provedeným změnám popírá současná verze Standardu jeho původní účel. Tím bylo zajištění dostatečné odbornosti osob provádějících genderové audity a zajištění kvality jejich výstupů. Domníváme se, že původní znění Standardu bylo vhodným nástrojem k zamezení praxe z minulých let, kdy audity prováděly osoby bez dostatečné kvalifikace. Vytvoření Standardu bylo také jednou z klíčových aktivit projektu OP LZZ, jehož cílem bylo optimalizovat institucionální zabezpečení rovných příležitostí žen a mužů. V této souvislosti považujeme za nepřijatelné změnit po ukončení projektu takto zásadně (a bez konzultace s odbornicemi a odborníky) jeden z jeho klíčových výstupů, kterým je právě Standard.

Standard vznikl na základě dlouhodobé práce a úsilí pracovní skupiny, jejíž členky a členové nejenže vložili do Standardu své odborné znalosti, ale také pracovali na jeho přípravě dobrovolně a bez nároku na finanční odměnu. Považujeme tedy za nedůstojné vůči práci pracovní skupiny, aby byl Standard bez jejího vědomí a bez jakékoli konzultace takto výrazně změněn. Organizace, které členky a členové pracovní skupiny reprezentují, jsou i ve změněné verzi Standardu vyjmenovány a je zdůrazněn jejich odborný přínos k dané věci. Ve výsledku tedy ručí za obsah Standardu, ačkoli neměly možnost vyjádřit se k provedeným změnám, což vnímáme jako zneužití jejich odborných znalostí.

Změna Standardu ze strany Úřadu vlády ČR je podle našeho názoru v přímém rozporu s Vládní strategií pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014 – 2020. Jedním z hlavních cílů Strategie je vytvoření funkční institucionální struktury, prostřednictvím níž budou systematicky uplatňovány principy rovnosti žen a mužů i gender mainstreamingu (oblast Institucionálního zabezpečení rovnosti žen a mužů). Aby byl tento cíl naplněn, je stěžejní zajistit dostatečnou odbornost osob provádějících genderové audity, jelikož genderový audit je jedním z nepostradatelných nástrojů uplatňování gender mainstreamingu a prosazování rovnosti žen a mužů.

Ačkoli je Standard obecným doporučujícím dokumentem, na jehož základě nebude vznikat nárok na čerpání dotací pro realizaci genderových auditů, je zároveň důležitým rámcem, který nastavuje dosud absentující kritéria odbornosti a potažmo kvality prováděných genderových auditů. Pokud bude úroveň odbornosti ve Standardu takto zásadně snížena, může jeho současná podoba v důsledku legitimizovat provádění nekvalitních genderových auditů nedostatečně kvalifikovanými osobami auditorského týmu, zejm. na pozici vedoucích, a působit tak zcela v rozporu s původním účelem i cílem projektu, v jehož průběhu byl vytvořen.

V zájmu Úřadu vlády ČR – předkladatele Vládní strategie pro rovnost žen a mužů – musí být zvýšení kvality provádění genderových auditů. Měl by tedy zachovat členství v GEK ČR jako jeden z možných kvalifikačních předpokladů auditorů a auditorek. Kromě zkušenosti s realizací minimálně 3 genderových auditů by vedoucí genderového auditu měl/a v případě, kdy svoji kvalifikaci neprokáže řádným členstvím v GEK ČR, disponovat magisterským titulem z oboru genderových studií (a další osoby auditorského týmu by měly mít bakalářský titul z oboru genderových studií nebo z jiného oboru se zaměřením na gender), jak bylo původně ve Standardu uvedeno.

Požadujeme, aby Úřad vlády ČR objasnil, proč došlo k změnám ve Standardu, a aby v jeho znění zachoval podmínku prokazatelné odbornosti v oblasti genderu a genderových studií.  Trváme také na tom, aby případné změny Standardu byly prodiskutovány se členkami a členy pracovní skupiny, jejichž jmény se Standard zaštiťuje. Věříme, že Úřad vlády bude nastalou situaci řešit.

S pozdravem,

Veronika Šprincová

Předsedkyně Genderové expertní komory ČR

Za výbor Genderové expertní komory ČR

Veronika Šprincová, Blanka Nyklová, Ľubica Kobová, Tomáš Pavlas, Petr Pavlík

Za výbor České ženské lobby se k dopisu připojily

Jana Chržová, Eva Kavková, Petra Havlíková, Helena Skálová, Jana Smiggels Kavková, Zuzana Uhde

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

12:26 Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

Chtěl bych se dožít toho, až naše silnice budou brázdit jen elektrické vozy. Jak říkají pirátští pos…